Bilden visar vägfärjan Maj på Malöleden som framförs med eldrift via kabel, som även Elvira kommer att göra.
Erika Andersson, Trafikverket

Elvira redo för eldrift

På torsdag gör Trafikverkets vägfärja Elvira sin premiärtur med eldrift på Stegeborgsleden.

Relaterade artiklar

Färjeleden blir därmed den första i Östergötland att drivas förnybart, enligt ett pressmeddelande från Trafikverket. Satsningen innebär mindre buller och lägre miljöpåverkan för vägfärjan mellan Slottsholmen och Norrkrog i Slätbaken vid Stegeborg.

Besparing på 107 ton per år

Driftsystemet med el genom linfärjans kabel är utvecklad av Trafikverket och har tidigare prövats på fyra leder i Sverige med goda resultat. Exempelvis uppnåddes en besparing på 107 ton CO2-utsläpp per år under de två första åren med eldriven lindrift i Hamburgsund, enligt Trafikverket.

Byggd 1992 

Stegeborgsleden är 250 meter lång och överfarten tar tre minuter. Linfärjan Elvira byggdes 1992 av Holms Skeppsvarv i Helsingborg. Färjan tar 80 passagerare och 14 personbilar, är 35,8 meter lång och 8 meter bred.