Fotograf: Julian Jager

Kategori: RoRo

Bore vill flagga in två fartyg

Bore planerar att koncentrera alla sina landfunktioner till Finland och som en följd flagga in två holländska roro-fartyg. 


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Finsk sisu!
    Man kan bara gratulera.

  • Kirderf

    Borde inte detta stå i Finsk Sjörfartstidning istället?

    • Perkele

      Precis, fick intrycket av rubriken att det var den svenska flaggan som avsags, inte den finska.

  • Anonymous

    Tack hör till facken.

  • Anonymous

    Vad innebär det med mixed crew i Finland ? Hur stor rent procentiellt måste den finska besättningen vara i förhållande till den sydostasiatiska/östeuropeiska ?

    • Överstyrman Ström

      Mixed crew i Finland varierar från fartyg till fartyg. Rederierna gör upp fartygsvisa avtal med förbunden om vilka vakanser bemannas med finländsk besättning och vilka med filippinare. Normalt brukar ca 1/3 vakanserna ombord vara finländare men jag jobbade tidigare på ett fartyg där t.o.m. hälften var finländare. I det stora hela håller i alla fall andelen sydostasiater på att öka snabbt på finska båtar.

    • Pär-Henrik Sjöström

      Jag har kollat detta med Rederierna i Finland och fått följande svar: Fartyg som tas in under finländsk flagg får ha icke-EU medborgare på högst hälften av vakanserna. Eftersom hälften av de anställda har finländska avtal med 1:1 avlösning innebär det att en tredjedel av det totala antalet ombordanställda på ett sådant fartyg är icke-EU.
      På befintliga fartyg under finländsk flagg, för vilka ingåtts avtal om blandbesättning, kan en vakans från varje fack (däcksbefäl, maskinbefäl, manskap) bemannas av icke-EU arbetskraft.
      Fartyg i cross trade trafik, som är speciellt konkurrensutsatt, kan ha fler icke-EU anställda än anställda med finländska avtal.

  • bengt björkholm

    65 miljoner är mycket pengar, förvånar mig ännu att CoA:s förlustbringande befraktningsverksamhet inte lades ned tidigare……..

  • kaj sundberg båtsman

    shit happens de blir knappast nogo finnar på dom båtarna men skattebetalarna for nog räkning för non ska betala tonnageskatten borde vara sån lag att finsk tonnageskatt finsk besättning till 100 procent

    • Man får det man betalar för

      Men då blir det ingen finsk flagg, så enkelt är det.
      Nej vänd på steken istället och säg till din handlare att du äter bara ris och bananer som importerats på finsk köl. Då finns det någon som vill betala för den finska flaggan. (Fast du får förstås ha med dig nån miljon kompisar också om nån skall bry sig).

  • Bengt Björkholm

    Pär-Henrik redogör för reglerna vid blandbesättning helt riktigt, i praktiken är dock tolkningen helt en annan, i detta fall där rederiet flaggar in 2 fartyg kommer förutsättningarna för att kraftigt överskrida givna gränser att öka, eller som sagt av Ström, varje fartyg förhandlas separat.

    • Pär-Henrik Sjöström

      Tack Bengt för de kompletterande uppgifterna.

  • kaj sundberg båtsman

    vi vill int ha nogo fartyg under finsk flagg de har regeringen sakt och viisa en längre tid

  • skeptisk sjöman

    Dom svenska sjöförbunden gick med på mixed crew (TAP) på 50 % utan någon tonnageskatt. Nu år 2015 har sjöförbunden gått med på 75 % mixed crew för vissa rederier, Wallenius bland annat. Nästa förhandling med sjöförbunden blir väl att dom går med på 100 % mixed crew. Så ni Finnländare, kämpa för 100 % finnländsk besättning. Ger man redaren tummen så tar dom sen hela handen. Att dom svenska sjöförbunden går med på dessa % höjningar anser jag att dom har misslyckats.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.