MSC Oscar, världens hittills största containerfartyg på 19.224 TEU.
MSC Oscar, världens hittills största containerfartyg på 19.224 TEU.
MSC

MSC Oscar störst i världen

Igår kom världens största containerfartyg (så här långt), MSC Oscar, till Rotterdam. Fartyget har en kapacitet på 19.224 TEU, är 396 meter långt och 59 meter brett.

Relaterade artiklar

Utvecklingen har gått snabbt och Maersk McKinney Møller och de andra i Triple-E-klassen slogs redan i december av CSCL Globe, som tar 19.000 TEU. Men nu är alltså även hon nedpetad från storlekstronen av MSC Oscar.

Det idag största fartyget avgår mot Bremerhaven ikväll, onsdag. Därefter återvänder hon till Rotterdam den 9 mars för att sedan gå ner till Medelhavet via Felixstow.

MSC är det näst största containerredeiet i världen, bara slaget av allianspartnern i 2M, Maersk Line.

Tillsammans förfogar de två rederierna över 193 fartyg och en kapacitet på 2,4 miljoner TEU.


Lämna en kommentar på "MSC Oscar störst i världen"

Hittills finns det 4 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Danne Svara

    En skokartong… ser ut som en Stenafärja!

  • Ingvar Bergman Svara

    Lite mer siffror och lite tankar om storleken. – Maersk/MSC samarbetet i 2M är 193 fartyg (96 resp. 97 enligt Dynamar) men det totala antalet man förfogar över är (eller var) vid årsskiftet 605 resp 498 fartyg (fortfarande enligt Dynamar) Det totala antalet varierar ständigt beroende på att de båda rederierna har ca 50% av sitt tonnage inhyrt på kortare eller längre certepartier.

    MSC Oscar är egentligen redan ‘passerad’ med sina 19224 teus, då bl a japanska Mitsui OSK Lines (dagligen kallad MOL)
    helt nyligen lagt beställning på 20.000 teu fartyg. Vem som sedan kommer med något större skall bli intressant att se.
    Maersk är nog ett hållbart bud !
    Kapplöpningen om vem som har det största fartyget har i alla tider varit en smått naiv tävling, men frågan är om nu inte taket är nått, eller det går att pressa in något 100-tal teu till innan klassningssällskapen säger stopp ? 400×60 m L+B,
    som de nuvarande största mäter, måste ju ge enorma påkänningar i skrovet i dåligt väder och lastningsansvariga får ett allt svårare arbete att stuva dessa fartyg riktigt med tanke på att man har tre/fyra hamnar i var ända plus något ‘wayport’ anlöp t ex Algeciras. Det är också en fråga om hur hamnarna hänger med. Rotterdam har de senaste månaderna haft problem och feeder-fartygen till Skandinavien har regelbundet seglat ifrån last för att inte förstöra tidtabellen. Och mycket av dessa problem ligger i alliansbildningarna, där t ex
    alliansen G6 består av sex partners. Det måste rimligen påverka hamnlogistiken när containers skall ‘sorteras’ för sex i stället för en uppdragsgivare.