Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds Hamn AB och talesperson för Ostkusthamnar i samverkan.
Oxelösunds Hamn AB

”Helt i onödan”

Ostkusthamnar i Samverkan frågar sig varför vi envisas med att köra allt gods genom landet på gummihjul genom tätbefolkade områden trots att sjövägen har ledig kapacitet.

Relaterade artiklar

Sverige är beroende av såväl import som export. Vi importerar varje år varor för cirka 1.000 miljarder kronor – och exporterar för ungefär lika mycket. Detta innebär att mycket varor passerar den svenska gränsen, och Green Cargo har kartlagt fördelningen mellan olika transportslag för gods som ankommer södra Sverige med båt.

Green Cargo visar i sin marknadsanalys att hela 97 procent av trafiken som ankommer Malmö och Trelleborg fortsätter sin färd därifrån med lastbil. Det finns i dag ingen statistik om var detta gods är på väg. 

Det går dock att anta att en stor del av detta gods är på väg norrut. Hälften av befolkningen bor i Mälardalen. Det går därför att anta att även stora delar av godset, för såväl konsumtion som produktion, ska norrut efter det lossats i Skåne. 

Ostkusthamnar i samverkan menar att detta tydligt belyser problemen med dagens transportsystem. 

Varför envisas vi med att köra allt gods genom landet på gummihjul, istället för att ta det sjövägen? Som det är nu åker tusentals lastbilar genom landets mest tätbefolkade områden helt i onödan. Till sjöss finns det ledig kapacitet.

Erik Zetterlund, företrädare för Ostkusthamnar i Samverkan 

 

Synpunkter på debattartikeln? Skriv gärna i kommentarsfältet och gör din röst hörd! Tänk dock på att vi läser igenom och granskar alla inlägg varför det kan ske en viss fördröjning från det att du kommenterar tills det att kommentaren publiceras. Tänk gärna också på att om du skriver en kommentar så accepterar du våra regler för kommentering.


Lämna en kommentar på ""Helt i onödan""

Hittills finns det 13 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Egen företagare Svara

    Leverantör samt motagare är alltid ute efter snabbhet och effektivitet av transporten.

  • Kristofer Andrén Svara

    Jag kan rekommendera att läsa Sjöfartsverkets utredning om potentialen för När- och Kustsjöfart. I bilaga 7 kan ni få en tydlig kostnadsbild av vad en sådan trafik kostar och vad lastbilstrafiken borde kosta om man använder Svenska Åkeriers egna schablonvärden (SÅCalc). http://www.sjofartsverket.se/pages/106206/Slutrapport_rev_2017-01-17.pdf

    Och jodå gods volymerna finns. Det går stora volymer till Mälardalen och Norge via Skåne.

  • Jan Thunberg Svara

    Du har helt rätt Rolf, o det arbete vi som agenter gjort… bidragen från EU till trafiken på UK gav resultatet nedläggning av den svenska trafiken!

  • Rolf B Bertilson Svara

    Jag tänker på den färjetrafik Super Fast som startade mellan Södertälje och Rostock 1998/1999. Dessvärre lades linjen ner redan efter några månader då varvet som byggde fartygen inte fick fram maskindelar i nödvändig omfattning för denna och likande trafik på Nordsjön. Det var billigare att lägga ner i Södertälje. Men, under den korta tid linjen var igång, med endast en färja, hade man nått trafikomfattning lika stor som man inledningsvis förväntade sig uppnå efter ett år -med två färjor och med avgång från Södertälje sex dagar i veckan. Samtidigt hade passagerartrafiken också kommit igång och gav ett överskott. Den tyska befolkningen i Stockholmsområdet hade fått en snabbförbindelse med hemlandet. 17 timmer kaj-kaj. Hade linjen fortsatt hade vi förstås sett många färre långtradare längs E-22an i nuläget. SCANIA hade fått en ny leveransväg av sina tunga fordon till Europa!
    Vi inom Sjöfartsverket i Södertälje som lade ner mycket arbete på att denna linje skulle fungera bra blev ordentligt besvikna den tidiga måndag morgon då hel plötsligt ingen färja dök upp vid Landsort. Inte minst hamnen blev besviken men också de transportörer som funnit en ny väg till Europa. Vägmiljön i sydöstra hörnet av landet blev och är den allra största förloraren i sammanhanget.
    Ostkusthamnarna i samarbete önskas lycka till i sina ansträngningar att flytta gods från land till sjöss. En nödvändighet för att nå olika klimatmål framöver!

