Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Fartygsutrustning | Ekonomi | Miljö

Hallå där, Anders Elonsson!

Hallå där, Anders Elonsson – entreprenör och vd för färgsystemföretaget Unica Coatings.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Maria Olsson

    Lycka till!
    En fundering bara från mitt håll, jag jobbar med strukturskador på fartyg, det här att färgen är mycket mer flexibel, är inte det en nackdel när det kommer till att tidigt upptäcka spänningskoncentrationer/överbelastad detalj? Med vanlig färg spricker ju färgen i regel före stålet spricker och sprucken färg är enklare att upptäcka än sprickor i stålet under ett flexibelt färglager.

  • Bengt Stewall - Alucrom AB

    Fukthärdande polyuretan (Moisture-Cure Polyurethanes – MCU) är ingen ny färgteknologi utan började användas i början av 80-talet i USA. Ingen av de stora färgtillverkarna i världen (Hempel, Jotun, International eller Sigma/PPG) tror på teknologin och har därför inte utvecklat egna produkter i segmentet. Man undrar också hur ett litet enmansbolag i Skärhamn med en omsättning på 1,7 miljoner SEK (2013) kan garantera produkten och vad denna garanti är värd för användaren och slutkunden/beställaren?

  • Anders Elonsson

    Att Inte dom stora tillverkarna inte kör produkten är för att de inte uppnår samma volymer och marginalerna är mindre. Unica Coatings har som alla andra färgleverantörer försäkringar.

    Marina, Färg skikten är så pass tunna och har man problem med att stålet spricker även färgen.
    När man talar om att färgen inte spricker är det att det bli inga microsprikor när den är genomtorr.

  • Bengt Stewall - Alucrom AB

    Eftersom jag själv har en bakgrund (15 år) hos en av de stora färgtillverkarna, så vet jag att varken volymer eller marginaler är anledningen till att man inte satsar på denna teknologi.

    Oavsett försäkringar som tillverkaren har, så görs affären upp med ett litet aktiebolag i Sverige som också blir motpart vid en eventuell reklamation eller tvist.

  • Per Gabrielsson - free lancer med mer än 50 år i branschen

    1-komp. polyuretanzink kan gott användas vid reparation av skador i bl.a. inorganisk zinksilkatfärg, t.ex. på däcksytor ifall man av någon anledning inte kan göra fläckblästring.
    En liknande produkt har också visat sig vara avsevärt mera slitstark i lastrum på malmfartyg än konventionella, t.ex. epoxyfärger. Den produkten innehåller ännu mera zink än den Anders representerar.

  • En trött

    Från en tidigare artikel denna tidning”– När jag lämnade Crew Chart Management ville MCU att jag skulle ta över agenturen i Sverige. Resultatet blev att Anders och en partner sedan sommaren 2012 driver MCU Scandinavia.

    – I dag har vi åtta säljare i Sverige och två i Norge som är ute och säljer hela tiden. För Höegh har vi nyligen gjort ett stort projekt i Kina, 40. 000 kvadratmeter efter en brand. Färgen tillverkas i Slovenien av ett företag som också bland annat tillverkar lackeringsfärger till Mercedes, vilket Anders menar är ett kvitto på hög kvalitet. Färgen har också en trevlig egenskap för de som ska använda den. – Det är enkelt för de ombord att hantera, man behöver aldrig fundera på mängden härdare som skall blandas i.”

    Vad hände??????
    Har denna resa inte gjorts en gång redan?
    Lär man sig aldrig ?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.