Debatt: ”Politikerna måste styra upp myndigheterna”

Politikerna pratar sig varma för sjöfarten men svenska myndigheter och tjänstemän gör allt för att hindra en positiv utveckling för svensk sjöfart, skriver konsulterna Göran Värmby och Bertil Arvidsson.

Relaterade artiklar

Efter många år av oförstående har ledande politiker i Sverige nu insett att sjöfarten är ett viktigt och klimatsmart transportmedel - med undantag av politikerna i Göteborg, vi återkommer till det. Infrastrukturminister Anna Johansson har till exempel insett sjöfartens möjligheter och dess betydelse för svensk industri och vill nu göra en omstart när det gäller inlands- och kustsjöfart. Hon har i februari i år givit Sjöfartsverket direktiv att komma med förslag på konkreta åtgärder för att främja gods- och persontransporter längs våra kuster och på Göta Älv och liknande farleder.

Nya avgiftsmodellen ett dråpslag

Samtidigt händer följande: Sjöfartsverket kommer med ett förslag nu i mars om nya farledsavgifter som, om de genomförs, kommer att totalt sänka all Vänersjöfart. De pratas visserligen om 90 procents reduktion av avgifterna om man uppfyller högsta miljökrav enligt Clean Shipping Index (CSI). Visst, men de talar inte om att det är 90 procent av en mindre del av hela avgiften. Ett exempel med ett Vänerbaserat rederi: kostnad idag för resa tur och retur en Vänerhamn cirka 60.000 kronor. Med Sjöfartsverkets förslag blir det cirka 170.000 kronor, det vill säga mer än en dubblering. Rederiet skaffar sig världens renaste fartyg som uppfyller alla av de tuffaste miljökraven enligt CSI, vad innebär då reduktionen på 90 procent? Jo, en kostnadsminskning med cirka 8.000 kronor, det vill säga försumbart.

Vänersjöfarten får med största sannolikhet läggas ner helt om Sjöfartsverkets förslag om nya farledsavgifter går igenom. Remisstiden går ut 1 juni, det brinner alltså i knutarna.

Lågbro på tvärs med regeringen

Mark- och Miljööverdomstolen ger efter överklagningar tillstånd till Göteborg Stad att bygga en lågbro trots att sjöfarten till och från Vänern är klassad som ett riksintresse. Vilket alltså skapar en jättekonflikt mellan kollektivtrafiken och sjöfarten från dag 1 när bron är klar. Helt i onödan, det finns andra mycket bättre och till och med billigare lösningar. Statens intresse att uppgradera slussarna i Trollhättan minskar förstås när trafiken redan är strypt med en lågbro. Ytterligare gods kommer att föras över från sjöfart till lastbil med slitage, olycksrisker och trafikstockning på vägarna som resultat. För att inte tala om ökad klimatpåverkan och bränsleförbrukning för varje ton gods som ska fraktas till och från Göta Älv- och Vänerområdet.  Denna utveckling är helt enkelt på tvärs med regeringens målsättning.

Egotrippade Göteborg

Göteborg är ett kapitel för sig. Genom sin envishet med lågbro visar politikerna och tjänstemännen/-kvinnorna att de inte har någon förståelse för sjöfart och industriell utveckling utan istället tänker egoistiskt och inskränkt på ”sina cyklister” och några extra byggtomter. Det man inte pratar högt om är att lågbron dessutom innebär att man måste sänka Oscars-leden/E6:an med 7 meter vilket orsakar extra kostnader på 1 till 2 miljarder kronor och dessutom ytterligare trafikkaos under byggtiden. Det ”lustiga” är att staden däremot är mycket intresserad av så kallad stadssjöfart, det vill säga mindre fartyg och färjor som kan frakta gods och folk kors och tvärs över älven. Vilket i och för sig är positivt men av föga betydelse jämfört med den sjöfartsutveckling man sätter stopp för. Återigen illavarslande tecken på hur ”Göteborgs-egotrippade” stadens politiker och tjänstemän/-kvinnor är.

