Lokalt och globalt på nybyggnadslistan

Sjöfartstidningen har sammanställt en förteckning över fartyg i order där någon form av svensk anknytning är känd. Vi välkomnar eventuella kompletteringar och korrigeringar.

Relaterade artiklar

Av de 49 fartyg som var i order under vecka 10 i år är ungefär hälften tankfartyg. Stena är en stor aktör med sin imponerande serie IMOIIMAX-produkttankfartyg. Dessutom är tankrederier inom produktsegmentet väl representerade. En nisch, där svenskt kunnande är i framkant, är fartyg för transport av asfalt och bitumen. För närvarande har Wisby Tankers fyra asfalttankers i order, av vilka två är på 37 .000 ton vardera och uppges höra till de största i sitt slag i världen.

Biltransportfartyg är en annan sektor där Sverige är väl representerad tack vare Wallenius, ett rederi som i många avseenden driver utvecklingen av nya och energieffektiva bilfartyg i världshandelsflottan.

Över en miljon ton

Den totala dödvikten för de nybyggen (där den är känd) uppgår till 1,2 miljoner ton. Av den sammanlagda dödvikten svarar tankfartygen för så mycket som 63 procent.

De svenska rederiernas nybyggnadsprogram handlar mycket om ny teknik. Närmare en tredjedel av de större havsgående fartygen i order kommer att utrustas för LNG-drift.

Vi har även inkluderat Mercy Ships ambitiösa sjukhusfartyg som byggs i Kina. Även om det inte handlar om svenskt ägande möjliggörs projektet tack vare svenskt kunnande, eftersom det är Stena RoRo som svarar för projektet.

Nedan en sammanställning över nybyggen i början av mars 2016. En förteckning med mer detaljerade uppgifter kan laddas ner här.

 

Beställare

Varv

Typ

DWT

Leverans

ACL

Kina

Conro

56700

2016

ACL

Kina

Conro

56700

2016

ACL

Kina

Conro

56700

2016

ACL

Kina

Conro

56700

2016

Blidösundbolaget

Finland

Passagerarbåt

 

2016

BogserTeam Öresund

Rumänien

Bogserare

 

2016

Eukor

Sydkorea

Biltransportfartyg

22675

2017

Eukor

Sydkorea

Biltransportfartyg

22675

2017

Floatel

Singapore

Bostads- och supportrigg

28000

2016

Furetank

Kina

Tankfartyg

16300

2018

Furetank

Kina

Tankfartyg

16300

2019

Göteborgs Universitet

Polen

Forskningsfartyg

 

2016

JT Cement

Nederländerna

Cementfartyg

7300

2016

Marinvest

Sydkorea

Tankfartyg

49962

2016

Marinvest

Sydkorea

Tankfartyg

49962

2016

Mercy Ships

Kina

Sjukhusfartyg

4500

2017

NOS

Norge

Crew vessel

 

2016

Rederi AB Gotland

Kina

Ropax

 

2017

Rederi AB Gotland

Kina

Ropax

 

2018

Sirius Veder

Nederländerna

LNG-tanker

3000

2017

Stena Bulk

Kina

Tankfartyg

50000

2016

Stena Bulk

Kina

Tankfartyg

50000

2016

Stena Bulk

Kina

Tankfartyg

50000

2016

Stena Bulk

Kina

Tankfartyg

50000

2017

Stena Bulk

Kina

Tankfartyg

50000

2017

Stena Bulk

Kina

Tankfartyg

50000

2017

Stena Bulk

Kina

Tankfartyg

50000

2018

Stena Bulk

Kina

Tankfartyg

50000

2018

Stena Drilling

Sydkorea

Rigg

 

2016

Tarbit Shipping

Turkiet

Tankfartyg

9400

2017

Tarbit Shipping

Turkiet

Tankfartyg

9400

2017

Terntank

Kina

Tankfartyg

15000

2016

Terntank

Kina

Tankfartyg

15000

2016

Terntank

Kina

Tankfartyg

15000

2016

Terntank

Kina

Tankfartyg

15000

2017

Thun Tankers

Kina

Tankfartyg

16300

2018

Färjerederiet

Estland

Vägfärja

600

2017

Wallenius Lines

Kina

Biltransportfartyg

21500

2016

Wallenius Lines

Kina

Biltransportfartyg

21500

2016

Wallenius Lines

Kina

Biltransportfartyg

21500

2017

Wallenius Lines

Kina

Biltransportfartyg

21500

2017

Wallenius/UECC

Kina

Biltransportfartyg

12200

2016

Wallenius/UECC

Kina

Biltransportfartyg

12200

2016

Wisby Tankers

Kroatien

Asfalttanker

15000

2016

Wisby Tankers

Kroatien

Asfalttanker

15000

2016

Wisby Tankers

Sydkorea

Asfalttanker

37000

2016

Wisby Tankers

Sydkorea

Asfalttanker

37000

2017

Älvtank

Kina

Tankfartyg

16300

2018

Östersjöcentrum

Estland

Forskningsfartyg

 

2016


Lämna en kommentar på "Lokalt och globalt på nybyggnadslistan"

Hittills finns det 3 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • mats Svara

    Vad bra ,mera jobb för filipinska matroser

  • Rickard Andersson Svara

    Trevlig lista att läsa! Visst, det kanske inte blir så mkt svensk flagg, men kanske om de svenskstyrda rederierna kan överleva, så kan hoppet kanske leva om en fortsatt svensk sjöfart, inte bara i kontorsmiljö, men även ombord.

    Glad Påsk, till alla!