• terntank-namngivning-02
  • terntank-namngivning-04
  • terntank-namngivning-01
  • terntank-namngivning-03

Dubbel namngivning för Terntank

Terntank har namngivit två nya fartyg på varv i Kina. Det första fartyget går i trafik under sommaren och det andra under hösten.

Relaterade artiklar

Sjöfartstidningen har tidigare skrivit om att Terntank beställt fyra nya LNG-fartyg inom ramen för Zero Vision Tool. Nu har de första två fartygen namngivits på varvet AVIC Dingheng i Kina.

Båda klara för timecharter

Det första fartyget, Ternsund, levereras från varvet i juni. Därefter räknar Terntank med en resa på fem till sex veckor innan hon är i Europa. Väl i Europa ska hon in i en timecharter för finska Neot. Fartyget kommer ingå i en pool tillsammans med andra fartyg från Terntank och kommer främst transportera produkter från ST1:s raffinaderi i Göteborg till Neots kunder i Finland och Norge.

Det andra fartyget, Ternfjord, väntas levereras i mitten av augusti. Därefter ska hon in i en timecharter för ESSO Norge. Ternfjord kommer främst sköta transporter från ESSO:s eget raffinaderi i norska Slagen och leverera produkter till olika kunder längs norska kusten.

”Obeprövad teknik”

– Vi har en bit kvar tills alla fyra nybyggen är klara och det är mycket både ny och obeprövad teknik som ska köras igång och trimmas in innan allt är redo, säger Tryggve Möller, styrelseledamot i Terntank.

Men enligt Tryggve Möller har rederiet arbetat fram ett gott samarbete med varvet under de åren bygget har pågått.

Minskade utsläpp

– Varvet AVIC Dingheng har en hög ambition att bygga med kvalitet och att leverera i tid. Vi kommer få ut fina fartyg som vi tror och hoppas ska bringa både oss, våra besättningar och våra kunder mycket glädje.

Samtliga fyra fartyg kommer drivas av dual fuel-maskiner med LNG som huvudsakliga bränslet. Enligt Terntank kommer utsläppen av SOx minska med 90 procent, NOx med närmare 80 procent och partikelutsläppen med över 90 procent jämfört med konventionell marin gasolja.

Reducerar bunkerförbrukningen

Dessutom har fartygen utformats så att de reducerar bunkerförbrukningen med mellan 4,5 och 5 ton per dygn. Enligt Terntank väntas fartygen förbruka 15 ton LNG per dygn, jämfört med 22–25 ton som är en genomsnittlig förbrukning för fartyg i samma storlek.

Alla fartygen är på cirka 15.000 dwt och de övriga två levereras senare under 2016 och början av 2017.