Day of the seafarer 2013

Snart är tisdagen den 25 juni till ända och så även Day of the seafarer, detta är tredje året i rad som dagen firas och där sjöfolket uppskattas av världssamfundent.
Årets tema “Faces of the seas” syftar till att öka medvetenheten om sjömän och deras unika och ofta förbisedda roll i
den globala ekonomin.
Tyvärr verkar intresset vara ringa i sjöfartslandet Sverige, några rederier har jag sett i det globala nätverkandet där uppskattning givets sjöfolket och dess roll, men i övrigt intet.

Jag passar i alla fall på att tacka alla de skeppskamrater jag seglar med, ni gör ett fantastiskt jobb och jag vet att för den nordiska ekonomin betyder ni en del, tyvärr verkar inte alla förstå detta men jag önskar er och alla andra också en underbar sommar.

Nu kallar bryggan så jag sticker upp till kuskbocken och seglar in till “en” av världens vackraste hamnstäder, nämligen….

I kväll hade vi förövrigt nöjet att möta fyrmastbarken SEDOV, en härlig syn för mig och alla andra ombord.

Sjövett gäller alla

image

Att transportera passagerare kräver ansvar, två personer har ansvaret för Paddans seglation på älven. Noterat att guiden numer står upp och guidar turisterna runt Göteborgs hamn. Jag tycker att det minsta man kan begära är att då det endast är två personer som ingår i besättningen på dessa flytetyg med ansvar för en ansenlig mängd passagerare, att faktiskt flytväst användes.

Baltic Sarex

I väntans tider, skall hålla en presentation om Shipping industries engagemang i SAR operation och utveckling av densamma.

Talar om Ship of opportunity och SSRS samt Stenas projekt FIRST, där vi faktiskt visar att det är möjligt att masslivrädda. Om utbildning och utrustning finnes, samt givetvis kontinuerlig övning.

Lyft av 39 personers flotte från sjön och ombord.

Lyft av 39 personers flotte från sjön och ombord.

 

Skill

Diffus kommunikation

Diffus kommunikation.

Är nyss hemkommen från IFSMA och dess årliga Generalförsamling. I år var den Australiensiska federationen värdar. En av många saker som diskuterades, var att många känner av en minskad “skill”, fast kraven ökat på utbildning och certifiering. Kunskapen i hantering av utrustning ombord och att kunna kommunicera på engelska uppfattades från många delegater vara ett problem. Långlotsningar ökar frekvent, och lotsar jag träffar på säger att med den ringa kunskap många har som vi får lotsa så är det all anledning att vara oroliga för risken att olyckor kommer att ske.

Bilden visar ett möte jag hade vid passage vid Buskär in mot Göteborg. Kanalfararens Kapten hade uppenbara problem med att kommunicera på engelska. Hans svar till Lotsen på engelska var att han förstod, förstod vadå ?. Då de så småningom möttes styrbord styrbord, hade han absolut inget att informera mig om, varför jag fick hålla väl ut om styrbord i farleden då detta lilla fartyg låg alldeles på fel sida. En avart till den dålig engelskan många besitter är att man undviker att kommunicera med desamma eftersom situationerna kan bli långt mycket farligare. Även om jag är för att farledsdispanser skall ges så bör myndigheten starkt överväga att skärpa kraven för många av de fartyg som endast vid enstaka tillfällen angör svenska hamnar, samt också utföra stickprov på besättningarnas kunskap.

Övning ger färdighet

Vikten av övning är essentiell, för att klara en krissituation.

Alla förstår vikten av att öva och samövning med olika aktörer på sjöfartsområdet är absolut av största betydelse för att klara en krissituation.

Livbåtsövningar

Från en kollega som regelbundet deltager i möten arrangerade av IMO, kommenterades kort, att om vi inte hade haft livbåtar, så hade åtskilliga sjömäns liv sparats. Man kan undra varför inget händer när det gäller utveckling av livräddningsfarkoster som är till för att evakuera och sedan för egen maskin ta sig vidare till ett säkrare område. Såsom nu är konstrueras passiva system för att överge fartyg, men sen då…du är inte räddad för än du är räddad.

  • Helt rätt Jörgen.
    Men med den takt som man har mellan beslut och handling inom IMO så
    lär vi väl inte få se några nya inovationer klubbade på den punkten, men om man åtminstånde kunde komma överens om att dävertarna skall vara anpassade till livbåtarna så hade det kanske räddat några liv i alla fall.
    Keep up the god work Jörgen
    MVH Karl-Arne

Sjuk, bli inte det…

Som facklig företrädare så är jag ofta behjälplig i rehabprocesser. Tyvärr måste jag säga att en förändring under sistlidna tid till det negativa har skett och det är från handläggarna på försäkringskassan. Givetvis gäller inte detta alla men det finns allt för många negationer kring dessa då man hanterar återgång i arbetet eller avslut av densamma. Är fullt enig med politiker att det tidigare systemet var “sjukligt”, men dom kan inte menat att skapa ett system som är så människofientligt som nuvarande. Sjukdomsbild och sjukdomar påverkar människor olika eftersom vi är oliika.

