P6150126-Per_Elerud
Trafikverket Färjerederiets vd Anders Werner och Strömma Turism och Sjöfarts vd Jan Larsén.
Per Elerud

Reparationsvarv firade kvartssekel

Störande granne eller livsnödvändigt för Stockholmssjöfarten? Svaret gavs på 25-årsjubilerande Stockholms reparationsvarvs seminarium.

Relaterade artiklar

Stockholms Reparationsvarv grundades 1992 på varvsön Beckholmen i Stockholm. Beckholmen är ett av Sveriges äldsta i dag verksamma industriområden med rötter i 1600-talet. På ön har funnits reparationsvarv sedan 1850-talet.

Omstridd placering

Varvets placering mitt i stan är omstridd, vilket diskuterades på det varvsseminarium som hölls i samband med firandet av 25-årsjubileet. Byggbolag har varit ute efter den attraktiva marken och grannar har tyckt att varvet stör. Trafikverket Färjerederiets vd Anders Werner slog på seminariet fast att det viktigaste inför framtiden är att varvet får vara kvar långsiktigt utan några som helst hot om nedläggning, för Stockholmssjöfarten klarar sig inte utan det.

Kranlyft

Under seminariet dryftades också varvets verksamhetsutveckling samt det nödvändiga samspelet mellan stad och varv. Andra ämnen för dagen var vikten av varvsverksamhet för sjöfarten, transportkedjan, incidentberedskapen och svensk maritim kompetensförsörjning. Besökarna fick en guidad tur runt varvsområdet och några hade turen att få göra ett kranlyft och se varvet ovanifrån.

Fullservice

Stockholms Reparationsvarv tar årligen hand om 50–100 fartyg av alla typer, dels på den egna anläggningen men också genom att skicka arbetslag till andra varv när det behövs. Bland stamkunderna är Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Trafikverket Färjerederiet och marinen.

Varvet har två torrdockor. GV-dockan är den största med sina 185x25 meter. Den stod klar 1927 och är uppkallad efter dåvarande regenten Gustaf V.