Fotograf: Gothia Tanker Alliance

Kategori: Miljö

Svensk Sjöfart ansluter sig till miljösatsning

Föreningen Svensk Sjöfart ansluter sig till regeringens initiativ Fossilfritt Sverige.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Gustav

    Låter som Åsa Romson har tagit över. Om vi i Sverige skall framstå som innovativa så får vi väl försöka få Sveriges redare intresserade att segla Svensk flagg. Det går tyvärr åt fel håll. Om vi sitter och försöker skapa särregler så kommer garanterat de entusiaster som finns fly fältet. Och vad skall vi då med sk föreningar som Svensk sjöfart till ? Samtidigt förundrar över Lng drivna tankfartyg som seglar med fossila bränslen….hur går logiken ihop egentligen ?

    • Kontiki

      Naturgas är också ett fossilt bränsle. Ångbåtar drivna med träkol eller segelfartyg är väl det fossilfria alternativet.

  • Karina Linnér, SMTF

    Bravo! Helt rätt väg att gå! Det är jättebra att sjöfartens parter tar plats på ett positivt sätt i samhällsdebatten.

  • Anonymous

    Alla dessa goda människor med vackra uttal om om hur vi skall vara en föregångare osv borde fara en sväng till Kina,Indien eller Ryssland eller för att inte tala om U-ländera och se hur mycket de smutsar ned vår värld. Det är där vi måste börja och om vi vill se resultat för vi i väst Europa är redan föregångare inom alla områden och har reducerat utsläppen under de senaste 30 åren med flera hundra procent. Får man de stora länderna att göra ens hälften av det så åstadkommer bra mycket mera än att alltid försöka visa sig duktig.
    Sjöfarten är det billigaste och miljövänligaste transportsättet och ändrar vi på det går vi enbart åt fel håll och då stänger vår Industri som redan är jätte ren i förhållande till Kinas men ändå förflyttas produktionen dit vilket ger dubbel verkan, men åt fel håll.

  • GOTHIATANKER

    Gustav. Med LNG minskar vi våra utsläpp av partiklar, nox, svavel och CO2. Vi öppnar upp för inblandning av Biogas upp tid 100% när detta finns tillgängligt. Är det då inte rätt att göra detta och ge oss möjlighet att bli så bra som möjligt. Allt måste naturligtvis göras så att det är ekonomiskt försvarbart.

  • Egen

    Man kan bara fundera vad våra beslutsfattare har för kännedom om vad som pågår i vissa Fjärran Östenländer, Afrika, Ryssland o.s.v. Tyvärr silas det mygg och sväljes elefanter. Men som vanligt mycket snack och lite verkstad.

  • Gustav

    Gothia tanker
    Tyvärr är verkligheten väldigt krass och inget oljebolag eller trader betalar för alla options en redare skaffar. Frakten mellan och A och B och utbud av tonnage styr detta enkla faktum. Allt annat är bara fantasi. Vi har precis gått från fueloil till gasoil 0.1 pct under 2015, och bara den omställningen var svår nog för sjöfarten. Men räddades av fallande oljepriser där priset på gasoil har rasat ner till usd 300 per mts.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.