Jag har haft två fall under föregående år som är pågående. Den ena fick ingen operation, fastän vi har den fantastiska “vårdgarantin”, nu när operation är klar flera månader försent, dras sjukersättningen in. Vi kan dock konstatera att en rehab där den sjukskrivna personen kan återgå i full tjänst inom ett halvår är högst aktuell eftersom operation varit lyckad och en process finns för detta. Tyvärr är nu min medelm tvungen att söka arbete på öppna arbetsmarknaden till 75 % och gå rehab ombord till 25 %. Ett arbete som ej kommer att finnas och där vi också ser att personen kommer återgå i arbete till 100 % ombord i sitt fartyg. Snacka om idoti och slöseri med samhällets resurser.

Om man hade en mer förstående och flexibel handläggning och där försäkringskassans amatördoktorer som sitter backstage och aldrig träffar patienterna tog sitt uppdrag på allvar, då hade vi säkert sparat miljarder i effektivare handläggning, bättre rehab och en större empati för de människor som tyvärr drabbas av sjukdom. Men då lär det väl bli lite handläggare och försäkringskassedoktorer arbetslösa, och vem skulle vilja anställa dom. Förresten har ni varskott försäkringskassan om ni skall dö före eller efter lunch. Snacka om sjuk byråkrati och sjukt system. Ändra och gör det nu. 

Fair wind

  • Jan E Svara

    Jag håller med Jörgen Lorén i stort, men när det gäller försäkringskassans läkare så skall dom inte träffa den person ärendet gäller, utan dom skall göra sin bedömning efter dom uppgifter som personens vårdande läkare har lämnat in till försäkringskassan. Det systemet tycker jag personligen är bra, för ingen skall kunna “snacka till sig en sjukpension)

  • Anonym Svara

    Vad jag vet iallafall så tolkar ju försäkringskassan bara aktuell lagstiftning, är inte försäkringskassan som ställer upp spelreglerna.

    En stor del av svenska folket har ju röstat fram dessa nya hårdare regler.

    Men visst är det sjukt.

  • Johan Gunnbäck Svara

    Mycket bra skrift och tankar om det galna sjukförsäkringssystemet! Tack! Har själv varit inne i den “galna idioti-snurran!” hos F-kassan. Ett moment 22 kan jag lugnt påstå. Avsaknad av allt sunt förnuft! Som Du säger; BLI INTE SJUK!

  • Hans Helsén Svara

    Jag Förstår precis vad det handlar om jag har själv varit i den situationen Man måste vara frisk för att kunna vara sjuk. Bar inlägg

Kajpromenad

Första blogginlägget, nedanstående är min högst personliga åsikt. Våren är kommen till Göteborg, i går vände vinden och en inte kanske så varm vind, men en vind med annan känsla i värmde min vårvinterpromenad efter arbetsdagen. Kan från våningen se processen med ombyggnationen av skandihamnen och gläds åt att man äntligen utvecklar den komersiella hamnen. Värre är det med innerhamnen, där satsas väl som aldrig förr på kajerna.

Det finns ingen hejd på hur väl det byggs, här sparas verkligen inte på krutet, men det handlar inte om att förtöja fartyg i desamma, utan snarare att alla medborgare skall få tillgång att spatsera och komma nära älven samt att kunna njuta den rena och sunda  luften. Under många år har nu kajerna på norra älvstranden varit tillgängliga för Göteborgarna, ut och promenera bara, för det är det budskap jag hör allt som oftast, att det finns ett trängande behov hos Göteborgarna att besöka kajerna och som en del säger återta förlorad “mark”.

I mitt arbete, där jag har god kontroll och översikt av hamnområdet, kan jag konstatera att under tio månader om året är det inte mer än en handfull människor som nyttjar den till dags dato frigjorda ytan för promenader och rekreation, möjligtvis de som rastar sina skitinödiga hundar som varit ensamma större delen av dagen och har ett sprängande behov av att komma ut med husse och den lilla svarta plastpåsen. Det är endast några enstaka helger och under semesterveckorna, som det är folk ute och spankulerar och fröjdas på de tryckimpregnerade plankorna som säkert är nyttiga för miljön. Men viktigt är det att Göteborg får bort sjöfarten från innerhamnen, och det är väl bara en tidsfråga innan all varvsverksamhet är borta eftersom vi i dag överhuvudtaget inte önskar någon industriell verksamhet i vår närhet och passerande fartyg är snart ett minne blott eftersom de bullrar och stör.

Önskar alla en trevlig kajhelg, prognosen verkar ypperlig för kajpromenad, dock kommer det att ta tid innan värmen kommer längs älvstranden det är bara några grader varmt i vattnet så mössa och vantar rekomenderas.

Fair Wind

  • Alexander Svara

    “Men viktigt är det att Göteborg får bort sjöfarten från innerhamnen, och det är väl bara en tidsfråga innan all varvsverksamhet är borta eftersom vi i dag överhuvudtaget inte önskar någon industriell verksamhet i vår närhet och passerande fartyg är snart ett minne blott eftersom de bullrar och stör.”
    Bra inlägg Jörgen! Synd att folk inte ser de intäkter som detta ger, utan bara bryr sig om fina lägenheter och kajpromenader.