Världens största inte längre störst

Merete Maersk

Varje tisdag är det samma sak. Någon stannar till med bilen i Tångudden, en annan tar en promenad utmed Nya Varvet och en tredje tar sig hela vägen upp på Älvsborgsbron, alla för att få en skymt av världens största fartyg. Just så var det i tisdags när Merete Maersk kom till Göteborg.

Det handlar givetvis om Maersks imponerande giganter i Triple-E-klassen, fartyg som nu under nästan exakt ett års tid har anlöpt Skandiahamnen. I början var det bara någon enstaka tisdag eftersom det bara fanns några få färdigbyggda fartyg, men nu när 12 av de 20 beställda fartygen är i trafik kommer de nästan varje vecka.

Och det är inte konstigt att intresset är stort. En gigantisk PR-maskin från det danska rederiet såg till att silhuetten av det blågula fartyget hamrades in hos folk genom visningar i Köpenhamn, flashiga webbsidor och dokumentärfilmer. Men nu, bara ett år senare, går det inte att leva på gamla meriter längre. I november tas gigantkronan över av en ny, betydligt mer ljusskygg skapelse. Det handlar om det kinesiska rederiet China Shipping Container Line, CSCL, som tar leverans av nybygget CSCL Globe som är en meter längre, visserligen fyra decimeter smalare men som tar 730 fler standardcontainrar (TEU) jämfört med Maerskmonstren.

Merete Maersk

CSCL Globe är den första av totalt fem systrar som byggs av det sydkoreanska varvet Hyundai Heavy Industries, de övriga fyra är CSCL Pacific Ocean, CSCL Atlantic Ocean, CSCL Indian Ocean och CSCL Arctic Ocean. Hittills har uppmärksamheten kring dessa fartyg var ytterst sparsam och frågan är hur många som fortsatt kommer leva i en världsbild där Maersk är rederiet som regerar på världshaven med 20 av världens största fartyg. Frågan därefter blir dock hur länge CSCL får inneha detta megalomaniska rekord innan nästa bjässe kommer. MSC ska ha gjort beställningar på fartyg i liknande storlek som CSCL. Och det sägs ju att det sitter många med drömmar om att spräcka gränsen på 20 000 TEU.

För övrigt så kommer CSCL Globe till Europa på sin första resa, bland annat till Zeebrugge och Hamburg i december och januari.

  • Avatar för Ingvar Bergman
    Ingvar Bergman Svara

    Svar till Anonym och bulklaster i containers:… En container kan lasta ca 30 tons ‘payload’ dvs exkl taran som är ca 2-3 tons (om 20 eller 40ft) Teoretiskt skulle en E-båt på 18000teu och en dödvikt på runt 200.000 tons kunna lasta ca 6000 teu. Det blir dock ingen behaglig resa, med korta och snabba rullperioder. Obalansen i asien-trafiken är ett stort bekymmer för linjeredarna, som måste skeppa 1000-tals tomburkar i östgående riktning. De erfarna exportörerna/speditörerna vet naturligtvis detta och pressar frakten på sin östgående betalande last ‘in absurdum’ Så det är inte bara dåligt betalt i den stora västgående riktningen pga överkapacitet – utan redarna kan inte kompensera sig med högre östgående fraktrater.
    Det pågår studier om vilka typer av last som skulle kunna skeppas östgående. Sågade trävaror har skeppats i 20 år i 40ft:are med gott resultat. Nästa möjliga typ av last är bilar – nya bilar i 40ft – två mercor eller BMW i varje container – skulle vara en utmärkt returlast och det förvånar mig att man inte redan varit och naggat på biltransportfartygens last. Många FE-Carriers (alla japanerna) skulle ju få in-door konkurrans förstås, men det finns ju flera som inte också har biltransporter i organisationen.

  • Ingvar Bergman Svara

    Anonym: Sant. Se bara på reeferflottan, där containern slagit ut mycket tonnage (och då menar jag inte kyllast exportörernas egna containerfartyg). Det är stor obalans i framförallt
    Far East traden, och sågade trävaror går t ex i containers till mycket lägre rater än bulkraterna.
    Jakten att finna last för ca 6 miljoner TEU som tompositioneras varje år pågår och nästa målgrupp kan vara bilfartygen, där man kan stuva två ‘Mercor’ i 1x40ft och få kanske USD 800/1000 i/o att köra en tomburk .

  • Ingvar Bergman Svara

    …. och om ett halvår eller så kommer UASC med ett par som är några hundra TEU större och kapplöpningen om vem som kan visa upp det största fartyget fortsätter. Gemensamt för alla inkl Maersk är, att den påstått lägre slotkostnad per container som ligger till grund för beslutet att bygga dessa havens vidunder är felaktig. Det finns inte last nog för att fylla dem och då stämmer inte kalkylen och det kan bli ett dyrt uppvaknande.

    • Anonym Svara
      @Ingvar Bergman:

      Blir frakten per burk tillräkligt låg så finns det nog last. Men det slår ju ut all annan sjöfart om allt skall gå i plåtburkar. Tänker på tex skogsprodukter och bulkvaror som idag går i andra typer av fartyg.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Nja, tveksamt att bulkvaror lastas över i boxar. Har svårt att tro att smala långa containerfartyg klarar av välfyllda containrar med t.ex. malm, stålkulor, gödsel osv.
      Containerfartygen är designade för att flytta luft (tomrummet i containern). Finns det inget tomrum så blir dödvikten för stor och man kan inte ta alla boxar.

