Två odödliga holländare: Jan Sanders och Rogier Mekel

 

De flesta befarna sjömän reagerar nog med igenkännandets glädje när de ser hans teckningar. Kanske känner de rentav igen hans namn. Förtjänsten för det har det holländska lotsväsendet, Loodswezen, som i många år delade ut årskalendrar med hans teckningar till anlöpande fartyg. Men antagligen vet den internationella sjömanskåren i stort sett ingenting om mannen bakom teckningarna.

Jan Sanders’ teckningar skildrar den myndige men alls icke storväxte kapten W.F. Mutterliebe och hans trogna sjömän. Med konstnärens benägna hjälp hamnar m/s Stad Amsterdam och hennes föredömliga besättning i de mest tokiga situationer, ej sällan i sällskap med hamnkvarterens galanta damer. Sanders gimmick är en sjöman som ständigt rör om i en målarpyts. På i stort sett alla teckningar återfinns han någonstans i myllret av galna skeppskamrater.

I flera decennier drev Sanders hejdlöst med sjömanslivet. Han gjorde det så träffsäkert att vi nästan kunde ta gift på att han var en av oss. Ändå var han aldrig till sjöss – och lär inte ens ha satt sin fot ombord i något enda fartyg!

Jan Sanders föddes 1919 i den lilla byn Kwadijk norr om Amsterdam. Där i trakten av den världsarvsskyddade våtmarken Beemsterpolder levde han under större delen av sitt liv. I sin ateljé upplevde han ändlösa sjötörnar med hjälp av illustrerad sjölitteratur och en fritt flödande fantasi.

Vägen till framgång var lång och mödosam. När Jan var barn visade hans mor några av hans teckningar för en konstnär, som uppmuntrade honom att välja den konstnärliga banan. Under andra världskriget hankade han sig fram som konstlärare och extraknäckte dessutom som bokillustratör och reklamtecknare. Årn under nazitysk ockupation var en extremt svår tid för Sanders och hans landsmän, så även den första efterkrigstiden. Men så småningom blev han en etablerad konstnär och ett känt namn hemma i Nederländerna.

Sanders sjöteckningar gavs i flera omgångar ut som album. Det första dök upp 1978 och det sista, Jan Sanders 80, till konstnärens 80-årsdag 1999. Alla hade de en strykande åtgång men kan nog, med en dos tur, påträffas på antikvariat i Amsterdam eller Rotterdam.

Den 21 december 2000 seglade Sanders, som då och då har blandats ibland ihop med sin landman Rogier Mekel, in i den sista hamnen.

Mycket vatten har runnit under världshamnarnas broar. Ändå finns det saker som vi aldrig tröttnar på. Dit hör, utöver Sanders teckningar, Rogier Mekels tecknade affisch ”The Ship”.

Oemotståndligt lockas sjömansögat till upptäcktsfärd i affischens ändlösa myller av galna detaljer och sanslösa karikatyrer av besättningen; alltifrån bryggans myndige skeppare till unge jungman som manövrerar hjärtstocken med fötterna nedsänkta i färskvattentanken. Den cigarrökande kocken har ena handen i grytan och en mus i den andra. En maskinist förefaller vara intensivt sysselsatt med att buteljera ihop sitt eget Apoteket Röda Näsan. Två fripassagerare går snabbt att identifiera, men det lär finnas fyra till för den som ger sig tid att systematiskt skärskåda skutan med lupp, sektion för sektion.

”The Ship” är resultatet av ett möte någon gång på 1960-talet. Ombord i norska m/s Ravenfjell fanns den konstnärligt begåvade holländske telegrafisten Rogier Mekel. Fartyget ägdes av Olsen & Ugelstad och gick stadigt på Stora Sjöarna. I en sluss vid Welland Canal mellan Lake Erie och Lake Ontario drev Robert och Catherine Walton ett litet företag, som i tidens anda sålde fartygsbilder till passerande fartygs besättningar. Ambitionen fanns att även sälja annat som kunde intressera sjömanskåren. Mekels och Waltons intressen föll samman. Skorstensmärket på ”The Ship” visar mycket riktigt deras initialer.

Förlagan till ”The Ship” var en avskedsteckning som Rogier hade gjort till skeppskamraterna på Tindefjell, en av hans flytande arbetsplatser inom samma rederi. Mekel var Olsen & Ugelstad trogen under hela sin sjömanstid 1952-66.

Om Mekel själv vet vi inte så mycket. Han föddes 1920 och avled i cancer 1978. Från sin utkikspost i sjöfolkets yrkeshimmel Fiddlers’ Green kan han glädja sig åt den succé ”The Ship” har blivit, även om han troligen ej fick betalt efter förtjänst från paret Walton.

Mekel gjorde även ”This is our Captain”, som är en underbar parodi av befälhavaren, betraktad ur alla möjliga och omöjliga synvinklar. Ytterligare en affisch är ”The Harbour Cruise”, som bör ha kommit till på uppdrag av utflyktsbåtrederiet Spido hemma i Rotterdam, där Mekel bodde mellan sjötörnarna.

Länge störde det mig ofantligt mycket att jag inte hade någon bild av Rogier Mekel. Tills det självklara uppenbarade sig: Telegrafisten på affischen "The Ship", stilenligt försänkt i radiokontakt med en mås, är ett träffsäkert självporträtt!


Lämna en kommentar på "Två odödliga holländare: Jan Sanders och Rogier Mekel"

  • Anonym Svara

    Rogier Mekels fantastiska teckningar går att köpa på sjömansklubbarna i Sverige!