Den nya hamnterminalen får ett maxdjup på 11 meter.
Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn bygger nytt

Göteborgs Hamn har fått tillstånd att bygga en ny 220.000 kvadratmeter stor terminal i Arendal.

Relaterade artiklar

Mark- och miljödomstolen i har gett Göteborgs Hamn AB tillstånd att utvidga hamnområdet med en ny terminal på Hisingen.

– Ett mycket glädjande besked som stärker Göteborg som Nordens logistikhuvudstad. Terminalen är en viktig del av vår framtida expansion och ger oss möjlighet att hantera en ökad efterfrågan på sjötransporter via Göteborgs Hamn, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.

Inget beslutat om godstyp

Tillståndet gäller en 220.000 kvadratmeter stor terminalyta i mitt i mellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen. Den nuvarande roro-terminalen i ÄLvsborgshamnen 500.000 kvadratmerer uppställningsyta. Vad den nya terminalen ska användas till är ännu inte beslutat.

– Tillståndet ger oss möjlighet att anpassa utformningen av terminalen efter hur marknaden ser ut lite längre fram, säger Magnus Kårestedt.

Likt de andra terminaler som finns i Göteborgs Hamn kommer den nya terminalen också drivas av en extern operatör. Vem det blir är inte klart.

Återvunna muddermassor

Den totala investeringen för terminalbygget landar på cirka en miljard kronor. Terminalen kommer byggas av muddermassor från underhållsmuddringar som Göteborgs hamn genomför kontinuerligt. Muddermassorna läggs i ett invallat område i Arendalsviken och blir till fast material när det blandas med cement.

– Genom att använda muddermassor vid bygget återanvänder vi ett material som annars skulle läggas på deponi, säger Magnus Kårestedt.

Kompenserar för miljöpåverkan

Hamnen har tidigare kritiserats föra att en utvidgning av hamnområdet skulle skada känsliga ålgräsängar på havsbotten. Ålgräset fungerar som en barnkammare för många arter.

– Som alltid när vi växer kompenserar vi för vårt intrång i naturen och kommer därför att återplantera minst lika mycket ålgräs som försvinner från Arendalsviken, säger Magnus Kårestedt.