Fotograf: Arkivbild: Adam Bergman

Kategori: Forskning | Miljö | Regelverk

Ett av tio fartyg bryter mot svavelreglerna

Chalmers fjärrmätningar av fartygsutsläpp visar att 90 procent av fartygen i svenska och danska vatten följer svavelreglerna.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Rederier kommer att bryta mot dessa regler så länge det inte utdelas Kännbara böter, dvs minst 10 ggr vad vinsten kan vara för att fuska

  • Balder

    Jag undrar hur det är? Om ett fartyg är befraktat, vilket många är. Befraktaren står för bränslet. Allt ser fint ut på BDN som både signeras och stämplas av både mottagare och leverantör. När bränslet väl tas i bruk och förbränns visar det sig via egna eller av myndigheterna tagna prover att bränslet ej uppfyller kraven. MARPOL provet gör det naturligtvis, men inte den levererade kemikalieblandningen. Vem är då ansvarig? Rederiet, befraktaren och maskinchefen kan omöjligt bestrida bunker delivery noten.

    • Anonymous

      Rederiet och dess representanter ombord är ansvariga för detta.
      Befraktaren beställer och betalar men kan ju inte kontrollera kvaliten, det är därför befraktare som är måna om kvalite befraktar bra båtar med bra folk!
      Ett bra tips är att skicka bunkerprov på analys så får man reda på exakt innehåll. Många gör det på varje bunkring, andra mer sporadiskt eller när dom misstänker att något inte är som det skall.

  • Skepptikern

    Det skulle vara intressant att se vilka de uppmätta halterna är..
    Eftersom den levererade bunkern ofta har svavelhalt precis på gränsen till 0,10% är det väldigt lätt att svavelhalten går upp till 0,11-0,12% genom minsta kontaminering, t ex inte helt rengjorda bunkerlinor eller tankar. I det fallet har ju redaren/chartern viljan (och kostnaden) att följa gällande regelverk. Det är ju skillnad sådant regelbrott och att flagrant ignorera kraven och istället fortsätta med 1,00% bunker eller sämre.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.