• ”Att segla är nödvändigt …”

    I detta nummer fortsätter vi kring temat nya fartygsbränslen och tar upp olika synpunkter på flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG). I en nyligen släppt rapport från the International Council on Clean Transportation fokuserar...

  • Tack, alla gnällspikar

    Trött på gnäll från miljömuppar och feministfruntimmer? När miljömupparna kommer med ännu fler inlagor om hur klimatdåliga transporter är och nya rapporter handlar om mer sot från 0,5-bränslen och metanslip från LNG-drift, då kan det vara skönt att dra öronen...

  • Resor med min mamma

    I julhelgen somnade min över hundra-åriga mamma in och det väckte förstås en rad gamla minnen om allt vi upplevt tillsammans. Och på sådant hon upplevt långt innan jag ens var påtänkt. Jag har tidigare skrivit kort om...

  • Ett givande miljösamarbete

    Det talas mer om sjöfart nu än på länge. Det verkar som om politiken har fått upp ögonen för vattenvägarna som erbjuder en i prakltiken obegränsad transport-kapacitet. Sjötransporter är dessutom pålitliga. Det är ju inte alltid viktigast att en...

  • Ex-svensk i sjönöd

    Tor på den tiden det begav sig och hon var den svenska isbrytarflottans stolthet. Hon hörde till de modernaste och kraftigaste Östersjöisbrytarna tillsammans med sina systerfartyg.  Den ryska isbrytare som gav upphov till en sjöräddningsaktion utanför...

  • En katastrof utan slut

    Som så många andra minns jag i detalj var jag befann mig när jag först förstod att Estoniakatastrofen hade inträffat. Jag var 20-årig student och stod i morgonträngseln på spårvagnen på väg till skolan när jag såg krigsrubrikerna i dagstidningarna,...

  • En årsdag som ingen hade velat uppleva

    I dag är det 25 år sedan en av de värsta fredstida fartygskatastroferna i modern tid – en årsdag som påminner oss om betydelsen av att hela tiden driva säkerhetsarbetet framåt inom sjöfarten. Estonia på...

  • Som MMORPG – på riktigt!

    Sjöfartskonvojen är tillbaka. Visserligen under nytt namn (tidigare hette den Sjöfartskaravanen), men syftet är detsamma: Att få fler ungdomar att välja ett yrke inom sjöfarten. I juni och juli ska isbrytaren Atle turnera längs svenska kusten och visa upp vad...

  • Varför är det skönare att klaga?

    Ofta undrar jag varför många tycks anse att det är skönare att klaga än att låta bli? När vi lägger ut oroande nyheter på temat utflaggning, få sökande till sjöutbildningar eller liknande, då kanske det inte är så konstigt att...

  • Kan sjöfart bota flygskam?

    Inrikes sjöfart har varit på tapeten på grund av sina CO2-utsläpp som enligt en ny beräkningsmetod visat sig vara högre än med tidigare beräkningsmodeller. Det gäller emellertid inte den eldrivna pendelbåten Sjövägen i förgrunden på bilden.

  • Slites sista tvillingar

    Det sista av Rederi AB Slites nybyggen som den gotländske redaren Carl Bertil Myrsten stolt visade upp i hemmahamnen Slite var Athena, då till bruttot världens största bilfärja. Med leveransen av Kalypso bröts Rederi AB Slites...

  • Fanns Taifun på riktigt?

    Hade Evert Taube den åländska fullriggaren Grace Harwar som förebild för Taifun i ”Möte i monsunen”? Oljemålning av Håkan Sjöström. Möte i monsunen är antagligen den första visan av Evert Taube som jag någonsin hört. Jag...

  • Trotjänaren Thule

    Statsisbrytaren Thule (vykort från Föreningen Sveriges Flotta).   Vi får hoppas att det snart blir aktuellt med ett beslut om hur Sveriges nuvarande flotta av statsisbrytare ska förnyas. Speciellt fint vore det om eventuella nya isbrytare...

  • Kihlbergs fyra systrar

    När jag letade efter en bild på ett annat fartyg råkade jag se denna på roro-fartyget Kalmarsund. När jag såg den återupplivades emellertid situationen som om den vore i går. Jag var ombord på Stena Scandinavica...

  • Öresund innan bron kom

    Scania möter Ofelia. Fotograferat från Scania på resa från Limhamn till Dragör 10/8 1992. Den fasta förbindelsen över (och under) Öresund innebär en vändpunkt för den lokala passagerarsjöfarten. Med undantag för HH-leden har all trafik över...

  • Made in Karlskrona

    Vinga Star på östgående i Kielkanalen den 16 maj 1985. ”Starkt försenade men i rätt tid med tanke på de svåra isförhållandena har Vinga Polaris och Vinga Star levererats till Vingatank Rederi AB på Donsö”, rapporterade...

  • Nu ska här göras nytta!

    Att tjäna pengar är gott nog för vissa, men jag tycker att det saknar egenvärde. Jag behöver kvalitet och att känna att jag gör nytta där jag verkar. Svensk sjöfart av i dag kan med fog skryta med att hålla...

  • Vinden gör comeback inom sjöfarten?

    Efter andra världskriget var alla inom branschen säkra på att sjöfart med lastfartyg under segel aldrig skulle återuppstå. Men man ska aldrig säga aldrig. Efter andra världskriget var segelfartygens tid som lastdragare definitivt ute. Inom kryssningssjöfarten finns det några...

  • Vi behöver svenska isbrytare

    Sveriges statsisbrytare håller på att bli gamla. Förr eller senare måste någonting göras. Varför inte bygga nya i Sverige? Egentligen är de svenska statsisbrytarna redan nu gamla. Tre av våra A-isbrytare (A innebär enligt Sjöfartsverkets klassificering den...

  • Sjöfartsbollar i rullning

    I skrivande stund har det rödgröna blocket ett riksdagsmandat mer än allianspartierna. När den här tidningen går i tryck vet vi ännu inte vilka partier som lyckas bilda en regering. Socialdemokraterna gör sitt sämsta resultat på hundra år.

  • En av pionjärerna på Östersjön

    Vindile förevisades för press och resebyråfolk i Stockholm den 30 maj 1988. För 30 år sedan var katamaraner något alla talade om inom färjesjöfarten i våra vatten. Det norska varvet Westamarin i Mandal (som ingick i...

  • Dags att tänka autonomt?

    Mina tidiga minnen av sjöfart kommer från promenader i hamnen under barndomens 1960-tal. Kajerna gav ett kaotiskt intryck med järnvägsvagnar, gaffeltruckar, lastbilar, trälådor av olika storlekar, säckar, staplade trävaror och olika maskiner och fordon – alla trängdes om saligheten...

  • Om hopp och skitstövlar

    Dagen den 19 mars började med en skitstövel. På tåget till Stockholm bläddrade jag förstrött i Facebookgruppen ”Sjömansfoton från förr och nu”, som har över 16 .000 medlemmar och således innehåller mycket mer än gruppnamnet anger. En till stor del...

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.