Sjöfarten allt mer jämställd

 

När Ålands Sjöfarts julnummer nådde sina läsare för en månad sedan var det ett och annat ögonbryn som hoppade till. På tidningens fyrtio sidor är det till nittionio procent kvinnor som porträtteras och intervjuas. Detta gjorde vi för att visa att branschen alls inte är så gubbig som den ibland framstår. Fröet såddes i fjol våras då jag hade nöjet att hålla ett föredrag för en blivande Wista-avdelning på Åland. Detta skapade en kort men rätt intensiv debatt även i denna blogg. Möjligen spetsade jag till argumenten något men kärnfrågan klibbade sig fast i skallen. Varför är det alltid (oftast) männen som kommenterar, syns och berättar när det handlar om shipping?

Diskussionen resulterade i en tidning med bara kvinnor. Kvinnor med makt, inflytande, framtidstro, kompetens, vinsthunger, förändringsbenägenhet och mycket mer. Greppet föll många i smaken och såväl Dagens Industri som TradeWinds uppmärksammade Ålands Sjöfart vilket är inspirerande.

Alla gillade inte läget. Några, alltså män, invände som de brukar med att det ju är synd att dessa kvinnor uppmärksammas bara för att de är kvinnor och inte som en följd av vad de kan… Det är en mycket underlig analys. Jag har själv gjort alla intervjuer i tidningen och lovar att inte en enda av de som presenteras är där på grund av sitt kön; samtliga medverkande är med som ett resultat av sina yrken.

Eller har någon någonsin hört invändningen att exempelvis män intervjuats bara för att de är män?

I rest my case.

Med det sagt är jag nöjd med att i vart fall ha satt igång en debatt och visat på det orimliga i att branschpress (jodå, Ålands Sjöfart har varit en precis lika god kålsupare) så självklart ber män kommentera och analysera trots att det kvinnliga inflytandet inom sjöfarten är större än det någonsin varit och dessutom växer med kraft. Det är ett faktum i dag att kvinnor i högre grad än män väljer att studera och förkovra sig vilket med stor säkerhet kommer att märkas ännu mer framöver.

Slutsatsen är hoppingivande. Världen består i stora drag av hälften kvinnor och hälften män. Med den enkla matematiken som stöd är det lätt att inse att en bransch som sjöfarten gör klokt i att varje dag arbeta för en större jämställdhet.

Här kan man läsa hela det omtalade julnumret och här kan man beställa sin egen prenumeration av Ålands Sjöfart.

TW_20170120_A_046_00001

Världens största sjöfartstidning TradeWinds sparar inte på krutet när Ålands Sjöfarts julnummer presenteras.

IMG_7404

Dagens Industri var först ut med att berätta om Ålands Sjöfarts satsning.