Tack för i år!

Projektgruppen för SJÖLOG 2016 vill ge ett stort tack till utställande företag, sponsorer, värdar, besökare och chalmers! Hoppas ni som var med under dessa två dagar kände er lika nöjda med SJÖLOG forum och SJÖLOG mässa som vi i projektgruppen är. I år fick vi träffa många nya talare och utställare och vi hoppas verkligen få träffa er igen! 

För mig som varit med i projektgruppen, så vill jag verkligen rekommendera studenter som funderar på att söka till SJÖLOG 2017 att ni ska ta chansen! Det är helt fantastiskt att ha fått arbeta med något så stort och givande under dessa månader och att ha haft möjligheten till att lära känna personer och företag inom branschen är otroligt värdefullt. För att inte tala om den personliga utvecklingen man gör under ett sånt här projekt.   

 

Här har vi lite minnen från dagarna:

_MG_1029 _MG_1042 _MG_1047 _MG_1093 _MG_1119 _MG_1164 forum3 - Copy forum10 forum15 forum25 - Copy forum40 - Copy forum45

Idag är det SJÖLOG mässa!!


Nu öppnar vi dörrarna till SJÖLOG mässa!! Välkomna till Lindholmen Science Park 9.00-15.30! FRI ENTRÉ.

Var med och tävla i tipspromenaden och simulatorn! 

Se till att  gå Speakers Corner och lyssna på företagspresentationerna.

9:15-10:00 Göteborgs hamn
10:15-10:45 Bureau Veritas
11:00-11:45 Stena
12:00-12:45 Wallenius
13:00-13:30 Lloyds register
13:45-14:15 Sjöfartsverket
14:30-15:00 Green Consulting  

IMG_20160218_084222

20160218_084434

 

20160218_084358

 

20160218_084350

 

20160218_084342

20160218_084336 

 

Dagens utställare är:

Add Logistics
Arbetsförmedlingen Sjöfart
Brax Shipping
Breakwater Publishing
Bureau Veritas
Career Event
Chalmers Professional Education
CMA-CGM
DB Schenker Sverige
Destination Gotland
DHL Global Forwarding
Erik Thun AB
F.H. Bertling
Finnlines
Furetank/Nolsö Shipping
Försäkringskassan Sjöfartskontoret
GAC
Gothenburg Chartering
Gothia Tanker Alliance
Greencarrier Liner Agency
Göteborgs Hamn
Hapag Lloyd
Helsingborgs Hamn
Hifab DU Teknik
Katarina Sjöfartsklubb
Kuehne + Nagel
Kustbevakningen
Laurin Maritime
MacGregor Sweden
MSc Maritime Management, Chalmers
Mercy Ships
M.E. Solutions AB (MESAB)
MMT
Navix Maritime Chartering
Northern Offshore Services
Offshoresupporten
Panalpina
PREEM
Rederi AB Donsötank
Scandlines/HH-ferries
Shipgaz
Sirius Group
Sjöbefälsföreningen
Sjöfartsverket
Sjömanskyrkan
Skatteverket
Soft-Team
SSPA
Star Cruises AB
Stena Line Scandinavia
Stena Marine Management AB
 
Styrsöbolaget
SUI
Svenska Orient Linien
Sveriges Skeppsmäklareförening
Svitzer
Topoil
Trafikverket Färjerederiet
Transportstyrelsen
TSA Agency Sweden
TT Line
TTS Group
Terntank Ship Management
Unifeeder
Wallenius Marine
Viking Supply Ships
Volvo Penta
Wista
Vopak Agencies Sweden AB
Wärtsilä
Young Ship
Öckerö Maritime Center
 

 

Imorgon är det SJÖLOG forum!

Utbildning och forskning är ett ständigt aktuellt ämne inom sjöfartsdebatten. SJÖLOG forum lägger i år fokus på studenterna och vilka kunskaper och egenskaper som kommer att vara attraktiva framöver inom den maritima näringen. Skolans roll i utvecklingen kommer också att diskuteras med representanter från institutionen. Onsdag den 17 februari är det dags att få lyssna till de fantastiska talarna som är inbjudna. Välkomna till Lindholmen Science Park 13.00-17.30, FRI ENTRÉ och fika!

Här är en kort presentation av talarna:

13.10
Pia Berglund
VD, Svensk SjöfartPia-Berglund-150x150

Pia är VD vid Svensk Sjöfart, branschorganisationen för svenska rederier. Organisationen representerar ett 60-tal svenska rederier och har i uppdrag att öka kunskapen om den svenska sjöfarten och driva branschens frågor såväl nationellt som internationellt. Pia är jurist till sin utbildning med bakgrund i bland annat Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Hon har även jobbat internationellt som delegationsledare för Sverige vid FN:s sjöfartsorgan IMO och bistod även regeringen i sitt EU-arbete. Pia brinner för att svensk sjöfart ska återfå sin position som en av världens ledande.

