Ta tillvara på nördarna!

Stena Jutlandica utanför Gäveskär

Om man läser debatten om den svenska sjöfarten får man uppfattningen att intresset för branschen är i botten – både bland politiker och allmänhet. Sjöfart är historia och ska bevittnas på museum. Och visst är det säkerligen en sann bild om man jämför med förr då folket kantade kajerna vid sjösättningar och avgångar till Amerika. Men intresset är allt annat än utdött. Och glöm då bort alla gubbar som sitter och vänder på vykort hos sjöfartsklubbarna. Det stora och brinnande sjöfartsintresset finns ute på internetforum världen över.

Antalet registrerade forummedlemmar talar sitt tydliga språk. Svenska Landgången har 3 249 medlemmar. Norsk Skipsfarts Forum har 5 693 stycken. Och för att inte tala om den fantastiska sajten Shipspotting.com som har över 83 000 medlemmar, 31 000 inlägg i forumet och imponerande 1,4 miljoner uppladdade fartygsbilder i databasen. Ett eldorado för en shipspotter helt enkelt.

Det är flera saker som gjort mig sjöfartsintresserad. Förutom sjöblod i släkten och den fantastiska känsla det är för en landkrabba att komma ut på havet så bär varje fartyg på en unik historia, från dop till skärbrännare. Varje fartyg är byggt för ett givet sammanhang och är kommet ur en viss kontext. Samhällsekonomin. Politiken. Resvanor och transportmetoder. Allt påverkar dess utseende. Se bara på Viking Lines nybygge, Viking Grace. För mig är intresset mycket likt en fågelskådares. Det gäller att se och fotografera så många intressanta och helst ovanliga fartyg som möjligt. Och gärna på ställen där ingen annan gjort det.

Allt fler från branschen har börjat inse värdet av sjöfartsnördarna. De kan spela en viktig roll som ambassadörer för rederiets varumärke, framförallt när det gäller kommersiell passagerarsjöfart. Därför gäller det att finnas bland dem. Stena Line Scandinavia AB har insett detta och finns sedan den 18 januari 2013 registrerade i sitt eget namn på Landgången, dock utan att ha deltagit i någon diskussion ännu. Plus i kanten för tilltaget. Nämnda rederi har tagit ytterligare ett spännande grepp på Facebook. Flera av fartygen har en egen sida där man kommunicerar med gillare av olika slag. En av de bättre är Stena Danica där den mest extreme färjenörden kan få veta exakt vad som händer ombord – varje dag. Andra twittrar. Föredömet är isbrytaren Ale som ger oss ständiga uppdateringar under namnet Icebreaker Ale. ”Tidan har blivit lite sen, beräknas nu till kl 0500. Strax innan tänker vi starta upp så motorerna är varma & goa innan vi börjar assistera”. They know how to please a geek.

/Christopher

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.