Brev till ministern

Efter ett mycket trevligt besök av Jesper, en av kollegor från Kalmar resulterade i det här brevet. Det talas ofta under studietiden om vikten att vara proaktiv och inte reaktiv, så det är vi nu.

Vi vill vara med och verka för att vi studenter ska ha möjlighet till jobb när vi tar examen!

Om vi ska ha en levnadskraftig sjöfartsnäring tror jag att det är viktig att alla parter i klustret engagerar sig, däribland studenter.

Brev till infrastrukturministern.

Nu blir det tentaplugg,

Ha d gott som Hysén säger!

 

  • Anonym Svara

    Ja i så fall dör vi snart ut i sverige gällande sjöfarten

  • Anonym Svara

    Global marknad problemet är att Det Svenska skatte systemet inte är i fas med global marknad, försök att försörja en familj på samma lön som tex en rysk befälhavare får, som skattas i Sverige+arbetsgivare avgift+ social avgifter blir fick pengar kvar !

  • gustav alm Svara

    Är det tufft att få jobb efter examen, det är väl en global marknad och inte allt för många som går ut per år? Har sökt ett antal ggr nen svårt att komma in på utbildningarna, borde bli ett svagare intresse om det är tufft att få jobb?

Nålar, Cortège och lyxkryssning.

Mina damer och herrar, vårterminen går nu in i sitt slutskede och Lindholmen är full utav aktivitet. Våren har anlänt på riktigt till Göteborg, dvs. någon plusgrad, duggregn och kulingvarningarna blir allt färre.

I helgen brakade årets Cortègebygge igång och vi har ett par stolta sjöare som bygger även i år. Alla göteborgare uppmanas å det starkaste att kika på valborg. Ryktet säger att det är mycket ambitiösa projekt.

Sjökaptensstudenterna som antogs i höstas ägnar nu många timmar åt det anrika hantverket pappers-plottning. Än så länge har inga plottningsmissar resulterat i simulatorkollision, så stämningen är (än så länge) god.

Vi som läser tredje året på kaptensprogrammet sysselsätter oss bäst med att hugga varandra med kanyler. Allt i hopp om att inte skapa några bestående men för de patienter vi kommer behandla under den kommande sjukhuspraktiken. Kateter skall sättas, grisar ska sys ihop och femtioelva olika magåkommer ska memoreras. För att inte tala om behandlingen av infekterade piercings på diverse onämnbara ställen…

I startgroparna ligger en nystrukturering av sjökaptensprogrammet, något som görs med jämna intervaller för att säkerställa att undervisningen ska hålla en hög nivå och att utbildningen skall vara fortsatt relevant. Lärare, näringen och studenter är alla delaktiga i arbetet och tar tillsammans fram morgondagens kaptensutbildning. Jag ska själv sitta med i en av processerna och tycker det är jättespännande att få vara med och föra yrket framåt.

På sektionsnivå kommer vi i veckan att släppa biljetterna till den årliga räkkryssningen i Göteborgs underbara skärgård i maj. Ett tips till alla studenter är att inte missa detta, då det i vanlig ordning utlovas en veritabel räkfrossa!

På återseende

Vår i sikte!

Planen att skriva blogginlägg någorlunda regelbundet gick i stöpet, men förhoppningsvis ska det bli ändring på det!

Vi på Sjösektionen har haft ett par hektiska veckor under februari. SJÖLOG har ständigt varit i tankarna och tagit upp vår tid.

I efterhand kan man konstatera att allt slit som SJÖLOG-gruppen, värdar och företag lade ner var värt det. Seminariedager bjöd på spännande debatt och många olika synvinklar på SECA-frågan. Under mässdagen träffade studenterna framtida arbetsgivare och arbetskamrater. Jag blir varje år lika imponerad av vidden av företag som är intresserade av oss sjöstudenter. Banketten på kvällen bjöd på underhållning, god mat och dryck och möjligheten för näringen att umgås med kollegor, konkurrenter och studenter.
Vi studenter är jättenöjda med resultatet och vill än en gång tacka alla som deltog! Vi ses nästa år!

 

I förra veckan hölls ett medlemsmöte på sektionen, med halvårsrapporter och andra spännande punkter på agendan. Utan att gå in på detaljer får jag glatt konstatera att det händer saker och att utvecklingen går framåt. Närmast väntar en studieresa ner till Hamburg, anordnad av vår arbetsmarknadsgrupp, SHIPPING. Så ni bloggläsare har en reseberättelse att se framemot nu i mars!

Våren börjar sakta anlända till Göteborg och med den är det återigen dags för tentamen och studentlägenheter runtom i Göteborg har aldrig varit så rena som nu. I valet mellan hushållssysslor och tjocka böcker är valet sällan svårt. I allafall för ett tag.
För de sjökaptensstudenter som läser fjärde året blir det den sista tentaperioden, innan de ger sig ut på sin sista praktik innan jobbletandet sätter igång. Vi på sjösektionen hoppas att ni haft en bra tid på skolan och att ni kommer tillbaka och hälsar på ibland när ni finner er i Göteborg.

Själv ska jag nu öppna böckerna och förkovra mig i säkerhetsanalyser och ankarhantering.

Vi ses!

Välkommen till Sjösektionens blogg!

Sjösektionens medlemmar är en brokig skara. Vi, studenterna som valt att sätta kurs mot sjöfartens bana kommer från landets alla hörn. Vi är kvinnor och män med ett ålderspann som sträcker sig från gammal till ung. När vi infinner oss på Götaplatsen i augusti har vi som nyanlända studenter egentligen bara en sak gemensamt: vi är alla intresserade av att lära oss mer och bli en del av sjöfarten.

Vare sig du läser på Sjöfart och Logistik-, Sjökapten- eller Sjöingenjörsprogrammet så blir du som sjöstuderande på Chalmers medlem i Sjösektionen. Sektionen finns till för att säkerställa att studietiden på Chalmers förknippas med glädje och gemenskap. Vi är en del av Chalmers Studentkår och drivs helt ideelt av sjöstudenter för sjöstudenter.

Tanken med den här bloggen är att ni läsare skall få en inblick i vardagen hos sjöstudenter i Göteborg och få ta del av de aktiviteter som sektionen anordnar och deltar i. Bloggarna, som läser på sektionens olika program, ser fram emot att få dela med sig av sina erfarenheter. Den närmaste tiden handlar mycket om SJÖLOG, vår arbetsmarknadsmässa som går av stapeln 20-21 februari.

Har du några synpunkter eller frågor angående bloggen eller sektionens arbete, tveka inte att höra av dig!

Filip Feurst, Sektionsordförande, 2012/2013