APMT_lockout
APM Terminalen i Göteborg.
Henrik Ekberg

Lockout i Göteborgs hamn

Hamnkonflikten i Göteborg tar nu nästa steg när APM Terminals genomför en spegel- och konsekvenslockout mellan 19 maj och 30 juni.

Relaterade artiklar

Åtgärden görs, enligt ett pressmeddelande från APMT, för att skydda verksamheten mot de senast varslade stridsåtgärder som Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4 genomfört mot hamnbolaget. Under den pågående lockouten kommer endast begränsad service under dagtid att kunna erbjudas kunderna.

Första gången

– Vi har gjort allt vi har kunnat för att lösa konflikten med Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4 parallellt med att vi har försökt upprätthålla våra åtaganden gentemot kunder och ägare. Den gradvisa försämringen av situationen kan inte fortgå och för att skydda verksamheten vidtar vi nu för första gången denna skyddsåtgärd mot senast lagda stridsåtgärder, säger Henrik Kristensen, vd för APM Terminals Gothenburg i pressmeddelandet. 

Tappade godsflöden

Under det senaste halvåret har APM Terminals Gothenburg, enligt pressmeddelandet, haft ett produktivitetstapp på cirka 20 procent av normal kapacitet, vilket motsvarar cirka 2.000 containrar varje vecka. Som en följd av det har företaget tappat stora godsflöden från flera kunder inom svensk import- och exportindustri. Normalt hanterar terminalen upp emot 10.000 containrar per vecka vilket motsvarar cirka 50 procent av Sveriges totala containervolymer.

"Ohållbar situation"

Häromdagen hotade skogsindustrikoncernen Stora Enso att lämna Göteborgs hamn som en följd av hamnkonflikten.

– I över ett års tid har vi drabbats av ständiga blockader från Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4 mot att få använda övertid, timanställda utanför dagtid och att nyanställa. Parallellt med detta har vi haft en löpande onormalt hög frånvaro på cirka 25-30 procent varje dag. Det är förstås en ohållbar situation om vi ska kunna driva den verksamhet som våra kunder efterfrågar, säger Henrik Kristensen.

Långsiktig lösning

APM Terminals Gothenburg utsågs 2012 av Göteborgs Hamn AB att driva Göteborgs containerhamn. 

– Nu ser vi ingen annan lösning på konflikten än att Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4 drar tillbaka alla stridsåtgärder och ingår en långsiktig avtalslösning innehållande fredsplikt. Vi ser också att en förändring av gällande lagstiftning krävs, som gör att en arbetsgivare med kollektivavtal inte kan utsättas för blockader och andra konfliktaktioner från ett fackförbund som vägrar teckna branschens kollektivavtal, säger Henrik Kristensen.

Begränsad service

Spegel- och konsekvenslockouten träder i kraft den 19 maj klockan 16:00 och varar till och med 30 juni klockan 24:00. Under denna tid kommer kunder att erbjudas begränsad service då terminalen endast håller öppet helgfria vardagar mellan klockan 07:00–16:00 samt ordinarie öppettider under helger.