    • TheHC72 Svara
      @Ingvar Bergman:

      Om jag minns helt rätt var de sista stora fartygen som byggde på Odense Varvet helt enkelt baserat på felaktiga grunder. Marknadsavdelningen hade frågat Asien vad deras prognos för Export till Europa skulle vara. Sedan frågade man Europa vad deras Import skulle ligga på.

      Enkel matematik kan tyckas, men de slog ihop siffrorna och fick en dubbelt så stor siffra. Därav hoppet från 10,000 TEU till 17,000 TEU och sedemera E-klassen när man väl gjort fel en gång kan man lika gärna fortsätta på sin nya strategi.

      Källa till ovan: CFO på Odense Shipyard

  • Anonym Svara

    Rekordet gäller för världens största container fartyg. Tankfartygen i TI klassen samt “Pieter schelte” är större fartyg.

    • Avatar för Christopher Kullenberg Rothvall
      @Anonym:

      Pieter Schelte är inte färdig ännu och av fartygen i TI-klassen är bara ett kvar i trafik, TI Europe. Och visst är de större mätt i GT och DWT, men Maerskarna är längre.

På Emsüberführung med tusentals andra

Tusentals människor utmed flodens stränder. Majoriteten med någon typ av kamera i handen. En del kör med mobilen, andra fotar med surfplattor. Ytterligare en stor mängd har tagit chansen att lufta hela sin fotoutrustning, från stativ till dubbla kamerahus med vidvinkel och teleobjektiv. Det till en allt mer tilltagande lukt av nymålad färg i kombination med avgaserna från fartygsmotorer. 

Quantum of the Seas

Scenen är hämtad från den drygt 35 000 invånare stora staden Papenburg i nordvästra Tyskland under måndagseftermiddagen den 22 september. Det var dagen då det största kryssningsfartyget som någonsin byggts i Tyskland lämnade varvet Meyer Werft för sin första resa mot det öppna havet. Det hela handlar om Quantum of the Seas, det första av tre fartyg i den senaste fartygsklassen som Royal Caribbean International tagit fram.

Quantum of the Seas

Hon är inte störst i flottan, men marknadsförs ändå kort och gott med ett WOW. Och det kan man nog hålla med om. Bara några av alla grejer ombord är en skydivingsimulator, en utsiktskorg som tar passagerarna nästa hundra meter upp över vattenytan, radiostyrda bilar, virtuella balkonger i insideshytterna och så en smått revolutionerande bandbredd. Enligt rederiet har Quantum of the Seas mer uppkopplingskapacitet för passagerarna än alla kryssningsfartyg i världen tillsammans. En uppkopplad semester med andra ord, kanske istället för en avkopplad.

Quantum of the Seas

Quantum of the Seas skulle egentligen ha lämnat varvet i Papenburg redan under söndagsmorgonen. Men kraftiga vindbyar och problem med vattenflödet i floden gjorde att Emsüberführung, som processen kallas på tyska när ett nybyggt fartyg lämnar varvet för att dras ut baklänges till Nordsjön, blev framskjuten. Men trots osäkerheten gällande tiden lyckades tyskarna mobilisera ordentligt när det sedan blev dags under måndagseftermiddagen. Tusentals människor följde dramat när fartyget drogs ut genom den lilla slussen vid varvet där fartyget bara hade knappt 1,5 meter tillgodo på båda sidorna.

Publiktrycket gjorde att polisen fick dirigera förbi trafiken för att stoppa de värsta parkeringssyndarna. Längs flera kilometer av landsvägen hade rödvita avspärrningsband satts upp för att undvika spontanparkering. Därför fick undertecknad gå i tre kilometer för att komma fram till varvsområdet. De med lite mer überführungsrutin hade självklart satsat på att fixa en cykel. På båda sidor utmed stora delar av den drygt fem mil långa flodsträckan går nämligen perfekta gång- och cykelbanor. Vägen kallas dessutom för kreuzfahrtweg där det på flera ställen finns ett 30-tal stålskyltar med information om kryssningsfartyg som byggts vid varvet i Papenburg. 

Quantum of the Seas

Och varken cykla eller att gå är något större problem om man vill följa ett fartyg som lämnar Papenburg. Quantum of the Seas gjorde resan backandes i omkring en knops fart. Många promenerade med fartyget på det gräsbeklädda översvämningsskyddet under de första kilometrarna från Papenburg. Besättning och varvsarbetare vinkade glatt tillbaka till tonerna av Time to say goodbye och till tyska folksånger.

Inte ens mörkret hade någon inverkan på tyskarnas entusiasm för fartyget. I den lilla staden Weener där en järnvägsbro fick lyftas bort inför passagen, hade folk stått i flera timmar och väntat på fartyget. Därför var glädjen snudd på euforisk när ljuset syntes för första gången.

När fartyget skulle passera vägbron i Leer var klockan närmare 01.00 på natten. Trots det slöt gott om publik upp även här, somliga med ficklampor i händerna för att se i mörkret, andra med korv med sig från en närliggande korvvagn.

