Ny tidning till Sjöfartens dag

Egentligen är alla dagar sjöfartsdagar på Åland. Här är shippingen alltid närvarande och alla känner med säkerhet någon eller många som får sin utkomst från havet och de möjligheter som där finns.

Men den 1 juni är ändå väldigt speciell i år. Då arrangeras Sjöfartens dag som sedan starten utvecklats till en av Östersjöns allra viktigaste sjöfartsmöten.

I samband med detta har Ålands Sjöfart utkommit med ett nytt späckat sommarnummer, en tidning som distribueras till alla på Åland, prenumeranter utomlands och till samtliga ledamöter i Finlands och Sveriges riksdagar. På 48 sidor möter du branschens hjältar, nydanare, underleverantörer och många fler.

Det självstyrda landskapet Åland har vuxit fram ur en vilja att vara med i den stora världen. Här har vi skött stora segelfartygsrederier och här startade den färjepok som förändrat hela Östersjön. Omgivna av havet är det naturligt att vi har utvecklat ett modernt sjöfartskluster. I dag står fortfarande passagerarrederierna starka men sjöfarten på Åland är mycket mer och når över hela världen. Här hittar du till exempel framgångsrika tankerägare och moderna roro-rederier, expanderande sjöförsäkring och banking. På Åland finns också en kunskap om sjöfartens villkor som fört ålänningarna långt ut i världen, faktiskt ända bort till Kina.

Det handlar också om Kina som i allt högre grad flyttar fram positionerna som byggare av passagerarfartyg.

En av dem som siktar på Kina är Viking Line som, om inget konstigt händer, snart inleder ett nybyggnadsprojekt i Xiamen värt minst 190 miljoner euro. Även Godby Shipping bekräftar i Ålands Sjöfart ett intresse för att så småningom bygga nytt.

En som redan är på plats i jättelandet är Stena RoRos Rikard Olsson som leder bygget av Mercy Ships nya sjukhusfartyg – det första renodlade passagerarfartyget i Kinas historia. Han tipsar vad man ska tänka på.

Bland de intervjuade möte vi också mariehamnaren och sjökaptenen Jan Wikström som tvingades uppbåda all sin erfarenhet och skicklighet för att rädda livet på sina kolleger. Senaste påsk hade han tre av dem flytande i det fyragradiga vattnet utanför Bornholm.

Sjöfarten är inte bara rederier utan också mängder av underleverantörer. En som oftast flyger under radarn är byggbolaget Byggab som har bred erfarenhet av hamnprojekt, mestadels på Åland. I dag kan Ålands Sjöfart avslöja att bolaget rott hem ett kontrakt värt fem miljoner euro som går ut på att bygga flytande hamnar för att flytta bort 150.000 sprängmassor från världsarvsskyddade Lovö där Drottningholm ligger. Projektet är en del i Förbifart Stockholm, megasatsningen som ska flytta biltrafiken från vägar till tunnlar.

 

Hela tidningen når man på den här länken. Trevlig läsning!

Vill man prenumerera på en egen papperstidning går den att beställa här.

 

Här är några smakprov från Ålands Sjöfart #2/2017.

Sjofart nr. 2 2017_low res2_00001 Sjofart nr. 2 2017_low res2_00004 Sjofart nr. 2 2017_low res2_00005 Sjofart nr. 2 2017_low res2_00007 Sjofart nr. 2 2017_low res2_00012 Sjofart nr. 2 2017_low res2_00013