gute_161107_DSC4930_ph_sjostrom_web
Gute.
Pär-Henrik Sjöström

Gute till Polenlinje

Stena Line tryggar fraktkapaciteten på linjen Karlskrona–Gdynia genom att ta in ett fjärde fartyg.

Relaterade artiklar

Den 28 augusti 2017 inleder ropax-fartyget Gute trafik för Stena Line mellan Karlskrona och Gdynia. Detta för att kunna möta den fortsatt starka tillväxten på fraktsidan. Antalet lastbilar har ökat under 2016 och utvecklingen håller i sig även i år.

– Trafiken mellan Polen och Sverige är en viktig del i infrastrukturen mellan Centraleuropa och Skandinavien och strategiskt viktig för Stena Line. Under de senaste åren har vi sett en mycket positiv volymutveckling både när det gäller frakt och passagerare och det tror vi kommer att fortsätta, säger Marek Kiersnowski, chef för trafiken mellan Gdynia och Karlskrona, i ett pressmeddelande.

Fler turer

Gute är tidsbefraktad från Gotlandsbolaget och kommer att komplettera Stena Vision, Stena Spirit och Stena Baltica på linjen. Med introduktionen av Gute kan Stena Line köra ytterligare åtta turer per vecka. Fartygets lastkapacitet är 865 längdmeter.

Redan under sommarens högsäsong kommer Stena Line att erbjuda sina fraktkunder tilläggskapacitet genom att utöka turlistan med ytterligare fyra turer från slutet av juni till slutet av augusti. Efter dessa förändringar kommer antalet avgångar per vecka att öka från 36 under våren till 40 under sommaren och 44 efter introduktionen av Gute.

- Vi ser en fortsatt stark efterfrågan på kapacitet och för våra kunder är det viktigt med hög tillgänglighet och flexibilitet, dessa förändringar ligger helt i linje med vår tillväxtstrategi. Gute blir ett mycket bra komplement som ger en ännu bättre service och tidtabell till våra fraktkunder och bidrar till att vi kan bibehålla vår starka position på marknaden med Karlskrona och den nya terminalen i Gdynia som viktiga knutpunkter för både frakt och passagerare, säger Marek Kiersnowski.

Olika omgångar

Gute har sedan i höstas varit inhyrd för Stena Lines trafik i flera omgångar. Från oktober 2016 till mars 2017 gick hon i trafik på linjen Göteborg–Frederikshavn, varefter hon återlevererades till Gotlandsbolaget. För närvarande är hon inne på en kortare charter på cirka tre veckor på samma linje. Kontraktet för den kommande chartern på linjen Karlskrona–Gdynia från den 28 augusti är på ett år med möjlighet till förlängning.