13.50
Sammy Blom
Director Operations, Geodis Wilsonsammy-150x150

Sammy arbetar idag som Director Operations och sitter med i ledningsgruppen för Geodis Wilson. Han är även platschef i Göteborg med ansvar för 220 personers välmående. Med rötterna i rederisidan har han en stark koppling till sjöfarten och arbetar sedan åtta år tillbaka inom spedition med övergripande ansvar för den operativa verksamheten för både sjö och flyg. Sammy brinner för frågor som rör utvecklingen av ett relativt sett smalt yrkesområde och hur speditörer kan anpassa sig till de förändringar som sker inom branschen.

14.30
Johan Hartler12714387_10209232503634740_1418949202_n
Tekniklektor och Programansvarig för sjökaptensprogrammet, Chalmers Tekniska Högskola

Johan Hartler är programansvarig för Sjökaptensprogrammet och Sjöbefäl klass VII som är en del av UO-MATS området. Han ansvarar för att driva programmets långsiktiga utveckling, pedagogiska profil, samt har ansvar för att programmet följer examensfordringar. Han undervisar även i navigation och doktorerar inom lärande i simulatormiljö. Johans sjöbakgrund sträcker sig bak till 1996 med största delen ombord på roro- och bilfartyg, Senare resande supercargo på bilfartyg med ansvar den dagliga operativa verksamheten. De sista två åren innan Chalmers var han Head of Operation för Wallenius Wilhelmsen logistics skandinaviska verksamhet.

 

15.20
Cecilia Gabrielii
Tekniklektor, Chalmers Tekniska Högskolagabrielli-150x150

Cecilia är universitetslektor på Institutionen för sjöfart och marin teknik, Chalmers. Hon har en utbildningsbakgrund som civilingenjör med en doktorsexamen inom kylteknik, samt en arbetslivsbakgrund från energibolag och ett eget utbildningsföretag med inriktning mot sjöfarten. Sedan åtta år arbetar hon som lärare, främst på Sjöingenjörsprogrammet, och som handledare i forskningsprojekt som syftar till en energieffektivare sjöfart. Just nu driver hon utvecklingen av en helt ny kurs om LNG-drivna fartyg. Cecilia brinner för att utbilda studenter som kan bidra till en hållbar framtid för sjöfarten!

15.20
Alexandra Bakosch
Project Manager, Maritime Operations, SSPA Swedensspa1-150x150

Alexandra jobbar på SSPA Sweden AB sedan våren 2011 och har sedan innan en praktisk bakgrund inom hamn- och sjöfartsindustri. I dagsläget jobbar hon i huvudsak med projekt som berör; logistik, hamnoperationer, hamnlayout, terminaloptimering, miljö och energieffektivisering. Fokus ligger framförallt på LNG som ett alternativ bränsle för fartyg och regelverk för LNG-hantering. Hon brinner extra mycket för innovativa och miljöförbättrande projekt.

16.30
Beata Wickbom

Beata Wickbom har jobbat med digital kommunikation och affärsutveckling sedan Internets genombrott på 1990-tbeata-150x150alet. Hon är i grunden civilekonom från Handels i Stockholm och är en flitigt anlitad expert till uppdragsgivare som vill ha hjälp med digital innovation, strategi och kreativa processer. Hon är också medgrundare till HejDigitalt, en prisbelönt diskussionsplattform med syfte att ge chefer digital affärskunskap. Sin inspiration hämtar hon bland annat från Hyper Island där hon undervisar i digital strategi, från studieresor till Silicon Valley och från möten med unga YouTube-kreatörer.

 

Moderator
Martin Larsson
Tekniklektor, Chalmers Tekniska Högskolamartin-150x150

Martin har en Sjökaptensexamen och en Master i Maritime Management. Tidigare har han kört kryssningsfartyg för Star Cruises och NCL för att sedan gå iland och jobba för Broström Tankers och Maersk Tankers med kommersiell operation av tanklaster. För närvarande är Martin Tekniklektor på Chalmers institution Sjöfart och Marinteknik där han undervisar blivande ledare inom sjöfartsnäringen. Brinner för pedagogik och att introducera studenter till den fantastiska sjöfartsbranschen.

 

VÄLKOMMEN!

 

 

3 dagar kvar!

Nu är det inte långt kvar innan det äntligen är dags för SJÖLOG! SJÖLOG fourm börjar 13.00 på onsdag och sedan på torsdag börjar SJÖLOG mässa 9.00!

