Coralius.
Skangas

Snart premiär för Coralius

Sirius delägda LNG-bunkerfartyg Coralius kommer att sättas i drift i sommar.

Relaterade artiklar

LNG-bunkerfartyget Coralius kommer att inleda sin trafik för befraktaren Skangas i juni 2017. Enligt Skangas blir Coralius det första bunkerfartyget i sitt slag. Fartyget kommer i huvudsak att operera inom ett område som sträcker sig från Kielkanalen till mitten av Norge. Coralius kan leverera flytande naturgas, LNG, både i hamnar och till havs.

Sirius hälftenägare

Coralius ägs av Sirius Veder Gas AB, ett samriskföretag med Sirius Shipping och Anthony Veder som ägare. Driften sköts av Sirius. Det 99,6 meter långa fartyget, som byggs av Royal Bodewes i Nederländerna till finsk-svensk isklass 1A, kan lasta 5.800 kubikmeter LNG.

Sirius Shipping och Anthony Veder har utvecklat fartyget i samarbete med Skangas.

Ship to ship

– LNG blir ännu mer tillgängligt som marint bränsle i vårt område genom bunkring från fartyg till fartyg. För närvarande bunkrar vi med lastbilar och direkt från våra terminaler längs kusten. Från och med juni i år kommer våra kunder dock att få uppleva snabbare och mer flexibla bunkringslösningar än någonsin, säger Tor Morten Osmundsen, vd på Skangas i ett pressmeddelande.

Snart 200 fartyg

Skangas uppger att det 2020 kommer det att finnas närmare 200 fartyg i världen som drivs med LNG.

– LNG som marint bränsle uppfyller alla befintliga krav när det gäller svaveloxider och alla planerade krav när det gäller kväveoxider. Dessutom eliminerar det partiklar och minskar koldioxidutsläppen med minst 20 procent. LNG som marint bränsle finns tillgängligt och kommer att förbli ekonomiskt effektivt inom en överskådlig framtid.