Vi når rekordmånga – hur kan vi bli bättre? 

Eget beröm luktar illa, heter det som bekant. Ändå kan vi på Sjöfartstidningen inte låta bli att skryta lite om att vår nyhetssajt i förra veckan faktiskt blev läst av rekordmånga läsare. Mellan den 25 september och 2 oktober hade sjofartstidningen.se över 17.000 unika besökare och genererade totalt nästan 48.000 sidvisningar – vilket alltså är fler än någonsin.

Inte nog med det. Fler än någonsin gillar oss på Facebook, där vi nu snart är uppe i 5.000 ”gillare” – vilket förstås också det är väldigt glädjande.

Så frågan är nu: hur kan vi göra en ännu bättre nyhetssajt? Vad vill ni sajtläsare att vi skriver mer eller mindre om? Vad vill ni hylla, vad vill ni klaga på?

Kanske har ni som bara (eller också) läser den månatliga Sjöfartstidningen några synpunkter på papperstidningen? Hur kan den förbättras, eller är den bra som den är?

Ordet är fritt – skriv och kommentera! Som vanligt gäller att vi läser och modererar samtliga inlägg innan de publiceras (och att vi endast gör detta kontorstid). 

Kommentarer

  • Erik Lundborg

    Tack för en mycket intressant tidskrift. Har varit prenumerant sedan tidigt 60-tal. Vad jag saknar är de återkommande reportagen med utförlig bilddokumentation av nybyggen som fanns förr. Det gjorde det möjligt att följa utvecklingen ombord och känna lite ”atmosfär”.

    • Lars Andersson

      Hej Erik, tack för dina synpunkter – kul att ha så trogna prenumeranter!
      Vi tar till oss dina åsikter till vårt kommande utvecklingsarbete av tidningen. Under tiden hoppas vi att du uppskattar när vi breder ut oss över åtminstone två uppslag när vi har något intressant nybygge att berätta om, som exempelvis Ternsund i nr 8.
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / redaktionschef

  • Bengt Larsson

    ”Maritime Danmark”, har för länge sedan blivit mitt husorgan! News o reportage VARJE dag! Dessutom bra länklistor och även sevärda Videosnuttar om aktuella händelser! Det kan inte bli bättre, på den sajten!! Något i den stilen, vore tacksamt…med fokus utifrån svenska news, som utgångspunkt..! Lycka till!!

    • Lars Andersson

      Hej Bengt, tack för din kommentar!
      Frågan om vi ska ta in fler korta notiser från övriga världen är något vi just håller på och diskuterar. Vi tar till oss dina synpunkter och återkommer i ärendet!
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / redaktionschef

  • Anonymous

    Ta fram ett alternativ till Tradewinds. Den tidningen är så snordyr att ingen vanlig människa kan ta del av deras nyheter och information. Tradewinds verkar vara låst till företag endast också.

  • Fredrik Ahlman

    Det är sant det är dumt att skryta. Det står utom allt tvivel att intresset för sjöfart växer, svensk sjöfart i synnerhet. Detta är förstås starkt tillfredsställande. Jag vill inte komma med kritik utan snarare tips till en bättre produkt.
    SSTs nyhetsrapportering går på tok för långsamt i jämförelse med andra aktörer. Kanske ni kan rapportera snabbt med en blänkare för att i senare skede uppdatera nyheten med mer fyllig information. Ibland kan man uppleva att nyheten inte längre är en nyhet.
    Det känns otillfredsställande när nyheter går från kvällspress till SST istället för tvärt om. Rapportering utanför kontorstid kan vara en dellösning.
    Vidare bredda er rapportering geografiskt men behåll fokusområdet.
    Skapa ett högre läsvärde genom mer fördjupade reportage om teknikutveckling, regelutveckling och aktuell marknadsinformation för respektive segment.
    Ibland i bland annat debatter kan man få känslan av att man söker frälsa redan frälsta istället för att kommunicera utåt, till dem med ingen eller liten kontaktyta mot sjöfarten.
    I perioder med ett växande sjöfartsintresse gäller det att fånga upp nya grupper av läsare. Kanske ni skulle kunna skapa en yta på hemsidan riktade mot dessa med basic info om sjöfart och tips till vidare läsning för att lära mer.
    SST kan ju bidra att skapa opinion för sjöfart. Man kanske skulle kunna skapa en ”interaktiv karta” av typen AIS karta över världen med samtliga svenskkontrollerade fartyg för att pedagogiskt kunna visa på det viktiga transportarbete flottan utför i realtid. En modern form av den tidigare så uppskattade positionslistan som publicerades i tidningen.
    Grävande journalistik rörande aktuella frågor inom sjöfarten skulle uppskattas.
    Vidare ge alla prenumeranter av tidningen en CD-skiva vid årets slut med alla pappersnummer så kan dessa gå till pappersåtervinning medan man har informationen kvar i digital form.
    Slutligen ge mer information i nyhetsbreven än på hemsidan så att man skapar mervärde för prenumeranter.

