Envik får svensk flagg.
Pär-Henrik Sjöström

Blågul flagg för cementfartyg

Svenska handelsflottan får ett tillskott då Envik skiftar till svensk flagg.

Relaterade artiklar

Det finskflaggade cementfartyget Envik kommer att registreras i Sverige. Fartyget har hittills seglat främst i kustfart på Finland med cement från Pargas för Finncement. Enligt vad Sjöfartstidningen erfar kommer management för Envik att läggas hos SMT Shipping, som även sköter Nordanvik, och bemanning kommer att skötas av AMPM Yacht Management AB.

Nordanvik ersättare

Under sommarsäsongen, när det krävs mer transportkapacitet, kommer svenskflaggade Nordanvik att sköta Finncements transporter från fabriken i Pargas.

– Nordanvik är i vår användning under sommaren eftersom vi behöver mer lastkapacitet. Envik kommer tillbaka till vintern, säger Finncements transportsamordnare Petri Teräväinen till Sjöfartstidningen. 

Envik byggdes i Norge 1983 för dåvarande cementbolaget Parteks räkning för att sköta distribution av cement längs finska kusten.


Lämna en kommentar på "Blågul flagg för cementfartyg"

Hittills finns det 28 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Jim Eriksson Svara

    2018-08-22. Såg båten på Hallsfjärden strax öster om Södertälje 17:20.

  • Anonym Svara

    Såg båten idag i Mälaren vid mälarhöjden

  • Anonym Svara

    Såg båten gå i Södertälje kanal

  • Anonym Svara

    Båten ligger nu på Öland, Dergerhamn

  • Anonym Svara

    Båten ligger just nu i Kalipedia.

  • Jan-Erik Mehtola Svara

    Det dröjde bara till det tredje inlägget, så var gnället igång. Det är ju faktiskt en positiv nyhet i dessa tider för handelsflottan. Gläds istället!! Återigen härligt med dessa tomtar som gömmer sig bakom signum ”anonym”.

  • Hej
    Bemanning och nationalitet är en fråga som engagerar och väcker känslor av helt förståeliga skäl. Trots detta vill jag påminna om våra regler för att kommentera här på sjofartstidningen.se och uppmana alla att hålla god ton, avstå att kalla andra för öknamn och att alla dessutom håller sig till ämnet. Jag tycker också att det är ett nöje att läsa kommentarer där man skriver i eget namn. Tack alla ni som ger input och ny kunskap, jag har faktiskt fått en hel del intressant och ny information från dessa kommentarer!
    sommarhälsningar
    Pär-Henrik Sjöström
    chefredaktör

  • Anonym Svara

    man får hoppas att den nya sjøfartspolitiken stæller krav på redarna att hålla med ett visst antal svenskar, utbildningsplatser åtminstone, på fartyg under svensk flagg. Annars blir det meningsløst.

  • AB Svara

    Sjöfolk har blivit misshandlade och nedtrampade länge nu.
    Väcker givetvis irritation när tom redarna spottar på sitt eget folk.
    En svensk är värd mindre än en målarfärgs burk.. Fillisarna kan vi ej konkurera med, jag vill inte att min familj ska behöva bo i tält iaf, så svenska staten får betala när den sista redaren drar.. Kanske är det staten som set till att det är så men tråkigt när man vill jobba och älskar fartyg och allt som hör tärtill, älskar jobbet helt enkelt.
    Bara det att jag visst är född i fel land skulle vart Fillis antar jag!
    //Irriterad matros

  • Elake Kaptenen Svara

    Jösses! Vad mycket negativt folk det fanns här! Förvånad att ni orkar leva med er själva…

  • Anonym Svara

    Hejsan,haha,,det blir filliflapsare på däck o ukrainare i maskin, vad tror ni,att vi svenska sjömän skulle fåen chans,nej ni,,skepparen blir svensk,resten ja sorglit.,så det har blivit,,tex gamla thunbolaget har ju massor av fillliflapsare,,det var ju det sista man kunde få en gång i tiden,inna man supit slut,ni som varit med ett tag vet ju,äv rex var visst så,men då var det nordiskt sjöfolk,

    • stickan Svara
      @Anonym:

      var har du fått del av bemanningen på Envik vore intressant att veta.

  • Anonym Svara

    Jag var själv ansvarig övervakare av nybygget på Kleven Löland 1983. Envik är en fin båt som byggdes som ägaren Parteks representationsfartyg med en jättefin salong och annat likanande lyx i inredningen. Ett fint tillskott med superisklass till svenska handelsflottan. Lycka till!
    Torsten Grandell

  • ölänningen Svara

    Flyter Envik in i Degerhamn? Idag är det väl endast Västanvik som kan lasta där.

  • Anonym Svara

    Den kommer nog ofta gå mellan två svenska hamnar då slipper de söka dispens hela tiden.. det är en av de få anledningarna jag ser..

  • Anonym Svara

    det var fan vilka konstiga reaktioner det kom på detta inlägg,med ersätter fyllskallar exs, fattar ni inte att bara för att det blir svensk flagg,blir det inga svenskar ombord,utom kapten som måste vara svensk, ALLTSÅ SUMMA SUMARUM 2 JOBB

  • Henric Svara

    Roligt med nytt, även om båten i sig är gammal.
    Å andra sidan flaggas Alcedo och Pandion ut till Cypern…så det blev ändå minus i blågula flottan.

  • Anonym Svara

    Det var en annorlunda och positiv nyhet. Vore intressant att veta hur en redare som flaggar IN till Sverige resonerar. Enligt majoriteten av redarna så är det ju omöjligt att driva Svenskflaggat. Tror inte det har med trötta och gnälliga svenskar att göra. Det är inget nationellt särdrag.

  • Anonym Svara

    Det finns nog en och annan trött och gnällig finne ochså. har träffat flera stycken.

  • anonym Svara

    Gnälliga Svenska ersätter fyllskallar

  • Anonym Svara

    Det kan alla Finnjävlar HA!!!!!!

  • Anonym Svara

    Vad synd, duktigt sjöfolk ersätts med trötta gnälliga svenskar.

  • Anonym Svara

    Det är lite intressant att se hur en nyhet om inflaggning av ett enskilt fartyg ger rubriker – det ger lite perspektiv på situationen i svensk shipping…