Om bråkiga (?) hamnarbetare och splitvedsjäntor

Den aktuella konflikten i Göteborgs containerhamn är uppenbarligen ovanligt svårlöst, och måhända är det lätt att slentrianmässigt tänka att hamnarbetare är mer bråkiga och konfliktbenägna än andra yrkeskategorier.

Att detta inte är helt och hållet sant fick jag förklarat för mig för ett par år sedan, när jag intervjuade Jesper Hamark, ekonomihistoriker och forskare vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet. Han hade då precis blivit klar med en avhandling i det här ämnet, och berättade för mig att den historiska bilden av hamnarbetare som bråkstakar inte riktigt stämmer.

Han poängterade dock att hamnarbetare är en väldigt viktig länk i distributionskedjan och att strejker och konflikter i hamnar därför får stor uppmärksamhet – vilket ju stämmer i fallet med den nu pågående konflikten.

Här kan du läsa intervjun med Jesper Hamark, som också förklarade för mig varför hamnarbetare har mer makt än andra yrkesgrupper i samhället.

På tal om hamnar så har jag ett annat tips, som handlar om en helt annan aspekt av de svenska hamnarna. Häromdagen lyssnade jag nämligen på det förträffliga P1-programmet Släktband, som i ett av sina program berättade om de kvinnor som började arbeta i småhamnarna längs norrlandskusten kring förra sekelskiftet. Kvinnorna fick yrkesbeteckningar som knubbkärringar, splitvedsjäntor och ströjäntor – som väl gissningsvis är beteckningar som inte många längre känner till vad de betyder.

Sorgligt nog tycks många av kvinnorna ha blivit beskyllda för prostitution i hamnarna och ombord på fartygen, något som senare inte riktigt visade sig stämma.

Hursomhelst är programmet – som du hittar här – väl värt att lyssna på, och det är väl inte utan att man är rätt tacksam över att ens dotter inte längre behöver riskera att jobba som bakpiga, märkflicka eller kaffekärring.

 

Kommentarer

  • Stig Palm

    JA och beror på att det styrs av Kommunister som inte växt upp.

  • Rolf B Bertilson

    Att hamnarbetarna i Göteborg håller på som de gör för närvarande är högst beklagligt.
    Jag var stuverichef i Holmsund 1982-1988 och där fanns en gång i tiden det största antalet sk splitvedsjäntor. Jag kan inte för en minut tänka mig att dessa jäntor vid något tillfälle tog till strejkvapnet utan bara tänkte på att göra ett bra jobb när det behövdes. Det tycker jag stuvarna i Göteborg skall börja göra också.

  • bengt bönström

    Är Problemet (det till synes eviga) ett lokalt problem vid Göteborgs Hamn?
    Har LO förbundet monopol på avtal, så att HF måste följa detta?
    Den erfarenhet jag har av hamnarbetarna är enbart positiv. (Utan att ha läst Hamarks avhandling så är jag beredd att dela hans positiva syn på hamnarbetarna.)

  • Håkan Johansson

    Teckna avtal med Hamnarbetar förbundet dvs majoriteten anställda.

  • Lasse L

    Jesper verkar ju fokuserat på tidsperioden fram till andra världskriget. Hade varit intressant att veta hur det sett ut de senaste 30 åren också. Framförallt i Göteborg.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.