 

I tordags hade vi katalogsläpp! I katalogen kan alla besökare läsa om:
-vad temat för SJÖLOG forum "Är Du på rätt kurs? Framtidens maritima yrken" kommer att handla om på onsdag
-vilka utställare som kommer på SJÖLOG mässa på torsdag
-vilka företag som sponsrar SJÖLOG
-uttalanden från huvudsponsorerna
-och självklart ska ni läsa vad projektgruppens fantastiska projektledare har att säga om SJÖLOG 2016!

 

Bilder från katalogsläppet:

20160211_113216 20160211_114717 20160211_12052520160211_120819         

 

I år var det många av de utställande företag som ville synas mer och resultat finner vi i våra otroligt välfyllda goodiebags som delas ut till de 100 första besökarna på SJÖLOG mässa. Missa inte!!

I goodiebagsen kommer ni finna smått och gott från Volvoa Penta, CMA-CGM, STena, Destination Gotland, Bureau Veritas, Port of Gothernburg, GAC, Chalmers och Nordstan!

På SJÖLOG forum kommer även goodiebags sponsrade av Greencarrier att delas ut!

 

 

20160213_103642IMG_20160213_110301IMG_20160213_111613

Del 10 – SJÖLOG 2015

Namn: Madelene RodheIMG_9278
Projektledare år: 2015
Nuvarande arbetsgivare: Preem AB

Varför projektledare för SJÖLOG?
Jag såg det som en möjlighet att skapa nya kontakter med näringen samt nuvarande studenter. Jag såg SJÖLOG som en utmaning både för mig själv och för Chalmers och dess studenter.

Hur valdes projektgruppen ut?
Jag och min vice projektledare Kerstin Ramström sökte individer som kunde utvecklas i rollen men samtidigt ha en bra grund att stå på. Vi försökte i den mån det var möjligt att tillsätta medlemmar från olika program samt klasser. Sedan hade vi alltid i åtanke att skapa en grupp som skulle kunna pusha varandra i projektet.

Vilket tema hade ni? 
New Ways of Shipping och för första gången hölls seminariedagen på engelska, vilket var en roligt förändring.

Fick temat önskat genomslag?
Vi valde att införa ett internationellt tema då vi hade försökt få in flera utländska företag till både mässan som så väl seminariedagen. Vi fick talare som pratade om obemannade fartyg vilket verkligen var nytänkande. Vi skulle haft ett företag från Schweiz som har fartyg som drivs på solceller som tyvärr fick ställa in i sista sekunden.

Hur var studenternas engagemang?
Studenterna gillade vår satsning med Svenska mässan som mässplats, att vi fick plats med fler företag än tidigare och att alla företag var i en och samma lokal. 

Hur var näringens engagemang? 
Det var en hel del tvivel och oro kring 2015 års SJÖLOG då vi valde en ny mässplats. Frågor som då dök upp var huruvida studenterna skulle kunna ta sig till svenska mässan, om de är lediga osv. Men när väl mässan ägt rum var det nästan enbart positiv respons kring eventet. Flera nya företag såg en möjlighet att kunna profilera sig tydligare på mässan genom att välja en större monter och det var roligt.

Värsta och bästa minnet?
Oj, värsta minnet var nog när det schweiziska bolaget var tvungna att lämna återbud i sista sekunden. Det bästa minnet var att åka med projektgruppen ner till Danish Maritime Day, vilket gav nya idéer till mässan samt gav en otrolig sammanhållning i gruppen vid ett tidigt stadie.

Någon rolig anekdot du vill dela?
När så många kreativa människor sitter i ett rum kan gärna tankarna och idéerna flyga iväg. Vi tänkte att i år ska vi inte hålla något tal som det vart alla tidigare åren utan vi skall göra en show eller ett uppträdande och alla var överens. Sen ju närmre vi kom eventet  så var inte alla lika roade över idén samt att utrymmet på scenen var för litet. Trots detta innebar det mycket skratt längs vägen.

Vilket avtryck lämnade ni detta års SJÖLOG?
Att våga testa något nytt!

Vad hade SJÖLOG för betydelse?
För både mig och resten av gruppen var det en enorm resa, både på det personliga planet samt i projektet och alla växte enormt under det året. 

Är du nöjd med formatet för SJÖLOG idag? 
SJÖLOG är en fantastisk möjlighet för studenterna att komma i kontakt med tidigare studenter samt näringslivet. Kunna skapa kontakter som är viktiga för framtida yrkesliv. Det går alltid att ändra och utveckla evenemanget ytterligare, men det är viktigt att komma ihåg hur det hela började. Så för att svara på frågan så är jag nöjd.

