Den urholkade lyxkryssningen

Carnival Destiny

Under den gångna veckan har medier världen över rapporterat om ytterligare ett haveri med ett stort och förhållandevis modernt kryssningsfartyg. Till skillnad mot händelsen med Costa Concordia för drygt ett år sedan så gick allt väl denna gången. Väl på så sätt att inga människor omkom. Det som hände var att över 3 000 passagerare fick se sin semester bli förstörd. 

Det hela handlar om Carnival Triumph som drev runt på Mexikanska golfen i fem dagar eftersom en brand i maskinrummet gjort henne manöveroduglig. Strömmen försvann, vilket gjorde fartygets toaletter obrukbara - så när som på ett tjugotal. Medier över hela världen kablade ut nyheten om den drivande "lyxkryssaren" där den sanitära situationen bara blev eländigare och eländigare.

Både nationella och lokala medier i Sverige skrev också de flitigt om nyheten. Att en del lokaltidningar toppade med storyn säger en del om dess sprängkraft, trots att det inte rapporterats om några svenskar ombord. I alla fall inte vad jag kunnat se. Bilden av att snorrika människor tvingats bada i sin egen skit är en fantastisk story. Och det är nog den bild som många läsare fått från rapporteringen. Mestadels på grund av ett ord. Lyxkryssaren.

Carnival Triumph är byggd 1999 och är således nästan 15 år gammal. Hon är klassad som ett fyrstjärnigt fartyg på den skala som går upp till sex. Det kan låta högt, men faktum är att produkten inte går att betrakta som en lyxprodukt i sammanhanget. Snarare en massprodukt. En kryssning i Karibien med ett motsvarande av Carnivals fartyg går loss på mellan 3 000 och 4 000 kronor för en vecka i en standardhytt . Det kan jämföras med ett av rederierna i lyxsegmentet. Med Regent Seven Seas Cruises kostar en vecka i Karibien sällan under 20 000 kronor.

Jag är själv journalist och ska därmed inte kasta sten i glashus. Men bilden som förmedlats i rapporteringen blev så fel, särskilt för de som inte är bekanta med branschen. Det är skillnad på fartyg och fartyg. Glöm aldrig det.

/Christopher


Lämna en kommentar på "Den urholkade lyxkryssningen"

  • Søren Lund Hviid Svara

    Tak for disse meget relevante betragtninger. Krydstogt-branchen er i princippet bare et branchesegment i den maritime-, eller for den sags skyld i turistindustrien, men den bliver ofte meget unuanceret omtalt, selv i erhvervspressen. Måske er det bare et eksempel på professionelt arbejde hos reklamebureauerne, som er lykkedes med at få nævnt begrebet ”luksus” – selv i sammenhæng med et mass-market produkt som Carnival og Costa. Men på den anden side; hvad er luksus – det er vel et definitionsspørgsmål! Søren Lund Hviid, journalist hos Søfart

  • Daniel Carlsson Svara

    Man kan ju hoppas att sådana här problem löser sig genom att nya kryssare (lyx eller ej) byggs med “Safe Return To Port”.

  • Nils Svara

    Så för kryssningar som kostar bara 3000-4000 kr i veckan ska inte journalisterna skriva något om att inte toaletterna fungerar etc. Ska det anses som något man kan räkna med kan hända när man inte betalar mer?

    Har Sverige västvärldens sämsta journalister?

    • Avatar of Christopher Kullenberg Rothvall
      @Nils:

      Nils, läs om min text så förstår du att det givetvis inte är så jag menar. Det hela handlar om många mediers sätt att utmåla denna kryssningen som en lyxprodukt när det i själva verket var en massprodukt.

  • Anonym Svara

    Som toaletterna skulle fungerat på de sexstjärniga kryssarna.

  • Anonym Svara

    Vad är nödgeneratorn.Klarar inte maskingubbarna att köra den?Går vacumsystemet på oviktig last????