Tillkrånglat så ingen är intresserad

Införandet av EU-regler för Inlandssjöfart har gjorts enligt numera vanligt typiskt svenskt manér när det gäller att implementera nya regler. Transportstyrelsen har genom sin iver att vara ”bäst i klassen” krånglat till det så till den milda grad att inget rederi, varken svenskt eller ett enda av de många EU-rederierna som opererar EU:s 20.000 inlandsfartyg, har visat något intresse av att bedriva inlandssjöfart i Sverige.

Myndigheterna skapar mängder med hinder

Regering och riksdag ser sjöfarten som en viktig del i ett hållbart transportsystem – men i verkligheten försämras förutsättningarna för sjöfarten. Mer gods på köl innebär odiskutabelt färre lastbilar, bättre fungerande järnväg och mindre kostnader för staten. Det är politiken och de folkvalda som skall styra utvecklingen i Sverige, inte tjänstemän och myndigheter.

Myndigheterna skapar idag mängder av hinder när det gäller inlands- och kustsjöfart. Slutsatsen är att politiken måste styra upp myndigheterna och se till att de istället undanröjer hinder och skapar förutsättningar för en positiv utveckling av sjöfarten.

 

Bertil Arvidsson, Miljö- och Trafikkonsult, tidigare Teknisk Direktör på Sjöfartsverket och Senior Advisor på Sveriges Redareförening.

Göran Värmby, Miljö- och Affärskonsult, tidigare Miljöchef Göteborg Stad och Huvudsekreterare i Miljöprojekt Göteborg


Lämna en kommentar på "Debatt: ”Politikerna måste styra upp myndigheterna”"

Hittills finns det 26 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Jonas Svara

    Visste ni att när frågan om en kanal mellan Vänersborg och Uddevalla var på tapeten på 1830 talet så stoppades det förslaget effektivt av den dåvarande sociten i Göteborg. Köpmännen och redarna i Göteborg ville för allt i världen inte tappa godset till och från Vänern som dom gjorde bra affärer på.
    Lite annorlunda idag när dom inflytelserika i samma stad gör vad kom kan för att bli av med trafiken! Natyrligtvis bra att vi har folkvalda som representerar alla samhällsklasser men kanske det krävs någon kunskap och erfarenhet från näringslivet för att ta rätt beslut? Alla kanske inte skall vara stöpta i samma ”rödgröna röra”?

  • Andreas Åsenholm Svara

    Det kanske behövs en samhällskris, för att politikerna och allmänheten skall bli medvetna om sjöfartens betydelse för vår vardag men också för dess betydelse för de vitala samhällsfunktionerna. Idag fungerar ju alla sjöbaserade leveranser, så ingen behöver bry sig – och det är just det som är problemet. Gör bara ett litet tankeexperiment: Ta bort alla produkter som kom hit sjövägen, vilka du använder under en dag, då kommer du få se hur mycket som återstår. En sak är dock säkert: utan sjöfart kommer din vardag se helt annorlunda ut!

  • Steph Svara

    Det pratas om ”riksintresse” är det bara ett begrepp eller? I så fall kan inte Göteborgs stad styra och ställa hur vänersjöfarten ska bedrivas. Någon nämde Nordre älv som ett alternativ? Jag lyckades gasa mig igenom fördämningen ‘med en liten bunkerbåt vi hade hämtat i Lysekil, bara för att konstatera att bron vid kungälv var stängd. Jävla stengärdsgård det gick knappt att vända båten, men speed Made Good tillbaka till Gbg. Men eftersom jag kommer från bräckvattensidan kanske man inte har rätt att en åsikt i frågan!?

  • ANONYM Svara

    Tyvärr beror utslaget i rätten på att ansvarig myndighet för riksintresse sjöfart sa ja. Ansvarig myndighet för riksintresse sjöfart heter…. Trafikverket…
    Trafikverket har inte (möjligen har man hunnit anställa sen jag sist kollade) någon enda sjöfartskunnig anställd.
    Den sjöfartskunniga myndigheten som tidigare hade ansvar vör detta, Sjöfartsverket, slogs med näbbar och klor för att få en högre segelfri höjd.
    När ansvarig myndighet säger ja.. står särintressen… inte högt…
    Kanske kan man be om att ändra ansvarig myndighet innan man överklagar.. då kommer utslaget se annorlunda ut.