Vad tänker du om årets tema? 
Det låter intressant och aktuellt då marknaden är föränderlig och skolan måste anpassas efter marknaden och dess efterfrågan.

Kommer du till årets mässa?
Självklart, det ska bli skönt och roligt att för första gången delta utan att vara i projektgruppen. Jag kommer i år att vara där som utställare för första gången

Tips till nuvarande studenter/projektgrupp?
Lycka till nu och försökt att njuta under tiden och inte bara efteråt. Försök även att slappna av under mässan och mingla, det är detta ni har jobbat för i ett års tid lite drygt.

Del 9 – SJÖLOG 2014

Namn: Rikard Lavitskij
Projektledare år: 2014
2014Utbildning/Avgångsår: Sjöingenjör/2014
Nuvarande arbetsgivare: Läser tvåårig master i Maritime Management
Tidigare arbetsgivare: Star Cruises och Farstad Shipping

Varför valde du att vara projektledare för SJÖLOG?
Fick blodad tant för projektet efter att ha varit ansvarig för katalogen under Sjölog 2012. Det kändes naturligt att ta ytterligare ett steg och leda projektet tillsammans med Fredrik Sundvall 2014.

Hur resonerade du vid tillsättningen av projektgruppmedlemmar?
Jag minns att huvudmålet var att få minst en person från Sjösektionens grundutbildningar, samt en från varje årskurs.

Vilket tema hade ni på ert SJÖLOG? Fick temat det genomslaget som ni avsåg?
”Sjöfarten som internationell arbetsmarknad” var temat för året. Det blev både matnyttig information inför yrkeslivet samt inspiration av drivande entreprenörer inom klustret. Vi hade tur med valet av den mindre kände talaren, Stefan Hyttfors, som inspirationstalare. Senare det året blev han tilldelad priset ”Årets manliga talare” av Talarforum.

Hur var engagemanget/responsen från studenterna?
Det kom mestadels positiv feedback, men även en del förslag till förbättring som vi förmedlade vidare till nästa års projektledare.

Hur var engagemanget/responsen från näringen?
Överhängande positiv. Vi presenterade resultaten från vår feedbackenkät på vår hemsida. Vi ville gärna dela med oss av både den positiva och mindre positiva feedbacken. Från utställarna som svarade på enkäten fick vi mestadels fyror och femmor och någon enstaka trea i betyg, vilket var mycket glädjande.

Värsta respektive bästa minnet från ditt SJÖLOG?
Jag minns att det var en riktigt tung vecka i november när det var mycket i skolan, med Sjölog och livet i övrigt. Då var den momentana inställningen till projektet mindre rofylld. Det bästa minnet var mässdagen när projektgruppen näst intill autonomt löste alla hinder och problem som dök upp. De var proffsiga och kom med kreativa lösningar vilket gjorde min och Fredriks dag mycket enkel.

Någon rolig anekdot som du vill dela med dig av?
Jag minns när vi skulle tacka projektgruppen uppe på scenen under banketten. Istället för att krama råkade jag av misstag high-five:a den första personen som kom upp på scenen och blev sedan tvungen att fortsätta med den ritualen genom hela gruppen.

Vilket avtryck tror du att du satte för efterkommande år med ditt engagemang i SJÖLOG?
Jag hoppas att jag förmedlade en öppenhet för nya idéer inför nästkommande år. Nästa projektgrupp valde att flytta mässan till Svenska Mässan vilket jag tyckte var ett tufft och bra beslut. Det var väldigt kul att besöka Sjölog 2015 och se alla förändringar och idéer de lyckats genomföra.

Vad hade SJÖLOG för betydelse för dig och din projektgrupp?
Personligen förgylldes min utbildning på Chalmers genom att vara med i Sjölog. Projektledning tar många år att bemästra och man måste börja någonstans. Att få träna under studietiden är värt mycket och förbereder en för liknande uppgifter i yrkeslivet.

Är du nöjd med formatet för SJÖLOG idag?
Hur ser du att SJÖLOG kan utvecklas ytterligare? Sjölog har hittills fått fler utställare för varje år sedan 2006. Jag hoppas den trenden fortsätter även 2016.

Årets tema är "Framtidens Maritima Yrke - Håller vi rätt kurs?". Vad är dina tankar kring det?
Det är mycket svårt att sia om vad framtiden har att erbjuda. Att stanna upp och analysera samtiden och dess olika potentiella riktningar ökar chanserna att förstå vad som kommer härnäst inom sjöfartsnäringen. Jag hoppas kunna gå därifrån med massa nya öppna dörrar som jag inte ens visste fanns.

Kommer du till årets mässa?
Ja.

