Till minnet av Gunnar Eklund

Hade det inte varit för en rysk torped som sänkte S/S Argo och sånär kostade sedermera sjöfartsrådet Gunnar Eklund livet är det tveksamt om Viking Line överhuvudtaget existerat. Till följd av lungskador han ådrog sig efter anfallet förbjöds han sedermera att arbeta till sjöss.

Istället bestämde han sig för att starta den bilfärjetrafik som sedan år 1959 bundit samman Sverige, Finland och Åland samt numera även Estland. I dag, söndagen den 6 november, har det gått etthundra år sedan Gunnar Eklund föddes i den lilla kommunen Eckerö på Åland vilket uppmärksammades av familjen samt nuvarande och tidigare anställda vid Viking Line.

Jag minns Gunnar Eklund som en bestämd, lågmäld och extremt målmedveten företagsledare. Han var av den sorten som hade koll på allt. Den första bokningscentralen fanns hemma i familjens kök och där fattades till en början alla de strategiska beslut som ledde till stor framgång. Eklunds skicklighet när det till exempel gällde köp och försäljning av fartyg var exceptionell liksom förmågan att ena stridiga viljor och starka ägarintressen. Under hans ledning förvandlades rederiet till en guldkalv för hela det åländska samhället.

Här kan man läsa en längre krönika efter den man som med egna händer skapade den industri som gjort Norden tillgängligt och människor mindre isolerade.

skarmavbild-2016-11-06-kl-19-13-31

Gunnar Eklund.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.