Ska framtidens propellrar inte längre vara av brons?

Fotograf: Fredrik Davidson

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Propellrar av komposit är på väg

Fartygspropellrarar av kompositmaterial tar ett steg närmare verkligheten i och med att det japanska klassningssällskapet ClasNK ger ut världens första regelverk för propellrar av komposit.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Kapten Haddock

    Intressant – någon som vet hur känsliga kompositer är för kavitation? Uppenbarligen tillräckligt, men det skull vara intressant att veta mer.

  • Björn Vik

    Hur reagerar dom vid gång i kallt vatten?. Blir dom inte sköra?. Hur tål dom iskörning?.

    • Kapten Haddock

      Gissningsvis gör man framkanten i ett mer tåligt material men det löser inte kavitation på sug- eller trycksida (beroende på fart/varvtal). Väl medveten om att det inte är samma sak – men flygindustrin har haft kompositfläktar med titanframkant (GE90 som är standard på B777) och här måste man klara fågel, hagel, etc. i 1000 km/h.

  • Jan KÄck

    Jag brukar tillverka carroserier till tävlingsbilar och bland annat underreden som ska tàla att köra över curvsen i 300km/tim sà att bilen lyfter! Med andra ord composite tàl mycket stryk.
    Det är -50ºc pà 33.000fot dÄr vanliga flyg hàller till.
    Sà framtid finns helt klart för dessa matrial även innom skepps industrien!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.