Quantum of the Seas

När solen sedan gick upp vid 07 på morgonen var vardagen tillbaka igen. Få gjorde någon större ansats att titta på fartyget. En familj slöt upp när det gled förbi den 169 invånare stora byn Hatzum.

Förseningen från söndagen gjorde att hela överföringen hamnade i osynk med Ems vattennivåer. När fartyget kom fram till slussen vid Emssperrwerk under morgonen tog resan stopp under ett par timmar eftersom det behövdes högvatten för att klara passagen. Fartyget kom igenom efter lunch och kom sedan fram till Eemshaven före solnedgången.

Quantum of the Seas

Efter ett par dagar vid kaj i Eemshaven väntar sea trials innan det sedan är tid för Quantum of the Seas att göra sin jungfruresa över Atlanten med start från Southampton den 2 november.

Tyskarna utmed Ems får vänta till i vår på nästa chans att följa en überführung. Då blir det systerfartygets tur, Anthem of the Seas. Till hösten 2015 är det sedan dags för Norwegian Escape.

Fler bilder från Emsüberführungen av Quantum of the Seas finns på Sjöfartsbloggens Facebooksida.

QM2 åter till Göteborg

QUEEN MARY 2

Den 16 augusti 2012 var dagen då havets drottning, Queen Mary 2, för första gången kom till Göteborgs hamn. Och nu är det klart att hon återkommer. Klockan 06.30 den 16 september är dagen då öbor, Göteborgare och turister kommer att kunna se ett av världens vackraste och häftigaste fartyg på ingång mot Skandiahamnen i Göteborg. Anlöpet är ett av totalt två stopp under en fem nätter lång kryssning som utgår från Hamburg. Den andra hamnen är Oslo.

Under de senaste åren har alla de tre fartyg som nu seglar för Cunard varit på besök i Göteborg, alltså Queen Elizabeth som var här under julen 2013, Queen Victoria som varit här både under julen 2012 och sommaren 2009 och så Queen Mary 2. Dessutom har den gamla och otroligt vackra Queen Elizabeth II varit i Göteborg, närmare bestämt under sommaren 2005. Jag sprang på några bilder från hennes avgång här, fångat från ångaren Bohuslän.

För den som vill se fler bilder från Queen Mary 2:s besök i Göteborg rekommenderas ett besök på mitt Flickr-konto. Där finns just nu närmare 3 000 bilder på 321 olika fartyg.

Den som tycker att jag är för dålig på att uppdatera Sjöfartsbloggen gör klokt att gilla bloggens sida på Facebook. Där lägger jag upp ständigt upp dagsfärska fartygsbilder, länkar till spännande sjöfartsnyheter och annat jag springer på.

  • Morten Olsson Svara

    Helt fantastiskt! Med mina 20 år ombord på kryssningsfartyg runt om i världen är detta jättekul. Detta talar för att återigen är Göteborg ett mycket trevligt kryssningsstopp för dom stora internationella rederierna.

Den perfekta reklamkuppen

Det är onsdag i Skandiahamnen i Göteborg. En helt vanlig dag i Nordens största hamn med fartyg som lossas och lastas och lastbilar som kör ut och in i det hårt övervakade hamnområdet. Men tidigt på morgonen händer något. Lastbilarna byts mot bussar som sätter kurs mot kaj 643. Massor av bussar. Det handlar om 330 meter långa och 19 däck höga Royal Princess som ska lossa sin last på över 3 500 passagerare. Av dem valde närmare 2 500 att ta sig i land.

Royal Princess

Dagen är den 14 maj och det är fartygets första anlöp i Göteborg. Någonsin. För att uppmärksamma detta har Göteborgs hamn och rederiet Princess Cruises tillsammans bjudit in till en pressvisning. Och intresset är stort. En hel buss med journalister och fotografer från TV och tidningar med både lokal och nationell spridning har samlats utanför vakten för en förmiddag ombord. På programmet står lunch, en rundvandring och en plakettceremoni med fartygets kapten Dino Sagani.

Royal Princess

Efter en långdragen ombordstigningsprocedur samlas sällskapet på däck 14 för att gå igenom hyttkorridorerna och in på bryggan. Kapten Dino Sagani tar emot bland skärmar, paneler och spakar. Stolt visar han upp den senaste maritima teknologin som ska garantera högsta möjliga säkerhet.
– Våra system här är så moderna att samma typ av olycka som drabbade Costa Concordia inte skulle kunna hända oss, säger han.
Journalisterna antecknar och fotograferna förevigar. Efter några minuters presentation är det dags för Göteborgs hamnkapten Jörgen Wallroth och kommunfullmäktiges ordförande Lena Malm att stega fram till kaptenen för att överlämna gåvor från hamnen och staden. Plaketter lämnades och ficks tillbaka. Kamerorna smattrade och fotograferna trängdes om att få de där centimeterna som behövs för att få en bra bild, nästan ungefär som på vilken presskonferens som helst. Vyn var dock en aning annorlunda.

Royal Princess

Efter ceremonin bjöds sällskapet på en rundvandring ombord för en demonstration av alla faciliteter, från bioanläggningen Movies Under the Stars ute på däck 18 till Princess Live, fartygets egen TV-studio på däck 7, samt den berömda Seawalken, en böjd gång på däck 16 som sträcker sig ut över fartygssidan på en höjd av närmare 40 meter över havet. Journalisterna på plats både rosar och risar fartygets bekvämligheter. För stort. Bara för människor med dålig smak. Och tänk vad läskigt om det skulle hända något var några av kommentarerna man kunde snappa upp. Visningen avslutades med en trerätters lunch för de som hade tid att stanna. Och de gjorde majoriteten.