Några avslutande ord till nuvarande studenter?
Lycka till med alla trevliga möten tillsammans med näringen på mässdagen den 17 februari!

Del 8 – SJÖLOG 2013

Namn: Ted Gustavsson / Erik Bråfelt
Projektledare år: 2013 projektgrupp 2011 och Shipping 2012
Utbildning/Avgångsår: 2013
Nuvarande arbetsgivare: LNG Business Development Specialist på AES Corporation / MSC Maritime Management  
Tidigare arbetsgivare: Stena Bulk, GAC, Koch Supply & Trading

Varför valde du att vara projektledare för SJÖLOG? 2013
Bygga ut mitt kontaktnät inom branschen, projektledarerfarenhet och för CV

Hur resonerade du vid tillsättningen av projektgruppmedlemmar? 
Vi gick ut med annonser för varje position och lät personer söka till varje specifik position, inte till projektgruppen i helhet. Vi sållade sedan bland de sökande, kallade till intervju och utefter positionen hade vi specifika intervjufrågor. Vi samrådde med Styret och Shipping för att ta in de som vi ansåg mest lämpade för jobbet.   

Vilket tema hade ni på ert SJÖLOG? Fick temat det genomslaget som ni avsåg?
De nya SECA områdena. Vi lyckades ha en bra och bred panel av talare från Sjöfartsbranschen, lastägare, oljebolag och Maria Wetterstrand från miljösidan.   

 Hur var engagemanget/responsen från studenterna?
Generellt sett bra, vi hade gått ut och frågat studenter om vilka företag de helst skulle vilja se på mässan och vi satsade på att få in dem till mässan. Ibland är det lätt som Sjöfart och logistikstudent att satsa på de företag som lockar en själv (historiskt sett så är det mest logistikstudenter som är involverade i projektgruppen för SJÖLOG). Jag hade önskat att skeppsbyggarstudenterna va mer engagerade då flera företag var mycket intresserade av dem

Hur var engagemanget/responsen från näringen?
Vi satsade hårt på att att locka de företag som studenterna efterfrågade och det märktes även i responsen från företagen då de hade fler besök i montrarna.

Värsta respektive bästa minnet från ditt SJÖLOG?
Värsta minnet va nog sena kvällar under tentaperioder där man skulle hinna med både SJÖLOG och studier. Bästa minnet är nog när vi stod nere i frasses efter banketten och all stress släppte.

Någon rolig anekdot som du vill dela med dig av?
Ett framtida tips är att placera den arbetsgivare du i projektgruppen är intressad av att jobba för bredvid dig, säg till servitören att alltid fylla era glas och lagom till avecen så ser du till att fråga om ett sommarjobb/praktik.

Vilket avtryck tror du att du satte för efterkommande år med ditt engagemang i SJÖLOG?
Vi var de första som tillsatte dedikerade säljare, tidigare delades detta upp lika över gruppen vilket ledde till spridda resultat. Vi tog även upp samtalen med Handels igen vilket ledde till framtida samarbeten med nästkommande projektgrupper.

Vad hade SJÖLOG för betydelse för dig och din projektgrupp?
SJÖLOG hjälpte mig enormt! Mitt första sommarjobb efter 1an på Stena Bulk är mycket tack vare SJÖLOG, mitt tredje sommarjobb i Lagos, Nigeria för GAC är helt tack vare SJÖLOG. De erfarenheterna, SJÖLOG och studieresultaten fick mig senare att få fullt stipendium till min mastersutbildning i London och sedemera ett jobb på en av världens största trading firmor.  

Är du nöjd med formatet för SJÖLOG idag? Hur ser du att SJÖLOG kan utvecklas ytterligare?
Formatet på SJÖLOG nu är i stort sett samma som de senaste åren, forsätt att lyssna på studenterna så kommer mässan utvecklas vidare.

Årets tema är "Framtidens Maritima Yrke - Håller vi rätt kurs?". Vad är dina tankar kring det?
Svenska sjömän anser sig vara de bästa i världen, sanningen är att vi håller samma klass som många andra länder inom de klassiska bulksegmenten. Varför betala mer för någon med samma kunskap och som dessutom anser sig ha rätt till mer ledighet? Vi behöver vinkla utbildningen till de lite mer nischade segmenten så som DP, offshore, LNG, kryssning etc. Vi behöver ligga i framkant när det gäller kunskap inom teknik, slowsteaming, Boil-off management. Ett befäl som har kunskap och kan ta beslut som sparar in pengar åt sin redare kommer göra sig ovärdelig.

Kommer du till årets mässa?
Jag bor och jobbar på Dominikanska Republiken, men jag ska föröka.

