Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Forskning | Regelverk

”En milstolpe för skolan”

Sedan 1842 har det bedrivits sjöfartsutbildningar i Kalmar. 173 år senare har de genomfört sin första disputation.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    PSC är en myndighetsutövning som måste förstärkas. Jag kan konstatera att fartyg som inte vågar gå in i europeiska hamnar trafikerar de svenska hamnarna norr om Sundsvall. Mestadels med etanol transporterade från Brasilien. De tar inga returlaster i Europa utan seglar så snabbt som möjligt härifrån.

    Nedmonteringen av PCS norr om Stockholm har lett till helt sjuka situationer. Det räcker med att följa AIS systemet under några månaders tid för att se ett mönster. Man kan sedan undra om de fartygen använder LSF. Det finns ju ingen kontroll, så därmed ingen risk att bryta mot Marpol VI.

    Det har t.o.m funnits fartyg som haft en internationell arresteringsorder på sig, men kunnat köra obehindrat till Sverige.

  • Kapten Lägervall

    Bra jobbat Fredrik!

  • Chief

    Har hört att det är skillnad mellan examina som sjöingenjör mellan Chalmers och Kalmar – stämmer detta? Dvs. har en Kalmarstudent samma möjlighet att läsa upp till skeppsbyggare som en som har läst på Chalmers?

  • Önska vara anonym

    Uppskattar verkligen att någon börjar prata om ämnet och det utveckling som skär på svensk vatten och hamnar. Senaste dekaden försöker Transportstyrelsen (sjöavdelning) att avveckla sig själv och man ser samma syndrom som sker hos trafikpolisen. Risken att en åker fast är näst till obefintlig. Ca 2013 införde STA så kallat STA jobben som lämpar över allt säkerhet/kritisk utrustning kontroll över till fartygens besättning och rederier och där finns känslan att man får ganska lätt att pricka av jobben utan koll. Systemet utgår ifrån att om inga brister finns ska inget rapporteras och detta är mot allt skeppslogik! Fartygen ska granska sig själv och avrapporterar endast brister, som kontrolleras vid en inspektion. I dagens race efter vinst ingen vill ha några brister + att alla påverkas av dessa; rederiet, STA och klassen. Alla vill ju behålla en kund och ökar egen vinst!
    Vart är vi på väg?

  • rolf b bertilson

    Det är bara att säga grattis till Sjöfartshögskolan i Kalmar. Återigen tar skolan ledningen i en särskild fråga. Det är ju fantastiskt bra med en disputation. Det visar att skolan satsar på kvalitet.

  • Inspektör

    Intressant att läsa om bade avhandling och de kommantarer denna ger upphov till. Som verksam I en annan del av transportsektorn med motsvarande marknadskrafter, så får man en känsla av att sjöfartens tillsyn är tämligen konservativ och har svårt att anpassa sig till moderna principer för kvalitets och säkerhetsstyrning. Så inte undra på att det blir konflikter inom tillsynsmyndigheten som också måste ta hänsyn till utvecklingen på marknaden och I samhället.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.