Royal Princess

Men det finns inga gratisluncher, som nationalekonomen skulle säga. Rederiets och hamnens insats för att marknadsföra dels Göteborg som kryssningsdestination, samt Royal Princess som mål för semestern fick bästa tänkbara genomslag. Göteborgs-Posten liverapporterade med bilder, gjorde webb-TV och skrev artiklar. Likaså gjorde GT, Dagens Industri, TV4 och kanske mest naturligt Sjöfartstidningen. Men public servicemedierna Sveriges Radio och SVT:s Västnytt lyste med sin frånvaro. En kik genom alla de artiklar som skrevs och de TV-inslag som gjordes under den dagen bekräftar bilden av en braksuccé för hamnen och rederiet. I några fall frågade reportern dessutom rakt ut vad en resa kostar. Närmare en gratisannons än så är svårt att komma. Inte i en enda av de artiklar som jag läst förekommer ett uns av försök till kritisk ansats. Det hade varit så lätt att fråga något om fartygets miljöpåverkan, arbetsförhållandena eller säkerheten. Och om förutsättningarna i hamnen för att locka ännu fler fartyg i framtiden. Men ingen anstränger sig. Istället får rederiet exakt den reklam de önskar. Kanske kan man spekulera i om det möjligen finns en förklaring till varför public servicemedierna valde att utebli från denna dag.

Royal Princess

  • Mats Isaksson Svara

    En kritisk fråga om föranledde väl svaret att “en sådan olycka som drabbade Costa Concordia aldrig skulle kunna hända”.
    Antagligen skulle kommentarer om miljöpåverkan mm. också vara väldigt positiva.
    Fartyget uppfyller uppenbarligen krav, krav som förvisso inte täckts för tokigheter som orsakat olyckan med Costa Concordia.
    Om säkerhet skulle de bara visa upp ett träningsschema.
    Om miljöpåverkan skulle befälhavaren säga att de kör på lågsvavligt.
    Om arbetsvillkor skulle befälhavaren säga att de har ett avtal, och gör tusentals utfattiga lyckliga med jobb så att de kan försörja sina familjer.
    Det är fördelen med tillsyn och krav.
    Kvarstår förstås om myndigheterna utför sina uppgifter på ett kompetent sätt.

  • Anonym Svara

    – “Våra system här är så moderna att samma typ av olycka som drabbade Costa Concordia inte skulle kunna hända oss, säger han”
    Hmm! Vilka tekniska system syftar denna befälhavare på det kan man fråga sig! Men det frågade troligen ingen av åhörarna :-)

Ön som aldrig mer blir sig lik

Det har snart gått två och ett halvt år sedan den där kvällen då Costa Concordia smekte en av klipporna utanför ön Giglio. Några timmar senare kantrade hon precis utanför hamninloppet och katastrofen som krävde ett 30-tal dödsoffer var ett faktum. Sedan dess har hon legat där, Costa Cruises forna flaggskepp. Mestadels av tiden på sidan, men under det senaste på rätt köl även om det är med några graders slagsida och med vatten upp till bryggan i stort sett.

Costa Concordia

Sedan den där januarikvällen 2012 har den lilla ön med omkring 1 700 bofasta invånare blivit känd över hela världen. Nyhetsrapporteringen från både olyckan, bärgningsarbetet och fartygets vidare öde har skapat ett enormt intresse för att åka till den redan så turismberoende paradisön. Initialt efter katastrofen var öns befolkning och företagare oroade för att turismen skulle störtdyka, men det blev tvärt om. Dock är det en annan form av turism nu. Hotellgästerna och campingturisterna har svikit medan dagsresenärerna ökat markant. Och självklart är det Costa Concordia som dragit.

För en dryg månad sedan tog jag själv färjan från Porto Santo Stefano på fastlandet över till Giglio för att titta på vraket. Det var verkligen en märklig syn att se henne ligga där mitt i det turkosblåa vattnet framför den underbart vackra och pittoreska staden. Särskilt eftersom jag kom från Civitavecchia och en kryssning med systerfartyget, Costa Serena. Trots att jag besökte ön en vardag i lågsäsong var det fullt med folk på restaurangernas uteserveringar utmed strandgatan Via Thaon de Revel. Dock inte turister, utan arbetare från amerikanska Titan Salvage, det bolag som har uppdraget att bärga Concordia. I turistshopparna försökte affärsinnehavarna envist sälja souvenirer från ön, prylar helt utan någon som helst koppling till Concordia. Nästan som en sorts förnekelse över den verklighet som de själva ser från dörröppningen varje dag.

Costa Concordia

När jag såg Concordia var bryggvingarna avkapade för att ge plats åt de förliga kassuner som ska bidra till att lyfta upp henne från bottenfundamentet. Och nu är det inte långt kvar innan det ska ske. Det senaste beskedet är att vraket ska bogseras bort den 20 juli 2014, självklart beroende på väder och vind. Destinationen är däremot inte känd. Det står antingen mellan Piombino som ligger sju landmil norr om Giglio, eller Genoa som ligger 27 mil norrut. Den 12 juni ska beskedet presenteras och debatten för och emot de olika alternativen är glödhet i Italien just nu. Arbetstillfällen, miljöpåverkan och säkerhet är några saker som stöts och blöts.

