Atlantic Conveyor
Joachim Sjöström

ACL utreds efter skrotning i Alang

ACL utreds av tysk polis efter att de skrotat två svenskregistrerade fartyg på stränderna i indiska Alang.

Relaterade artiklar

I somras fick både tyska och brittiska myndigheter varningar från organisationen Shipbreaking Platform om att ACL hade planer på att skrota fartygen Atlantic Cartier och Atlantic Conveyor i indiska Alang, avslöjar Dagens Nyheter. Detta i strid med EU:s regler om att fartyg som befinner sig i EU ska skrotas på anläggningar godkända av EU.

Enligt DN följdes fartygens framfart genom Europa under sommaren noggrant av flera europeiska myndigheter, däribland svenska Naturvårdsverket. Myndigheten hade dessutom ett möte med ACL medan Atlantic Conveyor fortfarande befann sig inom EU. Rederiet hävdade dock att det ännu inte var beslutat vad som skulle hända med fartygen. Naturvårdsverket kunde därför inte gå vidare med utredningen.

”Scenario i bakgrunden”

”Så här långt har vi inga misstankar om illegal avfallstransport i fallet med de två fartygen. Det kanske finns ett scenario i bakgrunden, men det är inte lätt att bevisa”, skrev Naturvårdsverkets handläggare enligt DN.

Strax därefter lämnade även Atlantic Conveyor europeiskt vatten med en sista last bilar som lossades i Dakar. Atlantic Cartier blev däremot liggande i Sydafrika i väntan på en sista last. Till slut kunde de lasta tomma containrar. De tyska myndigheterna misstänker att ACL på så sätt medvetet har rundat EU:s regelverk. Samtidigt hade inget av fartygen angivit Alang som slutdestination i sitt AIS-system. Enligt Atlantic Conveyors AIS färdades fartyget i stället mot solsken – ”steaming for sunshine”.

Hamburg som sista hamn

Men i slutet av september anlände dock Atlantic Cartier till stränderna i Alang. Kort därefter, i början av oktober, kom också Atlantic Conveyor.

De båda fartygen hade Hamburg som sista hamn inom EU. Därför är det tysk polis som nu undersöker fallen. En av utredningarna har dessutom överförts till åklagarmyndigheten. Myndigheterna försöker utreda hurvida ACL hade som avsikt att skrota fartygen redan när de lämnade Hamnburg. Om så är fallet kan transporten betraktas som olaglig, menar åklagarmyndigheten enligt DN.

Om misstankarna kan styrkas handlar det om brott mot EU:s lagstiftning mot illegala avfallstransporter.

Geografiskt logiskt

ACL:s direktör Andrew Abbott bekräftar för DN att fartygen skrotats i Alang. Dock menar han att beslutet inte fattades förrän fartygen befann sig utanför Afrikas kust.

– Det var logiskt för oss ur en geografisk synvinkel eftersom vi hade varit i västra Afrika och lämnat last. Det finns både dåliga och professionella anläggningar för upphuggning i Alang. Vi valde den som var godkänd och certifierad. Vi har inte gjort något som är olagligt, utan har följt alla regler, säger han till DN.

Alla fartyg skrotade i Alang

Atlantic Conveyor och Atlantic Cartier är båda svenskflaggade och har seglat för ACL sedan de byggdes i Sverige och Frankrike under mitten av 1980-talet. Fartygen är av så kallad conro-typ som innebär att de lastar både containrar och rullande gods. Nu har dock alla ACL:s fartyg från den tiden ersättas med nyare fartyg av modell G4. De nya fartygen har brittisk flagg.

Det inte första gången som ACL valt att skrota sina fartyg i Alang. Enligt DN har alla ACL:s fem svenska fartyg från 1980-talet skrotats i Alang de senaste två åren.