gbghamn_41A7599_A3_web
Lastning av Volvobilar i Göteborg.
Göteborgs Hamn

Mer gods i Göteborgs hamn

Exporten och importen av nya bilar samt hanteringen av energiprodukter bidrog till att godsvolymerna ökade i Göteborgs hamn under fjolåret.

Relaterade artiklar

Godsmängden i Göteborgs hamn ökade med sju procent under 2016 och uppgick till 40,9 miljoner ton.

– Ökningen beror främst på att det skeppats fler bilar via hamnen, men också på större volymer i Energihamnen samt bra fart i våra roroterminaler, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

Fler bilar

Hanteringen av bilar ökade med 15 procent. Under 2016 hanterades totalt 246.000 nya bilar i hamnen. Det uppges vara den högsta noteringen sedan finanskrisen 2008. En starkt bidragande faktor är den ökade exporten av Volvobilar.

Konflikt stör containertrafiken

I Göteborgs hamn hanterades 798.000 teu under 2016, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med året innan.

– Containerterminalen har haft ett utmanande år med konflikten med Hamnarbetarförbundet som har trappats upp och inneburit stora störningar. Det är mycket olyckligt och drabbar hela den svenska industrin. Nu förutsätter vi att parterna hittar långsiktigt hållbara lösningar, säger Magnus Kårestedt.

Roro och olja ökar

Roro-hanteringen ökade under året. Totalt fraktades 538.000 roro-enheter, vilket är en ökning med två procent jämfört med 2015.

Likaså ökade hanteringen av flytande bulk. Totalt hanterades 23,7 miljoner ton olja och energiprodukter under 2016, en ökning med tolv procent jämfört med året innan och nytt rekord i Göteborgs hamn.

– Vi har aldrig hanterat så mycket energiprodukter som nu. Skillnaden mot föregående år förklaras i huvudsak av ökade flöden inom lagring och distribution. Vi ser också en tydlig ökning av biokomponenter för raffinering och inblandning i bränslen, säger Magnus Kårestedt.

Färre passagerare

Under 2016 reste 1.708.000 passagerare över Göteborgs hamn, en minskning med två procent jämfört med året innan. Antalet kryssningsanlöp minskade också till 34 förra året. I år är totalt 43 kryssningsanlöp inbokade för säsongen 2017.

Ny kryssningskaj

Göteborgs hamn meddelar också, som Sjöfartstidningen tidigare rapporterat, att 2017 är den sista säsongen kryssningsfartyg kan lägga till i Frihamnen. Därefter ska området bebyggas med bostäder och kontor. 

Det nya centrala kryssningsläget blir istället Amerikaterminalen vid Stigbergskajen i Masthugget där kajen och en del av Amerikaskjulet ställs i ordning för att kunna ta emot fartyg från och med våren 2018.

Den maximala längden på anlöpande fartyg vid Amerikaterminalen blir 225 meter, vilket är 25 meter längre än i Frihamnen. 

– Vi tror att Amerikaterminalen kommer att bidra till fler kryssningsanlöp till Göteborg. Ett bra välkomnande är mycket viktigt i den stenhårda konkurrensen om anlöpen, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Cirka hälften av anlöpen varje år sker med kryssningsfartyg som kan gå under Älvsborgsbron och lägga till centralt. De största fartygen får, liksom tidigare, lägga till vid terminalen i Arendal.