Det som dock oroar lokalbefolkningen mer än vart vraket ska ta vägen är vad som kommer att hända på ön efter att Concordia försvunnit. Efter det att tv-kamerorna och katastrofturisterna lämnat ön. Den stora frågan är om de gamla övernattande turisterna kommer att återvända nu när ön gjort sig ett namn internationellt, eller om ön sjunker till botten i en slags turismdvala. Oavsett vilket kommer Giglio aldrig att åter bli den ö som det en gång var.

Costa Concordia

Costa Concordia

Fler bilder på Costa Concordia både före och efter katastrofen finns på mitt Flickr-konto.

  • Anders Björkman Svara

    Innan Concordiavraket bogseras bort skall det först lyftas (en centimeter) fràn botten och sedan flytas upp 12 meter och detta skall ske mha flyttankar svetsade pà babordssidan och fastkedjade pà styrbordssidan som skall fyllas med komprimerad luft. Naturligtvis kan man inte lyfta ett skadat vrak en centimeter fràn botten, mha flyttankar och komprimerad luft. Vraket är svàrt skadat där det vilar mot skarpa klippor för- och akterut. 90% av vraket vilar mot ingenting, dvs man kan dyka under det förut, midskepps och akterut. Och när vraket lyfts en centimeter fràn klipporna, bryts det troligtvis i tre delar. Eller det sker kanske när vraket flyter med 18 meters djupgàende. Eller när det bogseras bort och vàgkrafter knäcker vraket? Jag beskriver eländet pà http://heiwaco.com/news8.htm . Lika bra att vraket ligger där det ligger. Costa Concordia var ju substandard, icke sjövärdig och livsfarlig när hon flöt.

  • Anonym Svara

    Ett minnesmärke kanske vore på plats. “Här grundstötte Gud Fader den Allsmäktige…”

Minska svineriet med lika regler

Galaxy

Party weekend, från 48 kronor. Billigare än entrén på vilken nattklubb som helst i Stockholm. Dessutom är både hemresa och säng inkluderat. Det handlar om partykryssningarna ombord på Östersjöns färjor, resor som i veckan blivit föremål för debatt efter Kalla Faktas reportage. Fylla, slagsmål och även en och annan våldtäkt är vardag ombord på helgavgångarna. Och det gäller samtliga rederier, Tallink Silja, Viking Line och Birka Cruises. Dock är vissa båtar lugnare än andra. Åldern på passagerarna kan definitivt vara en förklaring.

Faktum är att ett av rederierna vänder sig till lite yngre resenärer jämfört med de andra. Det är Tallink Silja som har 18 år som gräns för att få åka på en kryssning till Åbo. Viking Line har 21 år och Birka 23 år på sina Ålandskryssningar. Birka skriver dessutom i sina regler att ungdomar mellan 18-22 år ska ha en förälders sällskap för att få resa, för barn 0-17 år räcker det med målsman.

Frågan om ansvarstagandet i att låta alkoholdebuternade 18-åringar få åka på kryssning under ett dygn kan ställs i många led. Ett är definitivt rederiet. Att låta 18-åringar få supa sig fulla ombord utan att ens behöva konfronteras av sina föräldrar är mer hänsyn till ett vinstintresse än ett socialt ansvarstagande. Det enda rimliga är att rederierna inför samma åldersgränser.

  • Egon Svensson Svara

    Kalla Faktas repotage kunde ha skrivits for 40-50 ar sedan.
    Inget har forandrats pa det sa kallde fyllebatarna.

  • Thomas Svara

    Blev nedslagen och fick näsbenet avsparkat av några kraftigt berusade svenska snorungar i övre tonåren mitt framför ögonen på min 5-åriga dotter strax innan ankomst till Åbo.
    Ingen höjdarstart på Finlandssemestern med sjukhusbesök och polisförhör.
    Enda jag hade gjort var att säga åt dem att sluta pissa i en korridor.
    Nästa gång tar jag nog flyget, betydligt säkrare.

    • Civilkurage Svara
      @Thomas:

      Bra att du sa till, viktigt med civilkurage! (y)

    • Suck Svara
      @Civilkurage:

      Tråkigt bara att det är så sällsynt med “civilkurage” i Sverige. Det var säkert många fega svenskar som bara stod och tittade på när han blev nedsparkad…

  • Anonym Svara

    Bra där och den får gärna vara 23 på helgerna och 20 i veckorna /T

Äntligen, säsongen är igång!

AIDA CARA

Omställningen från normaltid är gjord, nya blommor ploppar upp hela tiden och solen har värmt upp oss en aning under den senaste tiden, i alla fall här i Göteborg. Och i dag, söndag den 6 april, kan vi lägga till ytterligare ett säkert vårtecken även om vädret inte var det bästa: det första kryssningsfartyget har anlöpt en svensk hamn. Det handlar om tyska AIDA CARA som var först ut av totalt 73 anlöp i Göteborg.