  • Peter Zoné, Örbyhus Svara

    man ska egentligen inte sprida okontrollerade/kvalitetssäkrade uppgifter, men jag har hört att av de ca 900 lastbilar som i snitt kommer i land från de skånska färjehamnarna varje dygn, så går ca 300 till slutdestinationer i Skåne, Småland och Östergötland, ca 300 går till Stockholm/ Mälardalsområdet och ca 300 går till västkusten/Norge.
    Jag tror dock att dessa siffror stämmer, viss statistik finns, inte är så som det står i artikeln, att statistik saknas,. Annars håller jag helt med Erik

    • Entreprenören Svara
      @Peter Zoné, Örbyhus:

      Med en vägtull på E4 och E6 kanske fler lastägare valt alternativet med båt direkt från kontinenten till Oslo, Göteborg, Stockholm osv. Skillnaden i tid är inte så stor och inte heller i pris. Men var krona är avgörande så kanske 1000 kr i väg tull hade flyttat godset till sjöss? Vad säger ni som räknar på saken?

  • Cheifen Svara

    Jag ställer mig frågan om företrädarna för hamnarna saknar insikt om hur otroligt smidigt det är att skicka gods per lastbil istället för med fartyg.

    Om jag skall skicka gods från t ex Hamburg till Linköping så är ju sjöfarten helt pass’e.

    Godset med fartyg.

    1: Lastas i container hos tillverkande företaget för frakt till Hamburgs hamn. Lossning av container med truck.
    2: Väntan på att ett feeder fartyg avgår mot Norrköping, kanske de har en veckotrafik till Norrköping så i värsta fall kan godset bli stående i Hamburgs hamn en vecka innan det lastas.
    3: Fartyget lastas (12 timmar) och avseglar sen till Norrköping via NOK. Låt säga sjöresan tar 2 dyng.
    4: Lossning i Norrköping och lastning på lastbil till Linköping och mottagaren.

    Godset med långtradare.

    1: Godset lastas direkt på långtradaren som efter lastning kör direkt till Travemunde (1,5 timmes körning)
    2: Färja till Trelleborg (7-8 timmar)
    3: Trelleborg-Linköping ( 7 timmars körning)

    Vilket är mest effektivt? Och vad väljer man, vänta mellan 3-10 dagar på godset eller få det levererat på mindre än ett dygn?

    • Styrman Svara
      @Cheifen:

      Du har tyvärr helt rätt!
      Men om lastbilen hade betalt sina verkliga kostnader i fråga om miljöförstöring, vägslitage och så vidare så kanske sjöfarten varit konkurenskraftig? Tex kunde ju nämnda roro fartyg gå tex till Oxelösund isf Trelleborg och då blir tidsskillnaden inte så stor som med containern. Enligt uppgift går hundratals lastbilar som lossas i Skåne vidare norrut var dag, så det finns underlag för en linje tex Rostock – Oxelösund, men bara om det är kostnadsneutralitet förstås.

  • Johan Svara

    Har väldigt svårt att tro att särskilt mycket gods som anlöper Malmö och Trelleborg rullar vidare mot Mälardalen av alla ställen.
    Möjligtvis har man en omlastningsterminal i närheten som tillkräver lossning i t ex Malmö.
    Ska man till Mälardalen är det nog snarare mer vanligt att man lossar i Gbg för vidare färd med tåg, i vissa fall lastbil.

    • Jonas Evertsson Svara
      @Johan:

      Vart tror du alla lastbilar som kör iland i Skåne och norrut på E4 skall då? Visst, ett antal skall till Småland och Östergötland men tror du verkligen att alla bilar och trailers som kommer söderifrån mot Mälardalen har lastat i Jönköping och Värnamo?
      Om jag var speditör och skulle skicka en trailer från Tyskland till Mälardalen skulle jag inte skicka den via Göteborg iaf.

    • Johan Svara
      @Jonas Evertsson:

      Nej, trailers hade jag inte skickat via Gbg. De hade jag skickat via Malmö/Trelleborg, vilket är helt i sin ordning. Att skicka trailers sjövägen mot Mälardalen är en ekvation som aldrig kommer att gå ihop. Kostnaden är förmodligen brutal då det är få som erbjuder trailerlösningar sjövägen mot Mälardalen, likaså transittiden blir rejält lidande.
      Om man skickar containers däremot, oavsett var ifrån, är Göteborg ett bra val med antalet anlöp och möjligheterna till tåg.

      Sjövägen mot Mälardalen kommer förmodligen aldrig att bli ett vettigt alternativ så tillvida man inte har en lång sjöresa på flera veckor. Då kan eventuellt någon vecka extra i tid vara OK, men som alltid – allt är en fråga om pris i slutändan.