IMG_0298
Johan Lantz, vd på Avatar Logistics, visade på tisdagen upp hur det nya logistikkonceptet med pråm fungerar.
Henrik Ekberg

Pråmtrafik fullt möjlig på älven

Till hösten kan en containerpråm börja trafikera Göta älv. Bakom satsningen står Avatar Logistics som i dag tisdag visade upp sitt nya logistikkoncept i Vänersborg.

Relaterade artiklar

För att konkret förklara hur det nya logistikkonceptet fungerar utfördes under måndagen och tisdagen ett demonstrationsprojekt. Ett pråmekipage lastades på måndagen med containrar vid APM-terminalen i Göteborg och kördes sedan upp längs Göta älv till Vänersborgs hamn, där ett hundratal nyfikna branschföreträdare och kommunrepresentanter på tisdagen fick bevittna lossningen och omlastningen till lastbil.

– Det pratas mycket, men det är sällan som det händer något. Det är förklaringen till att vi ville visa upp hela processen här, sade Johan Lantz, vd på Avatar Logistics.

Regelverk på pråmtrafik

Enligt Avatar Logistics är det första gången som något liknande visas upp i Sverige. Avatar Logistics, som startades upp 2015, samägs av Erik Thun, Ahlmark Lines samt det holländska pråmrederiet VT Group. Bakgrunden till initiativet är det antagna EU-regelverket för pråmtrafik på inre vattenvägar från 2014 och ambitionen att flytta över gods från väg till vatten.

– Det finns ett ökat behov av logistiklösningar längs Göta älv med alla lageretableringar som görs här och med trängseln på vägarna i Göteborg. Samtidigt växer containersegmentet varje år, sade Johan Lantz.

50 containrar

Pråmtrafiken är tänkt att gå mellan Göteborg och Vänersborg. Under demonstrationen sköts pråmen Kanalia fram av en bogserbåt, men tanken framöver är att använda ett EU-klassat inlandsfartyg från Holland som är 89 meter långt och som kan ta 50 containrar. Men det finns några utmaningar innan pråmtrafiken kan komma igång.

– Regeringen måste fatta beslut om IVV-regelverket, till exempel behöver inlandssjöfarten avgiftsbefrias och så vill vi se att EU-modellen för lotsning införs. Samtidigt måste lastplatser säkras i Göteborg och Göta älv, godshanteringen måste utvecklas i Vänersborgs hamn och vi behöver också få volymgarantier från varuköparna. Det kostar upp till en miljon kronor att ta upp en pråm från Holland.

Hamnarna positiva

Morten Brühl på APM Terminals i Göteborg ser positivt på initiativet.

– Det är ett fantastiskt komplement till väg och järnväg och ett bra sätt att få upp varor i landet. Det skulle bli lättare att planera med pråmtrafik än vad det är med lastbilar. Samtidigt måste avgifterna ses över för pråmtrafik, menade han och fick medhåll av Göran Lidström på Vänerhamn.

– Det är bara att se hur det ser ut på vägarna för att inse att potentialen finns. Men det krävs snabba beslut från politikerna om regelverket.

Lönsamhet

Enligt Johan Lantz så är det möjligt att bogsera upp en pråm från Holland redan till hösten.

– Men då måste också förutsättningarna finnas så att vi kan räkna med en lönsamhet efter två år.