AIDA CARA

73 anlöp. Det är nytt rekord det. För första gången någonsin har staden lyckats locka till sig över 100 000 kryssningsturister till hamnen, en smått otrolig siffra. Det totala antalet beräknas bli runt 120 000, människor som kommer att sätta sprätt på 80 miljoner kronor.

Totalt kommer AIDA CARA att göra 21 anlöp i Göteborg under säsongen. Det är också hon som avslutar kryssningsåret den 16 oktober. De näst flitigaste besökarna i år blir FUNCHAL och MSC ORCHESTRA med nio besök var, därefter kommer nybyggda ROYAL PRINCESS som med sina 330 meter och 3 600 pax blir det största fartyget i Göteborg i år. Här finns hela anlöpslistan för 2014.

 

AIDA CARA

De 21 fartygen som gästar Göteborg

AIDA CARA, 21 anlöp

FUNCHAL, 9 anlöp

MSC ORCHESTRA, 9 anlöp

ROYAL PRINCESS, 6 anlöp

AIDA BELLA, 5 anlöp

EURODAM, 3 anlöp

ASTOR, 2 anlöp

DELPHIN, 2 anlöp

EMERALD PRINCESS, 2 anlöp

SAGA SAPPHIRE, 2 anlöp

AIDA MAR, 1 anlöp

AZORES, 1 anlöp

DEUTSCHLAND, 1 anlöp

EUROPA, 1 anlöp

EUROPA 2, 1 anlöp

HORIZON, 1 anlöp

MEIN SCHIFF II, 1 anlöp

MINERVA, 1 anlöp

NAUTICA, 1 anlöp

QUEST FOR ADVENTURE, 1 anlöp

SEA EXPLORER, 1 anlöp

Vilket sjöfartsår det blev

Så kom det då till ända, år 2013. För en del blev drömmar förverkligade, för andra gick de i kras. Sett med sjöfartsögon så har det varit ett otroligt händelserikt år, både med roliga saker och lite tråkigare. Vi minns exempelvis Emma Maersks haveri i Suezkanalen och kryssningsfartyget Carnival Triumph som drev runt med passagerare i den Mexikanska golfen, båda under februari månad. Roligare, eller i alla fall mer spännande var kanske den smått otroliga Parbucklingprocssen av Costa Concordia som fångade en hel värld.

Man kan sammanfatta året på en massa olika sätt. Jag tänkte plocka fram några spännande händelser som jag varit med om och som lite på olika sätt varit betydelsefulla för sjöfarten. 

 

Årets innovation

Viking Grace

Solklart. Viking Grace. Vilket fantastiskt fartyg, både rent tekniskt, designmässigt och sett till ombordkonceptet. Ring ut den gamla sunkiga Färjan-stämpeln, ring istället in kryssning med stort K genom trendiga lampor, coola sittmöbler och superskön panoramautsikt från både restaurang och spa. Given likeraket såväl bland fartygsnördar, pendlare och söderhipsters. Och Viking Line är nog nöjda, under årets högsäsong ökade NG LI passagerarvolymerna på Åbolinjen med 41 000 resenärer – trots att linjen minskade totalt.

 

Årets breakout

Norwegian Breakaway

Under april var det många sjöfartsintresserade européer som tog sig till Rotterdam för att kortkryssa med sprillans nya Norwegian Breakaway, inklusive undertecknad. Och vilket fantastsikt fartyg, igen! Sällan har man känt sig så stressad för att under mindre än ett dygn försöka uppleva 18 däck, 28 restauranger, barer, shower, pooler… Fartyget andades New York, vilket inte är så konstigt eftersom det utgår därifrån. Och rederiet NCL menar att bygget blev den succé man förväntade. Till och med så bra att de nu fått ärkerivalen Carnival att sluta med sina vinterkryssningar från NYC med Carnival Splendor efter nästa år.

 

Årets rekordpremiär

Aida Stella

En i övrigt ganska blek kryssningssäsong i Göteborg fick en rekordtidig start redan i mitten av mars genom sprillans nybyggda AIDAstella. Ett oväder gjorde att fartyget fick lägga om rutten på självaste jungfruturen. Köpenhamn blev Göteborg istället.

– Det är snabba puckar som gäller, men efter förra årets lotsstrejk i Oslo, då sju anlöp styrdes om till Göteborgs hamn med kort varsel, har vi en viss vana inne, konstaterade Jill Söderwall, kryssningsansvarig på hamnen.

 

Årets öde…

Stena Voyager

…drabbade Stena Voyager som under närmast smärtsamt låg hastighet drogs igenom Öresund under våren för att återvinnas på Oresund Drydocks i Landskrona. Det hela blev en brutal påminnelse om Stenas misslyckade satsning på rekordstora och bränsletörstiga snabbfärjor i Englandstrafiken. Istället blev det en chans för systerbolaget Stena Recycling att visa branschfolk och makthavare att det visst går att skrota fartyg miljövänligt och utan slavarbetare till hjälp.

