Oskarshamnsbygge värt ett besök

bore_20150910_124214_DSC4715

Jag besökte häromdagen sjöfartsmuseet i Åbo, Forum Marinum, för att bekanta mig med utställningen om kryssningsturismen i Finland. En artikel om denna sevärda och intressanta utställning kommer för övrigt att ingå i nästa nummer av Sjöfartstidningen. Därför ska jag inte gå närmare in på den nu.

Museet ligger i hamnen, närmaste granne är stadens andra stora sevärdhet Åbo slott, där hertig Johan höll hov för över 450 år sedan och där även storebror Erik XIV satt fängslad en tid. Men det är en annan historia.

bore_20140730_190214_DSC4421

Passagerarfartyget Bore vid sin kajplats intill Forum Marinum i Åbo.

Intill Forum Marinum ligger också en utsökt samling museifartyg förtöjda. Här ligger korvetten Karjala och minfartyget Keihässalmi, fullriggaren Suomen Joutsen och barken Sigyn, byggd i Göteborg 1887. Sigyn är otvivelaktigt det värdefullaste av dessa fartyg, det sägs att hon är närapå unik i hela världen, men det finns också ett annat intressant svenskbygge som är betydligt yngre, passagerarfartyget Bore. Detta fartyg passade jag på att besöka efter utställningen.

7002_bore

Ett av mina tidigare fartygsfotografier: Bore i Åbo hamn i februari 1970.

Åborederiet Bore tog leverans av fartyget från Oskarshamns varv 1960. Hon byggdes för de samseglandes trafik mellan Åbo och Skeppsbron i Stockholm, där hon gick till och med sommaren 1976.

borea_840630

Sista året i trafik med ångmaskin. Borea på utgående från Åbo i juni 1984.

Detta kvalitetsbygge var i trafik som ångfartyg för sista gången så sent som 1984, då med namnet Borea. Trafiken mellan Åbo och Stockholm opererades av Aura Line, som gick i konkurs hösten 1984.

Till motorfartyg konverterades Bore efter att hon 1987 köptes av ett rederi i Kotka som senare ändrade namn till Kristina Cruises. Under det nya namnet Kristina Regina inledde hon kryssningstrafik 1988. Fartyget kryssade sedan till 2010 på olika håll i världen, men främst i Nordeuropa under sommarsäsongerna och resten av åren i varmare vatten som Medelhavet och kring Kanarieöarna. Kryssningarna marknadsfördes främst i Finland eftersom fartyget seglade under finländsk flagg med finländsk besättning.

Bore byggdes enligt SOLAS-regler från 1948. Trots att man redan vid planeringen av fartyget hade lagt stor vikt på brandsäkerheten – hon fick bland annat ett automatiskt brandlarmsystem som övervakades centralt i karthytten – så innehöll inredningen alltför mycket trä för att klara av SOLAS 2010. Det skulle ha blivit alltför dyrt att bygga om fartyget och i stället köpte Kristina Cruises ett annat fartyg.

kristina_regina_20100829_083803_DSC9423

Sista resan som Kristina Regina 29 augusti 2010 med destination Åbo reparationsvarv i Nådendal.

bore_20101003_130232_DSC7493

Med originalnamn och -färgsättning: Bore bogseras från Nådendal till Åbo av Alfons Håkans bogserare Fart och Hurtig den 3 oktober 2010.

Affärsmannen och åbobon Johnny Sid, som i år varit aktuell även i Göteborg tack vare planerna på att försöka rädda Kungsholm, tog initiativ till att bevara fartyget i Åbo. På hösten 2010 köptes Kristina Regina av företaget Oy S/S Borea Ab och under ett besök på Åbo reparationsvarv i Nådendal målades hon om i Bores färger och återfick sitt ursprungliga namn.

Idag fungerar Bore som flytande hotell och restaurang och delvis även museum. Ombord på Bore producerade Forum Marinum en permanent utställning om fartyget. Denna inryms i befälsutrymmena. Forum Marinums besökare får också tillträde till brygga, Hans von Rettigs redarhytt och några andra passagerarhytter.

bore_20150910_123102_DSC4671

Redarhytten som endast användes av Hans von Rettig och hans familj. Det sägs att han till och med nekade republikens president Urho Kekkonen att bo i hytten under en av presidentens resor till Sverige.

bore_20150910_122928_DSC4667

Första klass bar med en ”originell ringformad bardisk” för att citera Svensk Sjöfarts Tidnings fartygspresentation från 1960.

bore_20150910_123530_DSC4689

Befälhavarens sovhytt.

bore_20150910_123706_DSC4696

Trots senare tillkommen modern navigationsutrustning skvallrar bryggans utformning om att detta inte är ett fartyg byggt igår.

bore_20150910_124308_DSC4718

Lyxhytt.

bore_20150910_124626_DSC4726

Promenaddäck.

bore_20150910_124648_DSC4728

Den förliga skorstensattrappen. Hans von Rettig insisterade att hans passagerarfartyg skulle ha två skorstenar. 

Bore är inte enbart ett stycke finländsk sjöfartshistoria. Hon är också i allra högsta grad ett kapitel svensk varvshistoria. Redaren Hans von Rettig anlitade Oskarshamns varv för många av Bore-rederiets nybyggen. Samma varv har byggt ”olympiabåten” Bore III (en halvsyster till Birger Jarl) och flera lastångare och motordrivna ”paragraffartyg”. Nybygge 353 är ett monumentalt exempel på den höga kvaliteten på svensk skeppsbyggnadskonst på den tiden det begav sig.

Nästa gång ni är i Åbo, besök Bore och njut av upplevelsen och det fina hantverket, som fortfarande i viss utsträckning är original trots flera ombyggnader. Och de som redan besökt fartyget, gör ett besök till. Det finns en hel del intressant att utforska ombord. Till exempel den spartanska brygglayouten visar hur enorm utvecklingen har varit på 55 år.

Kommentarer

  • Krister A. Martell

    Har för mig att någon gammal Bore färja var logementsfartyg åt kanadensiska byggnadsarbetare i Alger sommaren 1983? Kan det ha varit denna dam? Vi låg där tillika med GE:s kylfartyg M/s Tersö och vi var på besök till färjan.

    • Pär-Henrik Sjöström

      Ja, det är samma fartyg.

    • En som var med 2010

      Visst Krister
      Denna Algeriska parentes var det som nästintill tog livet av Bores snygga nåtade trädäck. Däcken målades ju vita under denna session, dels för att minska värmen inombords, och som en följd blev de aldrig restaurerade, utan man fortsatte att måla däcken alltefter behov. 2010 var en tanke att ta fram de ursprungliga däcken, men det är en kostsam operation på som man tydligen fortfarande inte har råd med. Men ännu 2010 så fanns den ursprungliga lystern kvar, ifall man slipade nån millimeter. Klart är att några områden var utom räddning pga röta.

  • Rolf Eriksson

    Trevlig läsning om ”Bore”! Särskilt tack för de fina bilderna av interiörerna ombord! Det har nämnts tidigare – Kan inte Johnny Sid ta sig an ”Birger Jarl” som ligger förvisad till Stadsgården här i Stockholm och göra fartyget till ett motsvarande flytande hotell/museum öve trafiken Stockholm-Finland?

  • Nils Nordenbrink

    Museet ombord är synnerligen intressant, särskilt för besökare med anknytning till varvet i Oskarshamn. En hel del dokument, bilder och även filmer från Oskarshamn visas.

    Min farbror var utrustningsingenjör för henne på varvet så för mig var besöket i Åbo en högtidsstund.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.