Med sikte på Asien

Det är ett välkänt faktum att passagerartrafiken på Östersjön i grova grad utgör en mättad marknad. Under de femtio åren som trafiken pågått har man gjort ALLT för att locka fler resenärer ombord. Under senare år har såväl Tallink Group som Viking Line och Rederi Ab Eckerö med framgång vänt sig mot Ryssland. Inte ens det räcker längre till. Viking Line (och helt säkert de andra också) skruvar upp radarn så att även morgondagens framgångsländer ryms in. Det handlar om resenärer från Asien som vill göra något de aldrig gjort förut. Där kommer Norden in. Här kan vi erbjuda ljuset, vardagen, naturen och människorna som inte liknar något man tidigare sett i Asien.

Själv blev jag glatt överraskad senaste sommar när två japanska kvinnor dök upp vid vår lilla midsommarstång i Mariehamn. De kom på dagen och reste vidare på kvällen, bara för att fira riktig midsommar!

Att försöka locka till sig folk från andra sidan jorden är absolut inte ogenomtänkt. Alla undersökningar ger vid handen att världsturismen ska växa med otroliga nittio procent fram till år 2030. Siffrorna är inte gripna ur luften utan ett resultat från FN-organet World Tourism Organization, en i allt väsentligt synnerligen inspirerande hemsida. Detta är viktigt även för sjöfarten då mängden kryssningsresenärer fortsätter att öka.

Enligt Viking Lines marknadsdirektör Tapani Kauhanen har kampanjen redan märkts ombord på de röda fartygen. Till exempel finns indiska rätter på buffébordet och kinesisk frukost på några av färjorna. (Om man verkligen vill vara originell kanske man borde fråga sig om det är den rätta vägen. Vore jag kines skulle jag tycka det är ganska fantasilöst att resa över hela jorden bara för att äta samma sak som hemma… Fast det är en annan sak.)

Viking Line har i dag återförsäljare i Sydkorea och hemsida i Kina, www.vikingline.cn.

”Den kinesiska sajten är vi extra stolta över även om det inte är vi själva utan vår officiella representant som har registrerat den”, säger Tapani Kauhanen till Nya Åland.

Det finns flera argument för att locka asiater till vår karga Nord, inte minst den friska luften. I veckan som gått har Visit Finland hållit sitt stora höstmöte på Åland och bland annat resonerat kring möjligheterna att tillsammans med Visit Åland locka fler turister från Japan och Kina till Åland och den rena luften, det friska vattnet och den orörda naturen. Här kan man i Ålands radio höra mer om planerna.

 

PS På Viking Line har man under senare år arbetat hårt med produkten även ur ett kundperspektiv och det har börjat visa resultat, tycker i varje fall jag!

 

IMG_2515

Aki Mine och Makiko Sasaki kom ända från Yokohama Japan för att uppleva en åländsk midsommarfest. De stannade en dag och drog sedan vidare.

 

Skärmavbild 2014-10-09 kl. 19.50.56

Så här kan det se ut när man försöker sälja kryssningsupplevelser på den kinesiska marknaden.

Skärmavbild 2014-10-08 kl. 07.30.35

 

Allt som rör sjöfart får stora rubriker på Åland.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.