Berit Blomqvist är en av arrangörerna bakom återinvigningen av Krigsseglarmonumentet i Göteborg den 6 juni.
Berit Blomqvist, vd för Sveriges Skeppsmäklarförening.
Fredrik Davidsson

Hallå där, Berit Blomqvist!

Hallå där, Berit Blomqvist – vd för Sveriges Skeppsmäklareförening som i torsdags den 24 november hade sitt årliga höstmöte i Göteborg. 

Relaterade artiklar

Hur var höstmötet?

– Det var jättebra! Det var nog det bästa höstmötet vi haft; vi hade ovanligt bra talare och jätteintressanta diskussioner. Dessutom var det rekordmånga deltagare, hela 150 personer var där.

Berätta, hur var upplägget på dagen?

– Själva höstmötet var på eftermiddagen, men redan på förmiddagen hade Sjöfartsverket bjudit in till ett avslutande informations- och avstämningsmöte om Maritime Single Window. De passade på att ordna det här mötet när det ändå var så mycket folk på plats, vilket var bra för det var ett 60-tal personer som deltog.

Och hur går diskussionerna kring Maritime Single Window?

– Att det fortfarande är en del problem som återstår att lösa men att det går åt rätt håll och att de flesta är positiva. Det viktiga för vår del är att de löser de återstående problemen även om projektet nu går in i en förvaltningsfas.

Något särskilt du sedan lyfte fram i ditt inledningstal?

– En sak var att jag fick berätta att fackföreningen Hamn4:an och företaget APM Terminals bestämt sig för att gå med på medling i konflikten i containerterminalen i Göteborgs hamn. Det kändes förstås bra eftersom det var något vi krävt. Vi har förståelse för bägge parters synpunkter men håller tummarna för att konflikten löser sig så snart som möjligt.

Något mer?

– Ja, jag berättade att vi fått åtta nya medlemsföretag även om vi också tappat några medlemmar. Netto sedan förra mötet är att vi har gått plus med en medlem.        

Och så avlöste talarna varandra under dagen?

– Ja, Carl-Johan Hagman, vd för Stena Rederi, och Ola Möllersten, som är chef för DHL Sjö, pratade om storpolitik, oljepriser och varvsöverkapacitet respektive nyheter i containervärlden. Helt klart är det ju mycket oro i containervärlden, inte minst efter det som hände med Hanjin.

Sedan var det en hel del prat och diskussioner om hur gods ska flyttas från land till sjö, förstår jag?

– Precis. Marielle Svan från Sjöfartsverket berättade lite om utredningen som ska vara klar innan årsskiftet, även om hon tyvärr inte kunde avslöja några detaljer kring vad man kommit fram till. Men i debatten som följde hennes dragning framkom det tydligt att den åttaprocentiga höjningen av farledsavgifterna som föreslagits fortsätter att väcka känslor, och att många tycker det är märkligt att detta görs samtidigt som politiker pratar sig varma för att flytta över mer gods till sjö. Många framhåller vikten av lägre kostnader och enklare procedurer för att det ska ske en kraftfullare godsöverföring.          

På tal om politiker så hade ni två rikspolitiker på plats?

– Ja, dels var det miljöpartisten Stina Bergström, dels var det moderaten Boriana Åberg. Stina Bergström är ju från Värmland och engagerad i Vänersjöfarten och pratade en del om slussarna i Trollhättan, och hur viktigt det är att det kommer ett riksdagsbeslut om nya slussar före sommaren, så att det kommer med i infrastrukturpropositionen. Även Boriana Åberg driver ju sjöfartsfrågor, så det är verkligen bra att ha med sådana här politiker på ett sådant här möte – det ger alltid en bra energi.

Något mer från föredragningarna?

– Pia Berglund och Ragnar Johansson, som ju är vd respektive ordförande för Svensk Sjöfart, pratade framtidstro och lyfte fram alla nybeställningar som är på gång. Sedan var det en hel del prat som slow steaming, där Fredrik Backman, sjötransportchef på Preem, berättade om hur mycket fartygsagenter kan bidra med sina kunskaper till att styra anlöpen med hjälp av slow steaming, vilket kan spara massor med pengar och självklart även spara miljön.

Och så var det middag på kvällen?

– Ja, efter att John Foord, vår nyvalde ordförande för vår internationella skeppsmäklarförening FONASBA, berättade om deras arbete så var det middag på Chalmersska huset, vilket var nytt för i år och kändes helt rätt. William Chalmers – som är en av de som har bott där – var superkargör i Ostindiska Kompaniet, så där finns ju en självklar sjöfartskoppling.