Den perfekta reklamkuppen

Det är onsdag i Skandiahamnen i Göteborg. En helt vanlig dag i Nordens största hamn med fartyg som lossas och lastas och lastbilar som kör ut och in i det hårt övervakade hamnområdet. Men tidigt på morgonen händer något. Lastbilarna byts mot bussar som sätter kurs mot kaj 643. Massor av bussar. Det handlar om 330 meter långa och 19 däck höga Royal Princess som ska lossa sin last på över 3 500 passagerare. Av dem valde närmare 2 500 att ta sig i land.

Royal Princess

Dagen är den 14 maj och det är fartygets första anlöp i Göteborg. Någonsin. För att uppmärksamma detta har Göteborgs hamn och rederiet Princess Cruises tillsammans bjudit in till en pressvisning. Och intresset är stort. En hel buss med journalister och fotografer från TV och tidningar med både lokal och nationell spridning har samlats utanför vakten för en förmiddag ombord. På programmet står lunch, en rundvandring och en plakettceremoni med fartygets kapten Dino Sagani.

Royal Princess

Efter en långdragen ombordstigningsprocedur samlas sällskapet på däck 14 för att gå igenom hyttkorridorerna och in på bryggan. Kapten Dino Sagani tar emot bland skärmar, paneler och spakar. Stolt visar han upp den senaste maritima teknologin som ska garantera högsta möjliga säkerhet.
– Våra system här är så moderna att samma typ av olycka som drabbade Costa Concordia inte skulle kunna hända oss, säger han.
Journalisterna antecknar och fotograferna förevigar. Efter några minuters presentation är det dags för Göteborgs hamnkapten Jörgen Wallroth och kommunfullmäktiges ordförande Lena Malm att stega fram till kaptenen för att överlämna gåvor från hamnen och staden. Plaketter lämnades och ficks tillbaka. Kamerorna smattrade och fotograferna trängdes om att få de där centimeterna som behövs för att få en bra bild, nästan ungefär som på vilken presskonferens som helst. Vyn var dock en aning annorlunda.

Royal Princess

Efter ceremonin bjöds sällskapet på en rundvandring ombord för en demonstration av alla faciliteter, från bioanläggningen Movies Under the Stars ute på däck 18 till Princess Live, fartygets egen TV-studio på däck 7, samt den berömda Seawalken, en böjd gång på däck 16 som sträcker sig ut över fartygssidan på en höjd av närmare 40 meter över havet. Journalisterna på plats både rosar och risar fartygets bekvämligheter. För stort. Bara för människor med dålig smak. Och tänk vad läskigt om det skulle hända något var några av kommentarerna man kunde snappa upp. Visningen avslutades med en trerätters lunch för de som hade tid att stanna. Och de gjorde majoriteten.

Royal Princess

Men det finns inga gratisluncher, som nationalekonomen skulle säga. Rederiets och hamnens insats för att marknadsföra dels Göteborg som kryssningsdestination, samt Royal Princess som mål för semestern fick bästa tänkbara genomslag. Göteborgs-Posten liverapporterade med bilder, gjorde webb-TV och skrev artiklar. Likaså gjorde GT, Dagens Industri, TV4 och kanske mest naturligt Sjöfartstidningen. Men public servicemedierna Sveriges Radio och SVT:s Västnytt lyste med sin frånvaro. En kik genom alla de artiklar som skrevs och de TV-inslag som gjordes under den dagen bekräftar bilden av en braksuccé för hamnen och rederiet. I några fall frågade reportern dessutom rakt ut vad en resa kostar. Närmare en gratisannons än så är svårt att komma. Inte i en enda av de artiklar som jag läst förekommer ett uns av försök till kritisk ansats. Det hade varit så lätt att fråga något om fartygets miljöpåverkan, arbetsförhållandena eller säkerheten. Och om förutsättningarna i hamnen för att locka ännu fler fartyg i framtiden. Men ingen anstränger sig. Istället får rederiet exakt den reklam de önskar. Kanske kan man spekulera i om det möjligen finns en förklaring till varför public servicemedierna valde att utebli från denna dag.

Royal Princess


Lämna en kommentar på "Den perfekta reklamkuppen"

  • Mats Isaksson Svara

    En kritisk fråga om föranledde väl svaret att ”en sådan olycka som drabbade Costa Concordia aldrig skulle kunna hända”.
    Antagligen skulle kommentarer om miljöpåverkan mm. också vara väldigt positiva.
    Fartyget uppfyller uppenbarligen krav, krav som förvisso inte täckts för tokigheter som orsakat olyckan med Costa Concordia.
    Om säkerhet skulle de bara visa upp ett träningsschema.
    Om miljöpåverkan skulle befälhavaren säga att de kör på lågsvavligt.
    Om arbetsvillkor skulle befälhavaren säga att de har ett avtal, och gör tusentals utfattiga lyckliga med jobb så att de kan försörja sina familjer.
    Det är fördelen med tillsyn och krav.
    Kvarstår förstås om myndigheterna utför sina uppgifter på ett kompetent sätt.

  • Anonym Svara

    – ”Våra system här är så moderna att samma typ av olycka som drabbade Costa Concordia inte skulle kunna hända oss, säger han”
    Hmm! Vilka tekniska system syftar denna befälhavare på det kan man fråga sig! Men det frågade troligen ingen av åhörarna 🙂