Fotograf: Uddevalla Hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Torrlast

Rekordfartyg i Uddevalla

Uddevalla hamn tar idag torsdag emot ett av de största fartyg som någonsin anlöpt hamnen – torrlastaren Navios Hope. Samtidigt ser hamnen en ökning av spannmålsexporten under 2015.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Richard

    M/t Nanny var störst men vilka var dom andra?

    • Anonymous

      Jag tror inte de räknar Uddevallavarvets NB som anlöp, det byggdes ett antal fartyg som var större än Navios Hope. Tex E Rasmussens bojlastare Polytrader och Polytraveller tror de var på ca 125Kdwt

    • Anonymous

      M/t Nanny anlöpte aldrig Uddevalla, hon byggdes bara här. Kommer tyvärr inte ihåg vilka dom andra fartygen var.

  • Anders Frisk

    Vad heter de två största? Räknas MT Nanny?

    • Stisse

      Nanny låg väl inte i Sörvikshamnen?

  • Anonymous

    Djupgående 11 meter? Den ser ut att vara mer eller mindre på lätten dvs tom på last? Och skall bara del lasta. Men 5 dagar är lång ligge tid för att ta ombord bara 21 000 ton. men så har Uddevalla hamn inget modernt utlastnings system för Bulklaster dvs en liten aktör finner ingen lönsamhet att investera i ett sådan.

    • Uppmärksam radiolyssnare

      Naturligtvis är 11 meter det djupgående hon kommer att ha efter att ha lastat. Därav anledningen till att hon ligger på Sörvik (varvets utrustningskaj för dom största nybyggena på sin tid) då det är för grunt vid silokajen.
      Detta är också anledningen till att det tar tid att lasta när lasten skall köras i bilar från silon och ut till Sörvik.

    • Anonymous

      Det finns en silo för utlastning av spannmål på Badökajen, kanske inte det mest moderna som finns men det är alltid något. Anledningen till att dom måste lasta med kran är att vattendjupet vid badö endast är 7 eller 8 meter (minns inte vilket).

  • Erik Zetterlund

    Vad roligt! Den har precis lastat i småbåtshamnen i Oxelösund.

  • Erik K

    De två andra var Broströms Atland och Lappland på 150,000 tdw som låg upplagda på 70 talet.

    • Anonymous

      Var inte Nanny större i så fall med sina 500.000 tdw och bredd 78 meter?
      Men det är väl inne i hamnen de menar…

  • ND

    Vem kontrollerar fartyget?!

  • Anonymous

    Visst gick det större Gearbulkare än så där tills för ett tiotal år sedan(?)

    • Johan Lundblad

      Skriv en kommentar…Tyvarr, vara storsta fartyg ar idag ca. 73,000dwt men pa den tiden vi anlopte Uddevalla var det med fartyg i storleksklassen upp till ca 50,000 dwt.
      Mvh, en ”Gearbulkare”

  • Anonymous

    Båten hade dellastat i Oxelösund innan anlöp Uddevalla. Ca 25000 ton om jag hörde rätt när jag lossade på kajen tidigare idag.

  • Stene

    Uddevallavarvet byggde flera VLCC:s på sjuttiotalet. Seglade själv på fem av dem, 128 kdwt, varav fyra var byggda för Jörgen P. Jensens Rederi i Arendal. Nanny seglade jag också på en vända.

  • Gunilla Lindgren (Ahlstrand)

    T/T Nanny byggdes inte 1978! Jag var själv med ombord med min far sjökapten Lennart Ahlstrand 1968 vill jag minnas… Jag gick ombord i Persiska viken, vidare till Cape Town sen över Atlanten till Trinidad. Hur kommer det sig att jag överallt finner fel årtal för byggår…? I övrigt ett mäktigt äventyr att få uppleva denna färd. Kommer att för evigt finnas i mitt minne!

    • DFD

      Jo det var 1978 som Nanny byggdes. http://www.faktaomfartyg.se/nanny_1978.htm

      • Anonymous

        Oj! Nu känner jag mig fånig… Det hela känns ju lite fånigt att jag har pratat med mina vänner då som mycket ung flicka om denna resa och båten med just namnet NANNY, år långt innan 1978. Dessutom har jag ritat bilder skrivit i brev och även fotografier på mig ombord på fartyget. Även min mor var med ombord. Men 1978 var hon inte längre gift med min far och jag hade även en lillasyster 1978 som inte ens var född eller ej heller med ombord då vi gjorde vår stora gigantiska tur över oceaner (1968-69)… Hur förklarar vi det? Hur kan det komma sig att jag har denna ”ENORMA” berättelse långt innan detta fartyg ens är byggt…? Nu känner jag mig som en utomjording och detta måsta vara mitt genom tiderna största mysterium! Och jag är nu helt enkelt rädd att årtalet 1978 som ni påstår är år för sjösättning inte är riktigt och i något tidigare led helt enkelt blivit fel… 1978 var jag nära vuxen och befann mig inte på Nanny. Nu är frågan, vilken ”spökbåt” tvilling med Nanny har jag varit på??? Det är nu ett mysterium som kommer hålla mig vaken om natten tills jag finner svaret. Det kan ju vara lättare att av misstag trycka siffran 6 i stället för 7 i informations- samt faktalistor på någon administrativ avdelning – än att jag har denna gigantiska information som mer liknar en medial illussion…(???) Vill någon hjälpa mig? Hittills har jag sökt info hos Bohuslänsmuseum, Uddevalla komunarkiv o.s.v… Jag är mycket mycket tacksam för hjälp och intresse för att lösa detta stora mysterium, tack! /Gunilla
        Ps. i mitt minne ser fartyget Nanny exakt ut som de alla bilder jag ser då jag googlar, utan några som helst tveksamheter… 🙂 ?

  • ..

    Satt ovh tänkte på min morfar som var chief på TT Nanny..

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.