Några avslutande ord till nuvarande studenter?
Plugga! Jag horde ofta under min tid “redare bryr sig inte om betyg” men det har inte med betyg att göra utan om hur mycket du lär dig. De personer som yttrade de orden och som precis skrapade sig förbi är de som sitter därutan jobb eller utan praktik. För att citera Ingemar Stenmark ”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”

 

Del 7 – SJÖLOG 2012

Namn: Mikael Lundholm
Projektledare år: 2012
Nuvarande arbetsgivare: Styrman på Teekay Shipping AS
Tidigare arbetsgivare: Stena RoRo, Sirius Shipping

Varför valde du att vara projektledare för SJÖLOG?
2012För mig kändes det som ett fantastiskt sätt att avsluta studierna på Chalmers. En möjlighet att knyta studenter lite närmre arbetslivet. Jag blev ytterst motiverad de två tidigare åren då jag såg in i projektet från min plats i Sjösektionens styrelse.

Hur resonerade du vid tillsättningen av projektgruppmedlemmar?
Mitt mål var att ihop ett motiverat gäng, där alla fick vara tydliga med sin ambitionsnivå. Motivation är en stor svårighet i all föreningsverksamhet eftersom sällan samtliga i gruppen har samma mål av vad individen vill ha ut av sitt engagemang.

Vilket tema hade ni på ert SJÖLOG? Fick temat det genomslaget som ni avsåg?
Jag minns faktiskt inte och hittar inte min katalog från året för att färska upp minnet.

Hur var engagemanget/responsen från studenterna?
Mycket gott upplevde jag. Alla som engagerar sig som värdar och alla studenter som kommer på dagarna visade ett gott humör och gav positiv respons

Hur var engagemanget/responsen från näringen?
Jag vill minnas att några nya företag kom in men framförallt är det de företag som stöttat och sett värdet i mässan sen begynnelsen som står ut.

Värsta respektive bästa minnet från ditt SJÖLOG?
Det värsta som hände var att i mellandagarna läsa i GP att en byggkran hade fallit igenom vår mäss- och föredragslokal.Mitt bästa minne var att gå runt på mässdagar och känna att projektgruppen kände sig så trygga sina områden att min närvaro knappt var nödvändigt. Hela dagen gick jag runt och njöt pratade med alla besökare.

Någon rolig anekdot som du vill dela med dig av?
Det skulle vara att det löste sig så bra som det gjorde med lokaler trots den byggkransincidenten. Hela mässan och seminariedag hölls i korridorerna.

Vilket avtryck tror du att du satte för efterkommande år med ditt engagemang i SJÖLOG?
Vi började live-streama via Bambuser hela seminariedagen, något som följdes av ett antal studenter i bl.a. Kalmar. Jag ville öka spårbarheten i eventet genom att dokumentera brett och en gymnasieskola anlitades för mediabevakning, dessvärre var det bara hälften av grupperna som levererade ett resultat. Jag vill minnas att vi gjorde en stor grej av katalogsläppet med fyrverkerier och röda mattor. En förhoppning var att efter 2012 skulle det finnas ett bra skelett för efterkommande år att bygga kring, hur det arbetet gick vet jag faktiskt inte. Det fanns ambitioner i att sätta varumärket och hur det ska användas i print samt att varumärkesskydda SJÖLOG som namn. Minns inte hur detta slog ut heller.

Vad hade SJÖLOG för betydelse för dig och din projektgrupp?
Svårt att säga, personligen fick jag ett gäng med goda vänner och kontakter i branschen.

Är du nöjd med formatet för SJÖLOG idag? Hur ser du att SJÖLOG kan utvecklas ytterligare?
Ja, jag upplever att formatet är bra men med en föränderlig arbetsmarknad gäller det att varje år pröva nya riktningar för att hitta ett bra format.

Årets tema är "Framtidens Maritima Yrke - Håller vi rätt kurs?". Vad är dina tankar kring det?
Temat låter mycket spännande och jag känner att det ligger i riktningen nämnd ovan. Jag tror vi står inför en stor förändring när digitaliseringen av branschen slår igenom brett. Här möter vi som är nya i branschen både utmaningar och fördelar. Utmaningar i att fler yrkesgrupper konkurrerar om samma tjänster och fördelar i att kunna tänka i nya banor.

Kommer du till årets mässa?
"En sjöman kommer när han kan" är ett uttryck som passar bra här. All goes well and weather permitting, ja.

Några avslutande ord till nuvarande studenter?2012
Kom ihåg vikten av att bibehålla ett virilt nätverk av kontakter genom hela karriären, du vet aldrig var du hamnar.

