Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Regelverk | Hamn/Logistik

Single Window växer

Nu görs ett nytt försök att inkludera fler aktörer i det svenska Maritime Single Window. I veckan ska Kustbevakningen anslutas fullt ut, och den 1 juni är det Tullverkets tur.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Don Cabron

    Det verkar som varje land har sitt eget ”single window” formulär, i Tyskland använder vi tre olika, så för oss ombord har det blivit krångligare/sämre. Men något annat var ju knappast att vänta sig.
    Förbättringar brukar ju sällan eller aldrig röra oss ombord.

    • MSW

      Don Carlos instämmer med dig. Plus att det kommer nya verisoner hela tiden ifrån varje land som har MSW, då får man börja om ifrån början. Ett formulär för hela är ju nästan ett måste när man försöker införa ett sådant här system.

  • Anonymous

    Verkar som varje land inför sina egna ”Single Window” formulär. I Tyskland använder vi redan tre olika. Men något annat var väl inte att vänta,. Som vanligt när något skall göras ”enklare”, så gäller det inte oss ombord.

  • eduardowitch

    Fungerar inte alls bra p.g.a. att alla länder har olika design på sidan.
    Detta oplanerad,nypåfunna skrivarbete går ut över den fysiska driften av fartygen och hotar därmed säker drift. (för att inte tala om ”Fatigue”)
    Det måste snarast bli identiska sidor, oberoende av (EU-) land, att fylla i, så att man ombord inte bara är tvungen till timmar av skrivarbete.

  • G Wigur

    Håller med alla tidigare kommentarer. Så länge det är olika system för innrapportering från fartygen i alla EU hamnar så skapar det ett enormt merarbete ombord. Formulären bör också vara möjliga att fylla i offline eftersom internet anslutningarna ombord ofta är väldigt långsamma. Jag tycker att man borde titta lite på USAs ENOAD (infopathversionen) som har blivit ganska bra med tiden men som tydligen tyvärr ska upphöra till förmån för en online version. Det bästa hade nog varit en internationell standard men det kan man ju bara drömma om.

  • Rolf B Bertilson

    Förutsatt att teknikaliteter såsom att samma bildlayout självklart skall gälla oavsett från eller i vilket land man gör anmälan, så måste detta vara den enda riktiga vägen framåt. Det blir mest bra för dem ombord. ”One input to be used by many!”

  • Anders Strömstedt

    Man borde ifrågasätta varför fartyg skall behöva anmäla till varje EU-land när man seglar mellan EU-länder? Vid ankomst till första EU-land så deklarerar fartyget. Så länge som fartyget endast seglar mellan EU-länder så behövs ingen förnyad deklaration. Med dagens övervakningssystem så är det otroligt lätt att hitta det enstaka fartyg som fuskar. De övriga 99,9% kan därmed slippa denna onödiga byråkrati.

    Sverige och EU behöver politiker och beslutsfattare som förstår infrastruktur och i synnerhet sjöfart.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.