    Trafikverket har ju inget självändamål för sina paradgrenar i detta vad gäller sina riksintressen…

  • Göran Andersson Svara

    Den valde representanten, dvs ministern styr genom regeringen alla statliga myndigheter genom budget och förordningar. Demokratin fungerar

  • Per Nilsson Svara

    Sedan varven och med dom de stora svenska rederierna försvann så vände media och folket ryggen mot sjöfarten. En person i 40-års åldern idag var i 10-års åldern när de sista resterna försvann och har inga minnen av varvsepoken och dom stora rederierna, men dom sitter säkert på viktiga positioner och det kan vara journalister också. Tall Ship Races arrangeras i Halmstad nästa år då borde alla organisationer inom sjöfarten bygga en stor utställning om sjöfarten och dess betydelse. Tio tusentals turister kommer så färjerederierna borde vara i främsta ledet. Låt inte telefonabonnemangsförsäljare, och andra landbaserade marknadsmånglare ta över denna stora maritima händelse. Ta chansen alla sjöfartsaktörer att gemensamt informera alla besökare om sjöfartens betydelse då, nu och i framtiden med en proffsig utställning.

    • SJ Svara
      @Per Nilsson:

      Det verka som om dagens folk inte ens från vilket håll regnet kommer ifrån.

  • Anonym Svara

    Lägg denna debatt-artikel på Anna Johanssons bord å det snaraste! Bra skrivet!

  • Benny Carlson Svara

    Svensk sjöfart i allmänhet och närsjöfart i synnerhet har under lång tid haft två huvudproblem med att nå fram till berörda politiker, de är
    1 Volvo lastvagnar.
    2 Scania.
    Våra närmaste grannländer har inte dessa problem med tillhörande lobbygrupper, vilket också avspeglar sig i en blomstrande sjöfart.
    I Göteborg, så säger elaka tungor, att Volvo har en egen ingång i kommunkontoret.

    • MJ Svara
      @Benny Carlson:

      Knappast

    • Sjöman Svara
      @Benny Carlson:

      Å det är ju lite konstigt då många av de berörda politikerna är bilfientliga i andra frågor.
      Volvos inflytande har nog minskat sedan Göran Johansson lämnade, nu är det andra som ligger på, som inte förstår eller bryr sig om att det dom designar, säljer, köper, administrerar, utbildar etcetera också måste transporteras.

  • Sverige är demokratiskt. Såtillvida att vi väljer våra representanter i demokratiska val. Därmed anses att demokratin är uppfylld.
    Sverige har också ett system som förbjuder ministerstyre. Med andra ord så skall inte den demokratiskt valde representanten kunna styra tjänstemännen.
    Tjänstemännen väljer vi inte. De tillsätts oftast av mer eller mindre kunniga inom samma förvaltning. Tjänstemännen har inget ansvar, eftersom Ämbetsmannaansvaret togs bort den 1 januari 1976. Tjänstemännen kan inte heller avskedas, även om de visar sig odugliga.
    Sammantaget har vi i Sverige ett ”demokratiskt” system som inte fungerar.

    Detta framkommer tydligt när man tittar på infrastrukturen i Västra Götaland och då framförallt med byggandet av en lågbro över Göta Älv. En bro som kommer försvåra befintlig sjöfart till och från Vänern, samt förhindra utbyggnad av samma sjöfart. Konsekvenserna blir mycket tydliga när gods måste flyttas över på lastbil/tåg för att kunna passera flaskhalsen Göta älv och Trollhätteslussarna. De flesta politiker, tjänstemän och medborgare förstår inte omfattningen av denna godsmängd. Det kommer dock bli uppenbart när E6 fylls igen av lastbilar. Varje fartyg behöver nämligen ersättas med minst 90 lastbilar för att klara samma godsmängd! Vad detta innebär för miljö, natur och nollvision klarar nog de flesta att räkna ut, dock ej lokala tjänstemän i Göteborg.