 

Del 6 – SJÖLOG 2011

Namn: Erik Ivarsson / Magnus Hammerstad
Projektledare år: 2011Screenshot_2016-01-29-17-43-16
Nuvarande arbetsgivare:
Sirius Chartering / Grieg Green

Varför projektledare för SJÖLOG?
För att få ytterligare en plattform att lära oss mer om bredden som finns i sjöfartsklustret utöver det som utbildningen erbjöd samt givetvis för att nätverka och träffa människor i branschen.

Hur valde ni projektgrupp?
Genom att försöka sätta ihop en projektgrupp med engagerande och ambitiösa gruppmedlemmar som var villiga att avsätta sin privata tid och energi att planera och genomföra ett givande event för både studenter och företag.

Vilket tema hade ni på ert SJÖLOG?
Vi fokuserade på globalisering och kommunikation. 

Hur var studenternas engagemang/respons?
Vi upplevde att engagemanget var gott, vi gjorde en rejäl satsning under vårt år till att få varje student uppmärksam på eventet och vad det kan ge dem i deras framtida/fortsatta karriär. Vi var till exempel ute i alla klasser och informerade flertalet gånger samt delade personligen ut en katalog i deras hand.

Hur var näringens engagemang/respons?
Vi hade förmånen att få vara i helt nyinstallerade lokaler i Lindholmen Science Park, samma plats som det även är i år, vilket vi tror gav SJÖLOG ny kraft och responsen och engagemanget från näringen uppfattade vi som mycket bra.

Värsta och bästa SJÖLOG-minne?
Det värsta minnet är när vi mitt under pågående seminariedagsföreläsning får besked av ansvarig person på Lindholmen Science Park att vi måste be flertalet personer lämna lokalen på grund av säkerhetsskäl eftersom det stora intresset medfört att det var för många personer i lokalen. Det bästa minnet är när vi mitt under pågående seminariedagsföreläsning då lyckas med att få till en ny lokal där alla kan få plats och vi sedan får förflyttat alla personer till den nya lokalen och därmed kunde återuppta seminariedagsdiskussionerna.

Vilket avtryck tror ni att ni gjorde?  
Vi tror att det är viktigt att varje ny projektgrupp i princip bör ha fria händer till att skapa sin grupps SJÖLOG, men det vi tror att vi satte avtryck på var att vi skapade en del rutiner för hur SJÖLOG som namn/event/varumärke i framtiden borde användas både internt och externt.

Vad betydde SJÖLOG för er?
SJÖLOG hade mycket stor betydelse! Arbetet gav en samhörighet i en grupp med kul människor, det erbjöd många intressant diskussioner och mycket nyttig information som kan vara svårare att man enbart som icke föreningsaktiv student kan ta del av.

Är ni nöjda med formatet för SJÖLOG idag?
Formatet som vi ser det idag ser någorlunda likadant ut som när vi själva var aktiva men deltagarna har blivit fler. Vi tror och hoppas så klart på att eventet utvecklas vidare och det blir en uppgift för nya framtida projektmedlemmar att försöka få till. Viktigt är ändå att komma ihåg varför och för vilka eventet en gång startade för 10 år sedan.

Vad är era tankar kring årets tema?
Bara genom att läsa temat känns det som ett intressant ämne, dock är det svårare att svara på mer konkret utan att veta vilka ämnen som avses att behandlas under rubriken.

Kommer ni till årets mässa?
Ja, självklart kommer vi!

Några avslutande ord till nuvarande studenter?
Se till att aktivera er och ta stor del av alla de möjligheter SJÖLOG erbjuder dig som student under dessa två dagar. Se till att vara påläst och börja ta kontakt med företag och organisationer som du främst är intresserad av.

Del 5 – SJÖLOG 2010

Namn: Lukas Jönsson
Projektledare år: 2010
Nuvarande arbetsgivare: Affärsutvecklare på GAC Sweden AB
Tidigare arbetsgivare: Ferm & Olsson, Stenungsund ABDel 5 - Bild - SJÖLOG 2010

Varför projektledare för SJÖLOG?
För det första var det en otrolig utmaning och ett av de bästa sättet under utbildningen att kliva utanför min comfort zone och driva ett projekt från grunden med allt vad det innebar. För det andra ville jag skapa mig kontakter som ledde till ett bra jobb efter examen.

Hur valde ni projektgrupp?
Alla skulle bidra med något och kunna driva sin del av SJÖLOG självständigt. Det var väldigt viktigt för mig att projektgruppmedlemmarna alltid framförde sin åsikt och kom med konstruktiv kritik. Jag har kontakt med större delen av projektgruppen idag, Joakim Thinning är en av mina viktigaste kunder, Ida Fredriksson arbetar för Stena i Singapore, för att bara nämna två.

