Tycho Brahe kommer gå på full batteridrift 20 juni. Aurora genomför samma procedur efter sommaren.
HH Ferries

Positivt resultat för prisat Scandlines

Godstrafiken ökade på rutten Helsingborg–Helsingör det första kvartalet, uppger Scandlines, som nyligen också mottog pris för elektrifieringen av Tycho Brahe och Aurora.

Relaterade artiklar

Antalet transporterade lastbilar ökade med drygt sex procent det första kvartalet, från förra årets 100.500 till årets 107.000. Totalt fraktades 1.265.000 ton gods, vilket är en ökning med fyra procent jämfört med 2016. Antalet bussar minskade något och även personbilstrafiken minskade det första kvartalet, från 253.000 bilar förra året till 235.000.

ID-kontrollerna

Även antalet passagerare minskade, från 1,4 miljoner till 1,3 miljoner. Men enligt Scandlines beror minskningen av personbilar och passagerare på att påsken, då trafiken ökar kraftigt, i år inföll under andra kvartalet, till skillnad mot förra året.

– Godstrafiken mellan Helsingborg–Helsingör utvecklas i fortsatt positiv riktning och vår flytande bros driftsäkerhet och konkurrenskraftiga priser är något som anses betydelsefullt för godstrafiken och regionen i stort, säger Henrik Rørbæk, vd på HH Ferries, som driver Scandlines Helsingborg-Helsingörtrafik i ett pressmeddelande.

Henrik Rørbæk gläder sig samtidigt åt att kravet på ID-kontroller i Danmark har upphävts.

 Det gör att våra passagerare endast måste passera en enda kontroll vid gränskontrollen på den svenska sidan. Det är verkligen ett välkommet beslut för passagerarna och för HH Ferries Group, säger han.

Största el-drivna färjorna

Övergången till batteridrift av Tycho Brahe och Aurora har fortsatt under året och den 20 juni tas den förstnämnda färjan i bruk. Efter sommaren kommer även Aurora att få batteridrift. De båda färjorna blir de största någonsin att drivas fullt ut med el. Och hamnarna i Helsingborg och Helsingör blir först med landbaserade, helautomatiska robotarmar för uppladdning.

Just detta projekt prisades HH Ferries Group för under Baltic Sea Region-konferensen i Berlin nyligen, där rederiet mottog Baltic Sea Clean Maritime Award.

– Det är ett viktigt mål för oss på HH Ferries Group att minska vårt avtryck på miljön, och vi är glada och stolta över att Baltic Sea Forum erkänner våra insatser och de framsteg vi gjort med batteriprojektet. Om en vecka får passagerarna och miljön glädje av denna nyskapande teknik, säger Henrik Rørbæk.

Erkännande

Investeringen är medfinansierad av INEA, som är EU:s förvaltningsorgan för innovation och nätvärk, och ABB är HH Ferries Groups huvudleverantör för projektet och ansvarig för installationen.

- HH Ferries Groups elektrifiering är en milstolpe för sjöfartsindustrin, och vi är stolta över att kunna bidra till utvecklingen och väldigt glada över att Baltic Sea Forum erkänner projektets betydelse, säger Marcus Högblom, VP Global Sales i ABB.

10.700 bilbatterier

De två färjorna drivs av batterikraft för att ta sig de cirka fyra kilometrarna mellan Helsingborg och Helsingör. Den nya batterilösningen bidrar till att minska flottans samlade utsläpp med mer än 50 procent jämfört med de nuvarande dieseldrivna fartygen. Den samlade batterikraften på 8,320 kWh för de två färjorna motsvarar 10.700 bilbatterier.

3D-laserscanning

I båda hamnarna har ABB levererat den första versionen av en automatisk landbaserad laddningsstation som använder sig av en industriell robot med syfte att optimera sammankopplingen och maximera laddningstiden. Alla processer för sammankoppling baseras på 3D-laserscanning och trådlös kommunikation mellan fartyget och kajen. När förbindelsen är etablerad rör sig roboten tillbaka till utgångspositionen och rullportarna stängs.