 

Årets trotjänare

Sigyn

Men en skål satt Sigyn vid Lokes sida för att fånga upp det gift som droppade från en orm ovanför hans huvud. Själv satt han slagen i bojor, dömd för ett brutalt brott. Enda gången Loke behövde lida var då Sigyn behövde lämna honom för att tömma skålen. Då vred han sig så kraftigt av smärta att han framkallade jordskalv. Bättre namn på ett fartyg för uttjänat kärnbränsle än Sigyn, hämtat från den nordiska mytologin, finns knappt. Nu är hon själv uttjänad efter över 30 års tjänstgöring. I väntan på sitt nya öde ligger hon för det mesta förtöjd vid Donsö. Hennes efterträdare heter Sigrid, dock utan någon känd mytologisk referens.

 

Årets style makeover

Stena Jutlandica

Tänk vad några små detaljer kan förändra ett helt fartygs utseende. Under året fick Stena Jutlandica en helt ny look genom att den så gräsliga orangea färgen ovanför bryggan istället blev vit.  Stort lyft, hatten av för det!

 

Årets jumbo

City of Rotterdam

Två gånger under året har Göteborg fått besök av ett av de mest futuristiska fartyg som seglar på haven just nu. Det handlar om City of Rotterdam som med sina runda former mer påminner om en 747:a än om ett biltransportfartyg. Hon och systern City of St. Petersburg byggdes av Kyokuyo Shipyard Corporation i Japan i samarbete med Nissan. Formen sägs minska vindmotståndet med 50 procent, vilket leder till en minskad bränsleförbrukning med 800 ton per år och därmed självklart minskade kostnader. Slam dunk för slim fit!

 

Årets återseende

Funchal

Något oväntat kom den gamla trotjänaren M/S Funchal tillbaka till Göteborg i år. Ett nytt bolag fick loss henne från reparationsvarvet i Portugal och kryssningarna till Skottland och Norge från Göteborg kunde återigen genomföras till mångas förtjusning. Trodde man. Vid en liten rundtur ombord i slutet av augusti fann Transportstyrelsen så pass många allvarliga brister att fartyget blev liggande i Frihamnen under en hel vecka. Tacksam spaltfyllare för pressen. Men när det väl blev dags för den första resan var många av resenärerna allt annat än nöjda. Med orden ”olust, vantrivsel och längtan att komma helskinnad hem” beskrev en resenär sina upplevelser ombord. Och sagan om Funchal fortsätter under sommaren 2014 med nio nya anlöp.

 

Årets tapp

Brilliance of the Seas

Inför kryssningssäsongen 2009 slog Göteborgs hamn stort på den stolta trumman med nyheten att världens näst största kryssningsrederi, Royal Caribbean, skulle komma till Göteborg för första gången. Jewel of the Seas fick äran att göra premiären. Och hon blev en trogen gäst fram till i år då Brilliance of the Seas tog över rutten från Harwich till Skandinavien och Ryssland. Men inför nästa år är även det slut. Från början anmälde RCCL ett tiotal anlöp inför säsongen 2014, samt även ett par under 2015, men tvärt har man nu ändrat sig och bytt ut Göteborg mot Visby. Trist för en annars så framgångsrik satsning på kryssningsturismen. PS! Om någon från RCCL läser detta så är det nog klokt att även byta ut bilden från Smögen på er webb där kryssningarna marknadsförs. Varken Stockholm, Visby eller Köpenhamn har något eget Smögen, passagerarna kan bli besvikna!

 

Årets PR

Majestic Maersk

Under året har danska Maersk fått en hel värld att älska deras blåa båtar som agerar som världens pulsådrar. Nå ja, i alla fall som några av dess blodkroppar. I vilket fall så blev satsningen på att marknadsföra Triple-E class som världens största fartyg en megasuccé. Discovery Channel kom fort som ögat med dreglande tunga, likaså den kvarts miljon människor som spatserade utmed Langelinie i Köpenhamn för att titta på det andra fartyget i serien, Majestic Maersk, som låg där under en hel vecka. 50 000 av dem var lyckliga som barn när de fick gå en snitslad bana ombord. Och i Göteborg blev folk rosenrasande när de inte fick biljetter till Sjöfartsmuseets båtturer ut till Skandiahamnen på grund av full beläggning. Så snacka aldrig igen om att sjöfartsintresset ligger i botten, rätt PR kan göra även sjöfarten sexig.

 

Och så några fotoinspirerade utmärkelser

 

Årets halleluja photo moment

Oxdjupet

Den 27 augusti. Kvällsljus. Oxdjuret i Stockholms skärgård. Och en fartygsparad utan dess like. Först Galaxy, sedan MSC Poesia, Amorella, Mariella, Silja Symphony, Isabelle, Costa Fortuna, Victoria, Costa Pacifica, Queen Elizabeth, Cinderella, Birka Stockholm och avslutligen Seabourn Pride. Tretton passagerarfartyg, jag skulle nog våga påstå att det är nytt pers under en och samma dag. Men det var ändå inte det som gjorde dagen till en sådan formidabel succé. Det var den så eminenta fotoplatsen vid Oxdjupet. Lite tur gjorde att jag kom upp i toppen på Fredriksborgs fästning på Värmdösidan. Oslagbar utsikt över Stockholms vackra skärgård.

 

Årets hamn

Queen Elizabeth

Ger en stor tumme upp till tyska Warnemünde utanför Rostock, både för att i stort sett hela hamnkanalen är tillgänglig för fartygsspejande, men även för det stora intresse för kryssningsfartyg som finns bland lokalbefolkningen. Vid besök av Cunards vackra fartyg och hemmarederiet Aidas pussande båtar flockades folk längs strandpromenaden för att se avgångarna.