Vilket tema hade ni på ert SJÖLOG?
I min kåserande text i katalogen var rubriken På kryss mot framtiden, vi befann oss fortfarande i lågkonjunktur och sviterna efter 2008 och framtiden för sjöfartsnäringen såg inte så ljus ut. Vi angrep detta med utgångspunkten att SJÖLOG inte bara skulle spegla näringen utan även påverka näringen, något som debatten på mässan berörde med Temat Ledarskap i en hållbar framtid. Vi ansåg att det gällde för studenter att kliva ur trygghetszonen och utmärka sig för att göra skillnad, både för sig själv och för branschen. Detta fick en direkt effekt då vi uppmärksammade de trakasserier som studenterna på kaptens och ingenjörs-programmen blev utsatta för. Ett arbete som Sjösektionen drev framgångsrikt.

Värsta och bästa SJÖLOG-minne?
Det värsta minnet från SJÖLOG måste vara när allt var över och verkligheten kom ifatt en. Man blir lätt berusad av att arbeta i en projektgrupp med gemensamt mål. SJÖLOG-berusningen speglar ju av sig i ens personlighet och man gör engagemanget till en del av sig själv. Det bästa minnet från SJÖLOG var att se allt fungera på både seminariedagen och mässdagen. Att uppleva en projektgrupp där alla vet vad de skall göra och gör det på ett professionellt sätt trots att vi var studenter. Sen självklart för egen del var det otroligt inspirerande och självuppfyllande att hålla tal på banketten som en personlig Grand Finale.

Någon rolig anekdot från SJÖLOG?
När Andreas Torgersson, Ansvarig för PR ringde och fråga om han kunde få hoppa över ett planeringsmöte på grund av att hans dotter fyllde år. Vilken hängivenhet!

Vilket avtryck tror ni att ni gjorde?
Jag tror att efterkommande år drog nytta av mitt och projektgruppens sätt att göra det personliga professionellt. Att göra det studentikost charmigt men ändå leverera en förstklassig mässa som näringen förväntar sig.

Vad betydde SJÖLOG för dig?
Jättemycket! Jag fick 2014 möjligheten att vara ansvarig för marklogistiken kring Volvo Ocean Race där jag ledde ett team på fyra personer för GACs räkning. Det var främst mina erfarenheter och kunskaper från SJÖLOG som gav mig möjligheten att göra ett bra jobb och skapa mig ytterligare möjligheter i karriären. Alla medlemmar i projektgruppen har betydande positionerar i sina företag som de arbetar för nu – företag verksamma både inom ren rederiverksamhet men även på lastägarsidan och ren logistik. Man kanske inte rakt av kan dra slutsatsen att det är engagemanget i SJÖLOG som tagit dem dit de är idag men jag är säker på att det har haft en positiv inverkan.

Är du nöjd med formatet för SJÖLOG idag? *
Jag tyckte om förra årets nytänkande att förlägga mässan till Svenska Mässan. Jag tycker om att seminariedagen nu kallas Forumdagen, det känns fräscht och modernt. Jag vill se ännu mer i sociala medier, börja driv frågorna ni vill behandla på ett tidigt stadie. Väck folks intresse och möjlighet att påverka. Jag tycker om att SJÖLOG inte bara är en rekryteringsmässa utan även en plattform för nätverkande och business. En plattform som formas av studenter, ett ansvar som måste förvaltas!

Vad är dina tankar kring årets tema?
Mycket intressant. Vi lever i en bransch i förändring. Förändring i form av föryngring och avmystifiering. Jag ser fler studenter än någonsin omkring mig i branschen främst Göteborg men även i övriga Sverige. Skeppsmäklare och klarerarverksamheten, som GAC är involverade i har gått från små lokala agenter i varje hamn till distansklarering och företag som öppnar eller köper kontor längst Sveriges kuster. Vi på GAC håller en tät dialog med Chalmers och dess studenter för att på ett tidigt stadium introducera vårt företag och dess värderingar för potentiella framtida medarbetare. Under våren kommer vi utöver praktikanter i Göteborg även att ha två Sjöfart & Logistik studenter praktiserande på vårt kontor i Grangemouth, Skottland. Detta i ett led att modernisera och föryngra vårt företag.

Kommer du till årets mässa?
Självklart!

Några avslutande ord till nuvarande studenter?
Var dig själv. Försök att så tidigt som möjligt definiera vad du är bra på och var du inte är bra på.
Framhäv dina bra egenskaper och sträva efter att sätta dig i sådana situationer där du kan använda dina bra egenskaper. Jobba på dina sämre sidor. Börja inkludera din livserfarenhet i allt du gör. När du kommer ut till din första arbetsplats, var inte rädd för att bidra med just det du har upplevt eller just det du är extra bra på.