Fotograf: Riksdagen

Kategori: Politik | Arbetsmarknad | Ekonomi

”Det börjar ljusna för svensk sjöfart”

De senaste 20 åren har sjöfartens tillväxt varit högre än ökningen av världens bnp. Såväl handeln mellan världens alla hörn ökar som efterfrågan på transporter till land och sjöss. I det perspektivet spelar svensk sjöfart roll ur ett internationellt perspektiv, såväl ekonomiskt som för sysselsättningen.

Med erkänt hög kvalitet kan svensk sjöfart vara en auktoritet för att driva hållbarhetsfrågor som är viktiga för världssjöfarten. Med Europas längsta kuststräcka och goda hamndjup svarar sjöfarten för huvuddelen av flödena i den svenska utrikeshandeln. 

Sveriges beroende av svensk sjöfart är tydlig: 90 procent av de 200 miljoner ton gods som årligen går genom landet fraktas via fartyg. Sjöfarten är därmed avgörande för svensk export.

Strategi hösten 2014

För att svensk sjöfart ska bli internationellt än mer konkurrenskraftig, ser vi äntligen tunnelns ljus nalkas i och med utredningen om hur en tonnageskatt ska införas. Det krävs även ett företagsklimat som gör Sverige attraktivt att långsiktigt etablera sig i för att vända utflaggningstrenden.

Arbetet för att ta fram en maritim strategi för Sverige är i full gång. Strategin kommer att presenteras hösten 2014. I denna inräknas hur Sverige på bästa sätt kan utveckla näringar och nya marknader kopplade till hav och kustområden. Till grund för strategin ligger regeringens handlingsplan för att stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft. För detta behövs en nära dialog med branschens aktörer. 

Med tumregeln att två jobb på sjön genererar fem jobb i land är sjöfarten en arbetsgenerator och därför är det en viktig del av strategin hur förutsättningar för företagande och entreprenörskap ska förbättras med målet att fler jobb skapas.

Tonnageskatt ger förutsättningar

När det gäller godstransporter är Sverige att betrakta som en ö där sjöfarten är basen för transportsystemet med de olika trafikslagen i samverkan. För att göra verklighet av ett trafikslagsövergripande synsätt på alla områden är den maritima strategin, och de satsningar alliansregeringen satt i gång, ett steg i att skapa konkurrensneutralitet mellan trafikslagen.

Regeringen välkomnar mer inlandssjöfart och har harmoniserat reglerna avseende tekniska föreskrifter för fartyg med EU-direktiv samt även öppnat upp för kommunal medfinansiering av statlig sjöfartsinfrastruktur, vilket oppositionen var emot.

Liksom för andra näringar spelar den nyligen sänkta bolagsskatten roll. När också tonnageskatten landar finns de nödvändiga förutsättningarna för att återta rollen som en betydande internationell sjöfartsaktör till gagn för hela landets näringsliv. 

Hans Rothenberg (M), riksdagsledamot från Göteborg, Moderata Sjöfartsgruppen

Patrik Nordin, Moderata Sjöfartsgruppen