 

Årets spegling

Queen Elizabeth

Återigen Stockholms skärgård, här den 27 augusti då vattnet bjöd på en spegelblank yta när Queen Elizabeth passerade. En av årets absolut bästa bilder.

 

Årets bästa bild…

Pont Aven

… Är dock en helt annan. Bilden här på Brittany Ferries läckra kryssningsfärja Pont Aven är tagen från Spinnaker Tower i Portsmouths hamn. Familjen i förgrunden ger bilden ett helt annat liv jämfört med om det bara varit en bild på fartyget. Därmed slår jag ett slag för att hitta många nya, udda och roliga vinklar på fartyg under 2014!

Stenabjässe besökte Göteborg

Stena Supreme

Under tisdagen den 5 november lämnade ett imponerande bygge Torshamnen i Göteborg. Stena Supreme, som med sina 274 meter och en dödvikt på 158 700 dwt är ett av de största Stenaflaggade fartygen som besökt Göteborg under de senaste åren, kanske rentav någonsin. Det har säkert andra betydligt mer historiskt bevandrade båtologer bättre koll på.

Suezmaxfartyget Stena Supreme byggdes av det Sydkoreanska varvet Samsung Heavy Industries och levererades till Concordia Maritime i juni 2012. Fartyget är ett av sju i en hel serie som alla projekterats av Stena Bulk. Sist i serien var Stena Sunrise som döptes i januari i år, ett fartyg som för övrigt var med och skapade rubriker i somras genom ett hjältedåd på Karibiska havet. Fartyget räddade 16 nödställda fiskare som suttit i en räddningsflotte i fyra dygn sedan deras fiskebåt sjunkit.

 Stena Supreme

De andra fem fartygen i serien är Stena Superior, Stena Suède, Montesperanza, MonteStena och AST Sunshine. Finessen med fartygsserien handlar om besparing av både miljö och pengar. Den tekniska utrustningen och fartygets design gör att bränsleförbrukningen kan reduceras med runt tio till femton procent jämfört med standardtonnaget.

Orsaken till att det står Stena Sonangol på skrovet beror på ett joint venture-samarbete sedan 2005 mellan Stena Bulk och det statsägda angolanska olje- och gasföretaget Sonangol. Här finns en rätt intressant film om serien på Youtube.

Stena Supreme

 

Planen som sprack

När Allure of the Seas lämnade Åbo kantades stränderna av tusentals intresserade.

Den 29 oktober har det gått exakt tre år sedan världens största kryssningsfartyg, Allure of the Seas, lämnade varvet i Åbo. Två veckor senare förenades hon med lillasystern Oasis of the Seas i hemmahamnen Fort Lauderdale, USA. Lillasystern, ja. Det skiljer faktiskt fem centimeter mellan de båda superskeppen.

Redan lång tid i förväg hade jag och en god vän planerat exakt hur avgången från Åbo skulle förevigas. Vi hyrde bil i Stockholm, en liten rackare som vi sedan tog med på färjan över till Åbo. När vi körde av M/S Galaxy i ottan satte vi GPS:en på Ruissalo Camping, en tripp på knappa kvarten. Eftersom det var en tidig oktobermorgon var det fortfarande kolsvart ute. Och kallt. Och dessutom småregnigt.

Trots det mötte vi massor av människor på de såphala klipporna. Alla med kameror, redo att föreviga 225 282 bruttoton finländsk ingenjörskonst. En del försökte hoppa runt lite för att hålla värmen, andra satt på klipporna under paraplyer med kaffetermosar i högsta hugg. En ganska klok åtgärd, för väntan blev lång. Väldigt lång. Väder och vind gjorde att den planerade avgången vid sextiden sköts fram.

Först efter 2,5 timmar kom hon glidande. Kamerorna blixtrade, människor ropade och vinkade och Allure tutade. Både pulsen och adrenalinet steg mot oanade höjder under det fåtalet minuter som det tog för henne att passera. Men jag skulle ljuga om jag påstod att bilderna blev speciellt bra.

När Allure passerat satte vi fart med hyrbilen mot nästa fotoställe ute på ön Korpo, något mer än två timmars bilfärd bort. Tidsplanen var något tajt, men vi skulle hinna. Trodde vi. Köer på vägen ut från Ruissalo, vägarbete på en bro och en missad vägfärja gjorde att vår välplanerade mission sprack. Precis. Och det grämer mig något fruktansvärt än i dag. Detta var ett tillfälle som aldrig någonsin kommer tillbaka. Extra bittert känns det eftersom det gråa och tråkiga vädret var som bortblåst längre ut i skärgården. Solen dansade i vågorna och himlen var sådär superblå. Och ja, andra fotografer hade varit smarta nog att ställa sig därute direkt.

Om ytterligare tre år kan även Allure of the Seas titulera sig lillasyster. Då är den tredje systern i Oasis-klassen färdig. Det ännu namnlösa fartyget kommer att bli 2,15 meter längre (totalt 362,15 meter) och ta ytterligare 42 passagerare (totalt 6 360 pax). Fartyget byggs dock inte i Åbo, utan av STX France i Saint Nazaire. Och ja, jag har redan börjat spana på kartorna efter lämpliga fotoplatser…