Globalisering på riktigt

Åland är ett samhälle som på många sätt är byggt med hjälp av sjöfartens möjligheter. Över tid har havet och shippingen erbjudit arbetsplatser och möjligheter såväl på sjön som på landbacken. I svallvågorna efter passagerartrafikens och övriga rederiers guldår har banker byggts upp och blivit starka, turismen har utvecklats, spelbolag blomstrat, primärproduktionen vuxit och försäkringsbolagen expanderat. Kringverkningarna är många i det åländska sjöfartsklustret som på många sätt ännu i dag är Östersjöns tydligaste. Jag kunde också nämna en IT-industri med internationella ambitioner och ett affärsmässigt driv som når långt utanför landskapet Ålands egna gränser.

Häromdagen blev jag på nytt påmind om detta då jag stötte på Mikael Holm, en av dessa mångsysslare som med lokal självsäkerhet tar sikte på hela världen. Den Holmska visionen är lika enkel som genial. Alla affärer börjar lokalt. Hittills har han mest ägnat sig åt managementbolaget ASP-Shipping vilket är värt sin egen historia.

I dag ska det dock handla om ett annat bolag han sedan en handfull år tillbaka är verksam i; Alandia Engineering, från början en liten elfirma som utvecklats till något mycket större, gränslösare och skickligare. Det startades redan år 1986 av en personlig bekant till mig, Magnus Koroleff som tyvärr avled alldeles för tidigt. Sedan dess har hans familj och senare ett nytt management med Mikael Holm kommit med i bolaget och gjort att det på flera sätt lyft. I dag finns sju kontor över hela världen, det senaste öppnades i Brasilien för något år sedan. Det lokala går igen. Där finns exempelvis ålänningen Christian Jansson som chef.

Alandia Engineering har specialiserat sig på att göra ”Turn Key”-elektriska installationer på fartyg; till exempel kryssningsfartyg, lastfartyg och offshoreoperatörer. Det kan handla om navigationsutrustning, maskinrumsutrustning, däckutrustning för offshoreaktiviteter, publika utrymmen så som restauranger, casino, nattklubbar, hytter och så vidare. På produktlistan hittar vi också eldistributionssystem, säkerhetssystem, automationssystem, belysning, bemanning och mer än vad som får plats här.

Totalt har bolaget i dag cirka tvåhundra anställda, samtliga specialister på sina områden och alla med ett enda för ögonen. Vad man än gör ska det hålla tiden och budgeten.

”Ibland blir jag till och med själv häpen över hur skickliga projektörer våra gubbar är”, säger Mikael Holm när jag ber honom förklara.

Kunderna och samarbetspartnerna är heller inte vilka som helst utan många av de större passagerar- och kryssningsrederierna, vanliga rederier och stora offshore-operatörer. Eller vad sägs om STX Genesis och Oasis of the Seas samt Alure of the Seas, SubSea 7, Wärtsilä, Kongsberg Group, CCL, NCL, ABB Marine och fler och liknande.

Ett annat exempel. När Cinderella, Viking Lines stora Stockholmskryssaren, nyligen var på dock i Landskrona bytte Alandia Engineering ut hela automationssystemet på bara två veckor.

Allt detta är ett utmärkt exempel på de kringeffekter som sjöfarten har och har haft på Åland. Gränser är inte längre vad de varit, företag finns över hela världen och möjligheterna är oändliga, åtminstone så länge man väljer utveckling och framtidstro istället för nöjdhet och pessimism. Det är nämligen exakt lika långt från Mariehamn till utlandet som från utlandet till Mariehamn.

Med denna lilla inspirerande berättelse vill jag också passa på att önska alla en riktigt skön påskhelg!

AcergyFalcon

115.000 timmar tog det för Alandia Engineering att byta ut hela brandalarmsystemet ombord på Acergy Falcon.

Cruise and Ferries

Den internationella kryssningstrafiken hör till de kunder vars fartyg uppgraderas från det lilla kontoret i Mariehamn på Åland.

Merchant_123122077

Handelsfartygen är heller inga undantag.

AE picture_00001

Så här ser globalisering ut på riktigt. Detta bolag började för några decennier sedan i Mariehamn och finns numera på plats över stora delar av hela världen.