ocean_trader
Ocean Trader lastar trävaror som ska till Mellanöstern.
Tore Ulff Chartering

Skogsindustrin väljer break-bulkfrakt

Skogsindustrin väljer bulkskeppningar till Asien medan sjögången på containermarknaden pågår.

Relaterade artiklar

Skogsindustrin har liksom andra lastägare drabbats av den senaste tidens skenande priser och dåliga tillgång på containerfrakt. Nu har skeppsmäkleriet Tore Ulff Chartering kommit med en alternativ lösning för att skeppa svenska trävaror och pappersmassa.

Passerade gränsen

– Då frakterna varit oerhört låga under en längre tid och containerrederierna förlorat stora pengar har de under senaste månaderna ökat sina priser med flera hundra procent. I förra månaden såg vi att fraktpriserna passerat nivån som krävs för att i stället lasta detta i break-bulkfartyg, säger Patrik Patriksson, skeppsmäklare på Stockholmsbaserade Tore Ulff Chartering, till Sjöfartstidningen.
Tore Ulff fraktar redan stora mängder sågade trävaror och pappersmassa i bulkfartyg till Egypten, övriga Nordafrika och USA.

– Då kom vi upp med förslaget att lägga in samma typ av tonnage för destinationer i Mellanöstern och Kina, som i dag är containermarknader för skogsprodukter. Vi har mött stort intresse från hela skogsbranschen, säger Patrik Patriksson.

Deras kunder i den svenska skogsindustrin prövar nu det nygamla fraktkonceptet. Två bulkfartyg med 12,000 respektive 50,000 kubikmeter sågade trävaror har nu gått till Mellanöstern och Kina.

Konkurrensutsätta containerrederierna

– Vi gör detta tillsammans med många olika sågverk och traders. Dessa två fartyg lyfter ut volymer motsvarande 1,300–1,400 40-fotscontainrar och hjälper därmed på samma gång till att lätta på trycket för containrar. Vi hoppas och tror att detta är starten för en fortsatt service med bulkfartyg där vi kan konkurrensutsätta containerrederierna och erbjuda kunderna frekventa skeppningar oberoende av hur tillgången på containers ser ut. Vi ser stor potential i marknader som Östra medelhavet, Mellanöstern, Indien och olika länder i runt om i Asien. Då både för trävaror, papper och pappersmassa, säger Patrik Patriksson.


Lämna en kommentar på "Skogsindustrin väljer break-bulkfrakt"

Hittills finns det 4 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Ingvar Bergman Svara

    Det är frågan om vilken stor båt man skall välja, bulkern eller containerfartyget. Containern med alla kringkostnader jämfört med breakbulk port to port. Där bör bulkern vinna – 2000-talet till trots.-i en normal marknad. Containerfrakterna har tills nyligen helt enkelt varit för ¨låga, det visar ju resultaten 2016 för de flesta aktörerna med all tydlighet.

  • Anonym Svara

    det är 2000 talet nu ingvar
    det är bara att inse att stora båtar har lägre frakt
    men med knäppjökarna i göteborgs hamn så kommer det att ändras för oss här i sverige,
    stuverimonopolet är något som verkligen borde tas bort

  • Ingvar Bergman Svara

    Om jag vid inköp hos ICA tillhandahålles en papperskasse för mina inköpta 20 paket kaffe, så är det ingen som finner det märkligt. Det ryms gott och väl i kassen, snyggt packat. Men om jag ber om att få fem plastpåsar för jag skall lägga 4 paket kaffe i varje påse och lägga dessa plastpåsar i kassen och får ett billigare pris (!) för två emballage. Plastpåsar som dessutom är otillräckliga till antalet och måste skickas från Holland free of freight. Ja då är det någon som räknat väldigt fel!

  • Ingvar Bergman Svara

    Detta är egentligen en återgång till ett normalläge. Det skall inte gå (= vara lönsamt) att skeppa sågade trävaror och andra bulkvolymer av skogsprodukter i containers. Nu när det östgående (backhaul) benet börjar visa acceptabel lasttillgång, är det givet att frakterna går upp från smått löjliga USD 700/40ft (från kontinenthamnar) och några hundra till för sågade trävaror från Norden Detta är ett hälsotecken! Stora mängder tomcontainers måste skeppas från kontinenthamnar med varje fartyg för att klara det viktiga västgående (headhaul) benet med alla konsumtionsvarorna. Det är självklart så, att när behovet av att tompositionera minskar till följd av att fler containers går lastade ut, så vill man inte längre skeppa trävaror och andra skogsprodukter från nordiska hamnar i containers till förlustfrakter. Containers som i de flesta fall måste feedras till kontinenten. Och kanske också positioneras till nordiska hamnar för att klara ett kontrakt.
    Därmed inte sagt att historien inte upprepar sig. Fraktmarknaden för containers har sedan Chinese New Year varit överraskande stark, men orosmolnet är att nyleveranser av mega-fartyg på 21000 teu fortfarande adderas till marknaden och det är stor risk att överkapaciteten inte minskar och då kan det vara aktuellt med att skeppa ’bulkvaror’ igen. Just nu upplever linjerederierna välbehövliga veckor av goda frakter som behövs för att stärka balansräkningarna. Låt vara att frakterna gått upp ’flera 100%’ – det är där de skall ligga!