Kategori: Hamn/Logistik | Arbetsmarknad | Juridik

”Det är snarare en demokratisk säkerhetsventil”

Eskil Rönér, förbundsordförande på Svenska Hamnarbetarförbundet, replikerar här Joakim Ärlunds (vd på Sveriges Hamnar) debattartikel om hamnstrejken i Göteborg i Sjöfartstidningen 2016-11-17.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Mycket bra skriven artikel.
    Bra beskrivning över situationen som råder i APM..
    Problemet är som på många andra arbetsplatser där chefen/cheferna inte vill lyssna på sina medarbetare,fast individerna har bra idéer som kan gynna både företagen och anställda..
    Håller tummarna att det löser sig med kort varsel…

  • Stefan Karlsson

    Man får nog betrakta det som oansvarigt av Sveriges Hamnar att inte teckna ett trepartsavtal med Hamnarbetarförbundet och Transport med dess rätt och skyldigheter. Huvudansvaret ligger trots allt hos APM terminals ledning som på ett enkelt sätt kan nå en nöjbar lösning genom att återgå till den förhandlingsordning som fungerat under många år och som bidragit till stabilitet och utveckling i branschen.

  • Henrik

    Märkligt att just stuveriarbetarna, som enskild grupp i värdekedjan, ska ha bättre avtal och villkor än andra. Under mina år som anställd på ett serviceföretag med Göteborgs Hamn som arbetsområde så har stuveriarbetarna, inte minst vid jämförelse med andra, utländska hamnar, framstått som närmast ovilliga att samarbeta. Att inkräkta på deras arbetstid är tabu.

    En tämligen egoistisk och bortskämd liten grupp som saknar oförmåga att förstå andras behov. Mina tankar går till små enmansåkerier som knappt får det att gå ihop och som drabbas ytterligare av stuveriarbetarnas strejkande.

    • Beata O

      Så du menar att om en har det bra, så ska en sluta kämpa för att i fortsättningen ha det bra. Ska hamnarbetare ha dåligt samvete och gå med på sämre villkor för att andra har det sämre?

      Fattar ej din logik riktigt. Kan du utveckla?

  • Rolf B Bertilson

    Det här en komplicerad fråga som funnits i svenska hamnar sedan 70-talet. Transport ville bilda storavdelningar men som inte gillades av bl a norrländska stuveriarbetare. Då bröt sig vissa hamnars stuveriarbetare ut från Transport och Hamnarbetarförbundet bildades. Dess första ordförande var en rekorderlig karl från Örnsköldsvik.
    Men, eftersom tanken med storavdelningar sedan länge inte finns kvar i hamnarna borde de två närvarande grupperingar komma sams så att det blir en förening = ett förbund.
    Samtidigt kan jag tycka att efter så lång tid som hamnarbetarförbundet funnits så borde man få rätten att teckna eget avtal. transport har ju aldrig varit utvecklingen i svenska hamnar, även om man samtidigt förlorat arbetsinsatser. Hamnarbetarförbundet torde ha samma inställning.
    Men, mellan raderna kan jag läsa att nya bolag som dyker upp i svenska hamnar inte helt förstår den svenska arbetsmarknaden. Den inrotade svenska arbetsmarknaden – men som gynnat landet mer än att den kostat landet. Alltså, man kommer längst i alla avseenden om alla inblandades talan hörs. Är det så i ATM-terminalen i Göteborg? Om inte- dags att lyssna! Dags att börja om och göra rätt. Hela svenska industrin är beroende av att en hamn som Göteborg fungerar- oavsett operatör!
    .

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.