    Sverige är med andra ord unikt. Vi har sett till att skapa ett system som inte kan kontrolleras av dem vi har valt i allmänna val. Våra grannländer har andra system och har tydligare ansvar både för folkvalda och tjänstemän. Eftersom undersökning efter undersökning visar att medborgarnas förtroende för politiker och myndigheter minskar i alarmerande tack så borde debatten handla om hur Sverige styrs. Denna debatt har dock helt uteblivit.

  • Kalle Sjöman Svara

    Tuentals mäniskor dog/offrades för att Sverige skulle få en hamn här-Göteborg.
    Dagen samhälle skall bygga om hamnen till,bostäder,kaffe´r och strandpromenader.
    Det finns en hel del andra aspekter som visar på en samhällsriktning som inte har någon självbevarelsedrift. ( varför produsera här när man kan köpa )

  • Göran Andersson Svara

    Bra artikel men kanske inte helt tjänstemän och myndigheters fel. Tyvärr så agerar de med vad de tror är PK(politiskt korrekt) i varje enskild myndighet. Problemet är snarare politiskt eftersom det aldrig har tagits ett helhetsgrepp över infrastrukturen i Göteborg i kombination med Vänerområdet. Vi måste ha en samtidig uppfattning om sjöfart/infrastruktur och utveckling i Vänerområdet och Göteborg samt hela västra Götaland regionen. Ombyggnad av slussar i Trollhättan och kanske med förbindelse via Kungälv/Nordre älv , industrilokalisering till området kring Vänern , fördjupning av farleden till Göteborgs Containerterminaler . Hur vi tar gods in/ut från dessa landområden osv. Nu tar man ett projekt i taget utan att riktigt se hur det påverkar framtiden för andra tänkbara satsningar. Dags för politiska ledningen att ta ett helhetsgrepp, och engagera alla krafter.

  • Bort med dessa folk valde idioter som cyklar över bron, det finns färgor som kan användas eller
    bättre så kan de söka bostad i närheten av deras arbetsplats. Som det ser ut nu blir dessa arbetsplatser för dessa cyklister i stan bara är tillfälligt. Vi kommer att rösta bort dessa politiker
    som ej tar hänsyn till befolkningen och industi runt värnen med 100 000 tals arbetstagare.
    Det finns ej demokrati i Göteborg. Vi minns trängselskatten. Det är ett gäng ej komponenta amatörer och svikare som styr. Bort med dessa, vi vill ha demokrati i vår stad.

  • Bendix Svara

    Bra skrivit! Det tråkiga är att det är sant.
    Dessutom, vilket det är ganska lite väsen om, förvånande nog: Den planerade brons segelfria höjd I öppet läge är I princip densamma som den gamla I nerfällt läge, 19 meter.
    Jag undrar hur man tänkte där, om alls.
    Någon skeppare kanske vet vad det lägsta hindret, annars, är på sträckan?

    • Anonym Svara
      @Bendix:

      lite längre upp kommer marieholmsbroarna två svängbroar på 5,9m tågbroar och även cykelbanor, där har man fått vänta många timmar på öppning som mest en gång 2 timmar för 11 tåg skulle passera.
      Sen kommer jordfallsbron uppe i Bohus den är på 11m. sen finns det fler broar på vägen upp för älven som bara är ett par meter som måste öppnas ( 2-5m), skillnaden är dock att Göta älvbron ligger centralt mitt i göteborg och skapar kaos i trafiken vid öppning vilket gör det helt sjukt att bygga en sådan låg bro där det gör mest skada vid öppning

  • Cykelmaffian har snart tagit över i alla svenska städer på så sätt att allt planeras för hojåkarna dvs vägar och gator samt även broar för att man inte skall behöva jobba i uppförsbackar hur transportnäringen skall kunna fungera skiter man i eller har inte en susning om. När det inte finns nån politiker som kan ämnet blir det ju tjänstemännen och myndigheterna som kör sitt race utan att se längre än näsan räcker och det är inte långt det.

