Fotograf: Grimaldi Group

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart | RoRo

Finnlines köper Europalink

Som tidigare aviserats köper Finnlines Plc:s helägda svenska dotterbolag Rederi Aktiebolaget Nordö-Link ropax-fartyget Europalink från Grimaldi.

Ropaxfartyget Europalink återvänder till Östersjön efter fem år på Medelhavet i trafik för Grimaldi. Finnlines, som ingår i Grimaldi-koncernen, lämnade över den då svenskflaggade Europalink hösten 2012, varefter fartyget överfördes till Grimaldi Group och fick italiensk flagg. Volymerna bedömdes då som otillräckliga i Östersjön, men nu har situationen förändrats.

Flyttar fartyg

Europalink kommer att segla i Finnlines trafik mellan Malmö och Travemünde under svensk flagg. I princip kommer hon till en början att ersätta fartyg som dockas.

Svenskflaggade Nordlink flyttas bort från linjen Malmö–Travemünde och får finsk flagg. Under det nya namnet Finnswan ska hon i maj inleda trafik mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal.

Skrubber

Europalink tar över på linjen Malmö–Travemünde redan i mitten av februari när Finnswan ersätter Finnstar på linjen Helsingfors–Travemünde under en dockning. Därefter kommer Finnswan tillbaka till Malmö–Travemünde när först Finnpartner och sedan Europalink dockas.

Under sin dockning utrustas Europalink med skrubber och samtidigt kommer passagerarutrymmena att uppgraderas. Därefter återvänder hon till Malmö–Travemünde och Finnswan flyttas till Kapellskär–Långnäs–Nådendal.

Europalink är byggd av Fincantieri i Italien 2007. Kapaciteten är 4.215 filmeter last och 554 passagerare.

Flera alternativ

När Finnswan i vår inleder trafik på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal uppger linjechef Antonio Raimo att Finnlines ser på flera olika alternativ.

– Ett alternativ är att vi har tre fartyg i trafik på linjen, säger han till Sjöfartstidningen.

För närvarande går svenskflaggade Finnclipper och finskflaggade Finnfellow i trafik på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal.