Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Folk/företag | Arbetsmarknad | Utbildning

Sjölog-mässa i nya lokaler

Inför årets Sjölog hade projektgruppen tagit det modiga beslutet att lämna Lindholmen och flytta in i hall F på Svenska Mässan i centrala Göteborg. Vid middagstid på torsdagen var rekordmånga besökare på plats.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Fråga utställarna om dom behöver personal!? Eller är det bara intern uppvissning och promotion.

    • Ziggie

      Mycket bra fråga! Troligtvis intern uppvisning! Jag hade gärna sett att det gjordes en undersökning bland studenterna ett år efter examen. Med följande frågor: Är du nöjd med din utbildning? Är arbetsmarknaden som du förväntade dig? Gav rederi/skola/sjöfartsbranschen en korrekt bild av ditt yrke när du var student?
      Jag är själv maskinchef och känner mig förhållandevis trygg MEN jag skulle aldrig råda någon att söka sig till sjöss idag. Du är utsatt som sjöman. Det finns ingen som för din talan. Du måste konkurrera i en internationell miljö där det alltid finns någon som är billigare än dig. Dom högavlönade jobben är på väg att försvinna och dom kommer troligtvis aldrig tillbaka. Jag refererar till offshore och norska handelsflottan. Det finns givetvis möjligheter att söka sig till Japan eller Saudi men då väljer du bort det sociala skyddsnätet (eller så väljer du att flytta utomlands eller köra svart med alla risker som det innebär). Dagens sanning är att du som nybakad student kommer jobba längre och längre törnar till en lägre betalning än tidigare. Utbudet av landbaserade jobb minskar också eftersom den svenska sjöfartsnäringen mer eller mindre har försvunnet och då finns det färre personer som kan förstå och uppskatta tex en sjöingenjörs färdigheter.
      Du har väldigt lite rättigheter, tex så har du inga möjligheter att jobba på bekvämlighetsflagg i europafart. Som småbarnsförälder, så kan du, utöver 10-20 veckors törnar, se framemot när kommunen ger dig och ditt barn rätt till 15 timmars dagis per vecka vilket är lika många mycket som en arbetslös har rätt till.
      Inte ens färjetrafiken är skyddad. Enligt mig så borde det INTE vara möjligt att flagga en Polen-Sverige färja i Bahamas. Det borde vara självklart att den var flaggad antingen i Polen eller i Sverige. Min poäng är att varken regering, rederier,eller fack har jobbat för vår sak. Ställ detta i relation till 4 års universitets/högskole utbildning.

  • Anonym

    Mycket bra mässa! Visserligen hade många av företagen, de flesta jag talade med inga lediga tjänster just nu men om man står på sig och inleder en bra och intressant konversation så löser det sig ändå. Jag fick flera trevliga förslag om att skicka in en ”spontan-ansökan” och tyckte att jag fick riktigt bra kontakt med ett par företag. Mycket nöjd med dagen! Skepp o hoj!

  • anonym

    Fråga även om dom anställer Svenska besättningar?

  • Malta-flaggad

    Detta eviga tjat om det anställs svenskar. Klart att det görs men det är inte svensk flagg på fartyget man blir placerad på och det är en helt annan sak.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.