  • SE Svara

    Inte konstigt alls hela Sverige håller på att bli ett samhälle styrt av tjänstemän som har hand om bara ett fåtal områden. Men där dom lägger stor vikt på att vara duktiga tror dom genom skapa strikta och hårda regler. Hur många sjöbefäl sittet inte på myndigheter etc och skapar rigida regelverk, millimeter tolkning av befintliga. Kanske är sjöbefälsutbildningen för akademisk och inte en yrkesutbildning som förr ett problem?

  • Albin Svara

    kommer ihåg när jag som ung sjöman i slutet av 50talet så fanns det en låg svängbro nedströms hisingebron.hur fungerade den?

  • Fredrik Ahlman Svara

    Det är knappast illvilja som ligger grund för senaste tidens många både knepiga och ologiska avgiftssystem, inriktningar och beslut utan snarare ett tecken på en bred okunskap.
    Gemene man känner inte sjöfarten och dess behov samt förutsättningar. Vidare känner man inte vad sjöfarten gör för landet. Sjöfarten skapar stora ringar på vattnet.
    Då sjöfarten blir alltför anonym för de stora skarorna, blir också dess frågor marginaliserade.

    Jag tror det finns ett stort informationsbehov rörande hela den ”blå sektorn”. Jag tog nyligen del av nya strategin för yrkesfisket där just informationsbehovet om den viktige yrkesfiskaren och dess yrke lyftes. Jag tror samma informationsbehov rör sjöfarten. Jag läste den strategin för att identifiera gemensamma nämnare med sjöfarten i olika frågor.

    Det behövs information i en positiv anda och visa på allt som faktiskt görs för miljön, teknikutveckling, säkerhet och positiva synergier. Dvs allt som inte ”dokumentären fraktad” på SVT sökte visa upp.
    Det behövs olika information på olika nivå beroende på vilken målgrupp som avses.

    Tack för en bra samlad artikel.

  • Johnny Ask Svara

    Hisingbron har varit en riktig följetong och nu är det äntligen klubbat ,
    att det blir en sk. lågbro, segelhöjd 16 – 19 meter.

    En ny tunnel under Göta älv är också diskuterad, sedan länge.
    Den gamla tunneln kommer , då den nya är klar, att vara i stort sett till för lokaltrafiken.

    Hisingbron ska rivas och den gamla gasklockan skall rivas.

    Där öppnar sig stora ytor på båda sidor älven.

    Spårvagnstrafiken läggs i ett rör under älven , ungefär i linje med den sträckning den har idag.

    Detta upplägget måste vara billigare än att bygga bron , enbart.

    Vänersjöfarten kan räddas och uppgraderas.

    Det statliga bidraget till brobygget, kan gå till reparationen av slussarna i Göta kanal.

    Många hälsningar
    Johnny Ask
    Sjökapten

  • Tänker att detta är en målande bild av inkompetensen för styrningen av sjöfarten. Inser sedan att samma tankar och kompetens finns i alla andra områden ”staten” kontrollerar. Förstår direkt varför folkets förtroende för välfärdsstaten urholkas. Om det ser så här illa ut inom området sjöfart förstår man lättare varför vi har annan infrastruktur som inte fungerar eller går på knäna.

    I stort sett alla politiska- och tjänstemannabeslut som tagits sedan 1 oktober 1969 har lett till denna utförsbacke som mer och mer liknar ett störtlopp in i fördärvet. Sjukvården, skolan, försvaret, polisen och så vidare, finns det något område där man inte misslyckats? Förutom att höja skatterna?

  • Anonym Svara

    Bertil vet vad han talar om..Bra!

  • Anonym Svara

    Tack för fin sammanfattning av nuläget. Politikerna tycks helt tappat kontakten med sig själva och det syfte de en gång hade? Många är oroade för ungdoms brottslighet och liknande men den skada som politikerna gång på gång orsakar sina väljare och skattebetalare är långt större. När skall vi väljare och medborgare vakan upp och agera?

  • Tjabo Svara

    Bra sagt. Instämmer helt och håller.