Emma Maersk befann sig i Suezkanalen då incidenten inträffade.
Maersk Line

Konstruktionsfel bakom Emma Maersk-haveri

Det var ett konstruktionsfel på kabelgenomföringarna som gjorde att tonvis med vatten kunde tränga in i Emma Maersks maskinrum. Det menar rederiet som nu tror att reparationerna kommer att kosta uppemot USD 30-40 miljoner. 

Relaterade artiklar

– Det har varit någon typ av konstruktionsfel på kabelgenomföringarna som funnits där sedan fartyget byggdes, så mycket vet vi. Men exakt vem som bär skulden för detta är lite för tidigt att säga. Vi har visserligen en god idé om var felet kan ha uppstått men eftersom det är så många intressen inblandade vill vi först undersöka fartyget ytterligare några veckor. I mitten av april hoppas vi få det hela bekräftat och då kommer vi att gå ut officiellt med ett uttalande, säger Frants Sommer Reuss, Fleet Group Manager för Technical Vessel Operation-avdelningen på Maersk Line, till Sjöfartstidningen.    

Skotten höll tätt

Haveriet inträffade i början av februari då Emma Maersk befann sig under transit i Suezkanalen. En stern thruster i fartyget bröts då av och orsakade ett hål genom vilket tusentals kubikmeter vatten strömmade in och därefter trängde in i maskinrummet. 

Fartyget löpte aldrig någon risk att sjunka och tog sig först till Port Said, för att så småningom bogseras till ett reparationsvarv i Palermo. Där har nu fartyget undersökts av en grupp experter från Maersk Line, konsultföretaget Force Technology, thrustertillverkaren Rolls-Royce samt klassningssällskapet ABS.   

Enligt Frants Sommer Reuss så har man kunnat konstatera två saker. Dels att det som orsakade den enorma vatteninträngningen i maskinrummet – trots att både sensorsystemen och de vattentäta skotten i propelleraxeltunneln fungerade som de skulle – var att vattnet rann in via hål omkring de massiva kabelgenomföringar som löper i tunneln. Dels att detta alltså berott på ett konstruktionsfel i nämnda kabelgenomföringar.   

Rekorddyra reparationer

Det kommer nu att kosta stora summor att reparera fartyget, och även om man inte vill uppge någon exakt summa så tror Frants Sommer Reuss att detta kommer att bli en av de mest komplicerade reparationsuppgifterna i den danska handelsflottans historia och att de sannolikt kommer att kosta mellan USD 30 och 40 miljoner. 

Maersk Line går nu igenom samtliga fartyg i E-serien och har redan upptäckt liknande konstruktionsfel i andra fartyg i serien. Dessa fel kommer att åtgärdas omgående.

Den skadade thruster som var upphovet till vatteninträngningen har monterats ur fartyget och ska undersökas av tillverkaren Rolls-Royce. 

 


Lämna en kommentar på "Konstruktionsfel bakom Emma Maersk-haveri"

Hittills finns det 1 kommentar. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • ”En stern thruster i fartyget bröts då av och orsakade ett hål genom vilket tusentals kubikmeter vatten strömmade in och därefter trängde in i maskinrummet.”

    Vad skriver ni för trams? Ovanstående kan förväntas av Aftonbladet men inte av en tidning som kallar sig sjöfartstidning.