  • Realist

    Tycker att ni skulle titta brett på varför Sverige inte lyckats behålla sin egen nyproduktion av större fartyg jämfört med våra grannländer Norge(offshore) och Finland(isbrytare, lyxfärjor). Är vårt ekonomiska klimat så annorlunda, är inte våra designutbildningar på tekniska universitet lika vässade eller har de ”fel” inriktningar?

    Jag vill också läsa fler kritiska granskningar av våra havsanknutna myndigheter och hur de använder sina anslag och inte optimerar nyttan per krona att tjäna landet Sverige, istället för den enskilda myndigheten.

    Det skulle också vara kul och enormt viktigt med fler artiklar om varför miljöaspekterna fortfarande kommer långt ner i prioritetsordning när det gäller sjöfarten, ställ rederier och myndigheter mot väggen!

    Om möjligt kanske en och annan artikel om livet ombord på olika typer av fartyg, kanske kan locka fler unga till sjöfarten.

    Tack på förhand.

  • Anonymous

    Jag tycker det behövs fler artiklar, dom behöver inte vara så stora men man behöver få upp ett bättre flöde på mängden artiklar annars känns det lätt som om tidningen står och trampar och inte kommer någonstans.

  • Ingvar Bergman

    Tidningen är utmärkt i sin nuvarande form, men man saknar fraktmarknadsanalys och -bevakning. Nu hamnar tidningen i stor utsträckning utanför befraktare och redare/mäklare. Men en sådan uppjackning skulle kräva en större redaktion och prenumerationspriset skulle troligen hamna upp emot TradeWinds eller Lloyd’s list och tappa prenumeranter. Men att utan för stora kostnader hitta till beslutsfattare och styrelserum, kan vara en grannlaga uppgift att ytterligare öka läsvärdet.

  • Jonas Evertsson

    Kritiskt granskande och tuffare attityd tror jag skulle vara något som skulle göra tidningen till en riktig tidning. Att bara vidarebefordra pressreleraser är ju ingen journalistik!
    Tex i fallet med Wiskey Trio som låg i Varberg med stora brister i kvalitet, säkerhet och levnadsförhållanden för besättningen. Ingenstans kunde vi läsa om vem som faktiskt möjligjorde detta, dvs vem var kunden? Och vad hade denna att säga till sitt försvar? Gjordes ens något försök att få en intervju? Det nämndes i så fall inte i tidningen.
    I övrigt saknas nästan helt bevakning av fraktmarknaderna som ju all sjöfart skall leva av.

  • Lars Andersson

    Hej Jonas Evertsson, Ingvar Bergman, Fredrik Ahlman och alla ni andra som kommit med feedback och förslag på hur vi kan bli bättre!
    Vi tar till oss alla era synpunkter till vårt utvecklingsarbete och ser vad vi kan gå vidare med utifrån våra befintliga resurser. Som alltid är det väldigt värdefullt och viktigt att höra vad ni läsare tycker om det vi gör, så hör gärna av er till oss direkt även i fortsättningen. Lättast är då att maila till red@sjofartstidningen.se.
    Med vänliga hälsningar
    Lars Andersson / redaktionschef

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.