Anders Larsson, vice vd på Oresund Heavy Industries.
Lars Adrians

Oro över Landskronas farled

Landskronaföretag är bekymrade över den uppskjutna utvecklingen av farleden, det framgår i en skrivelse till Trafikverket.

Relaterade artiklar

Oresund Heavy Industries, representerat av vice vd Anders Larsson, begär i en skrivelse till Trafikverket att verket ser vikten av utveckla farleden i Landskrona. Bakgrunden är att Trafikverket har skjutit sin åtgärdsvalsstudie, som är ett inledande och undersökande steg i verkets åtgärdsprocesser, för utveckling av farleden på framtiden. Studien var planerad till 2014, nu är planen att inleda den först 2019. 

Starkt oroade

”De aktörer som utnyttjar farleden förutom hamnen är starkt oroade av den senarelagda tidpunkten”, skriver Anders Larsson i en skrivelse till Trafikverket. 

Bland de aktörer som drabbas främst är enligt skrivelsen Oresund Drydocks AB, EWP (Enercon Energy), Varvsudden Heavy Industry Park och potentiella användare som Dow Chemicals samt andra framtida användare som planerar verksamhet med sjöburet gods och/eller marina installationer.

Illa rustad hamn

Därutöver nämner skrivelsen att hamnen riskerar att möta framtiden illa rustad på grund av förseningen när säkerhetskrav höjs och fartygen blir större:

”Kan inte hamnens verksamhet möjliggöra tillträde till anläggningen försvinner snart även möjligheter att verka som handelshamn.”

Ytterligare argument som framförs är att i ett läge då Sverige bara har ett större varv kvar behöver industrin och dess kompetens skyddas. Dessutom behöver konkurrenskraften säkerställas för de näringar som har vindkraften som utgångspunkt, skriver Anders Larsson.

Säger upp personal

Nyligen berättade Anders Larsson i Helsingborgs Dagblad att varvet Oresund Drydocks, dotterbolag till Oresund Heavy Industries, upplever en allt hårdare konkurrenssituation. Varvet vill bygga ut sin torrdocka men tillståndet för det har också dragit ut på tiden. I november sa varvet upp 13 personer ur personalen på grund av situationen.