Røkke startar rederi

Kjell inge Røkke och hans son Kristian Monsen Røkke har etablerat OceanBlue Express (OBE) i Kalifornien för att direkt konkurrera med Matson Navigation och Horizon Line, som båda seglar under den s.k. Jones Act med USA-byggda och USA-flaggade fartyg mellan den amerikanska västkusten och Hawaii. Røkke sätter in två containerfartyg som byggs på spekulation av Kvaerner Philadelphia till priset USD 277 miljoner en bloc. Det första fartyget är på 2.500 TEU och nästan färdigställt. Det andra är på 2.600 TEU och levereras senare i år. Røkkes son har ett amerikanskt pass och är därmed kvalificerad som redare under Jones Act. För att leda verksamheten har OceanBlue rekryterat Matson Navigations tidigare chef, C. Bradley Mulholland. DnB NOR i Oslo arbetar nu med att ta fram finansieringen för 90 procent av fartygsinvesteringen medan Røkke skjuter till tio procent samt startkostnader. Røkke kontrollerar Kvaerner Philadelphia genom norska börsbolaget Kvaerner ASA.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.